eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka VI 2006

Koniunktura konsumencka VI 2006

2006-07-03 00:02

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2006


W skali miesięcznej nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju niemal się nie zmieniło. Wskaźnik ocen przyjął wartość –14,7, niższą od majowego notowania o 0,3 pkt. procentowego. Nadal utrzymuje się korzystna relacja pomiędzy obecnym wynikiem a obserwacją sprzed roku oraz dwóch lat, wynosząca odpowiednio 6,8 pkt. procentowego (względem czerwca 2005 r.) oraz 14,9 pkt. procentowego (w odniesieniu do czerwca 2004 r.). Obserwacja danych kwartalnych wskazuje analogiczny przebieg zmian, wyrażający się różnicą 4,8 pkt. procentowego w stosunku do II kwartału 2005 r. oraz 19,7 pkt procentowego w porównaniu do tego samego okresu 2004 r.

Wskaźnik uwzględniający opinie nabywców na temat obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów przyjął aktualnie wartość –15,4, pogorszył się więc dość wyraźnie (o 3,8 pkt. procentowego) wobec notowania z poprzedniego miesiąca. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje przy tym poprawę rzędu 1,4 oraz 11,2 pkt. procentowego (w relacji do analogicznego miesiąca), jak również 3,3 oraz 8,7 pkt. procentowego, przyjmując za podstawę notowania z II kwartału.

Obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia były w czerwcu mniejsze od obserwowanych w poprzednim miesiącu. Wartość wskaźnika zmalała o 0,9 pkt. procentowego i wynosi obecnie 8,7. Jest to kolejny miesiąc, w którym stwierdzono najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej, obejmującej kolejno lata 2005 i 2004, również kształtuje się korzystnie. Zaobserwowano w tym czasie spadek obaw wyrażający się różnicą odpowiednio 21,8 oraz 15,1 pkt. procentowego (w relacji do tego samego miesiąca) i konsekwentnie 16,2 oraz 18,0 pkt. procentowych, jeśli porównanie oparte będzie o wyniki uzyskane w całym II kwartale.

Pogorszyły się przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy). Wartość tego wskaźnika zmalała względem maja o 0,9 pkt. procentowego i wynosi obecnie –49,5. Różnica w stosunku do wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 roku oscyluje zatem na poziomie 8,3 – 8,4 pkt. procentowego, zaś wyniki kwartalne dzieli dystans odpowiednio 5,5 oraz 10,2 pkt. procentowego.

poprzednia  

1 2

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: