eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe i średnie firmy: wzrost sprzedaży i brak pracowników

Małe i średnie firmy: wzrost sprzedaży i brak pracowników

2019-05-10 10:44

Małe i średnie firmy: wzrost sprzedaży i brak pracowników

Małe i średnie firmy liczą na wzrost sprzedaży © yurolaitsalbert - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Aż 40 proc. małych i średnich firm przebadanych na potrzeby najnowszego barometru EFL zakłada, że w II kwartale br. odnotuje wzrost sprzedaży swoich produktów i usług. To jeden z najlepszych wyników, jakie udało się uzyskać od początku historii badania. Firmy są przekonane, że ich kondycję stymulować będzie przede wszystkim wzrost sprzedaży (55 proc.), a także wprowadzenie na rynek nowego produktu lub usługi (36 proc.). Pewnych problemów mogą jednak przysporzyć kadry - 6 na 10 respondentów zgłasza bowiem problemy z pozyskaniem pracowników, a co drugi obawia się rosnących oczekiwań względem płac.

Przeczytaj także: HoReCa liczy na sezon letni

Po pierwsze, gorący sezon dla mikro firm i HoReCa


Pytani o czynniki, które mogą wpłynąć na poprawę sytuacji przedsiębiorstw, badani wskazywali w pierwszej kolejności na sezonowy wzrost sprzedaży (54,5 proc. wskazań). Dość interesujące jest to, że liczą na niego przede wszystkim najmniejsi - takiej odpowiedzi udzieliło aż 2/3 mikrofirm. W przypadku małych przedsiębiorstw odsetek ten sięgnął 59 proc., a w przypadku zatrudniających od 50 do 249 pracowników – niespełna 54 proc. Branżami, które charakteryzuje największy optymizm w tej kwestii są HoReCa (74 proc. wskazań), budownictwo (67 proc.) oraz handel (63 proc.).

Po drugie, handel przyciągnie klientów nową ofertą


W rozkręceniu biznesu w II kwartale br. w opinii 36 proc. przedstawicieli sektora małych i średnich firm pomoże wprowadzenie nowego produktu lub usługi. I tutaj, odwrotnie niż w przypadku sezonowej dynamiki sprzedaży, na ten czynnik najbardziej liczą średnie firmy (43 proc. wskazań), następnie małe (40 proc.) i mikro (39 proc.). Optymizm związany z uruchomieniem nowego produktu dotyczy w największym stopniu firm handlowych (51 proc.), produkcyjnej (45 proc.) oraz transportowej (39 proc.).

fot. mat. prasowe

Firmy prognozują polepszenie sytuacji

40 proc. firm z sektora MŚP prognozuje wzrost sprzedaży swoich produktów i usług w II kwartale 2019 roku.


- Wysoki odsetek przedsiębiorców spodziewających się wzrostu sprzedaży zdecydował o wzroście poziomu głównego indeksu Barometru EFL w II kwartale. Sprzedażowych optymistów jest niemal dwa razy więcej niż w I kwartale br. (23 proc.), ale jeszcze o 4,2 pkt. proc. mniej niż w rekordowym II kwartale 2018 roku. Optymizm w kontekście sprzedaży deklarują wszystkie firmy z sektora MŚP, przy czym największy wykazują firmy średnie. Blisko 50 proc. z nich przewiduje wzrost sprzedaży. Nie jest jednak aż tak kolorowo, bo sen z powiek przedsiębiorców spędza nasz rynek pracy. Już od kilku kwartałów jak mantra powtarzają, że najpoważniejszym czynnikiem, który może zahamować ich rozwój, jest mała dostępność pracowników. Dlatego obok korzystania z już coraz mniejszej puli bezrobotnych, zatrudniania pracowników z Ukrainy, warto sięgać po jeszcze dwa „lekarstwa”. Pierwszym jest automatyzacja pracy, której celem nie jest odebranie zatrudnienia Polakom, lecz zadziałanie tam, gdzie ich brakuje. Drugim jest sięganie po seniorów, którzy coraz chętniej chcą aktywnie spędzać czas swojej emerytury – mówi Radosław Kuczyński, Prezes EFL.

Po trzecie, bez obcokrajowców MŚP daleko nie pojedzie


W związku z ograniczoną dostępnością polskich pracowników, 1 na 4 przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm liczy na wsparcie ze strony zagranicznej kadry. W szczególności dotyczy to małych firm, wśród których taką odpowiedź udzieliło 36 proc. zapytanych. W przypadku średnich firm ten odsetek wyniósł 30 proc., a w przypadku mikro – 19 proc. Możliwość zatrudnienia pracowników z zagranicy najbardziej może wpłynąć na kondycję branży budowlanej oraz produkcyjnej (odpowiednie 40 proc. i 36 proc.).

Trudności w skompletowaniu kadry


Wśród czynników mogących wpłynąć negatywnie na sytuację przedsiębiorstwa w I kwartale 2019 roku, zapytani w pierwszej kolejności wskazali na trudności w znalezieniu pracowników (61 proc.) oraz rosnące oczekiwania płacowe (52 proc.). Te problemy wskazywane są przez firmy ze wszystkich trzech segmentów (mikro, małe, średnie) jako najważniejsza przyczyna potencjalnego pogorszenia się sytuacji. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku branż – każda boryka się z brakiem rąk do pracy. Najbardziej dotyczy ten czynnik budownictwa i produkcji (po 75 proc.) oraz HoReCa (74 proc.).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: