Parki handlowe na fali?
2019-04-15 12:47
Vendo Park Dąbrowa Górnicza © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: 9 na 10 nowych obiektów to parki handlowe
Przed nami wyniki pierwszego w Polsce raportu w pełni poświęconego segmentowi polskich parków handlowych. W opracowaniu „Parki handlowe w Polsce” CBRE wraz z Trei Real Estate Poland podsumowują sytuację z końca I kwartału 2019 oraz snują prognozy dla rozwoju tego sektora nieruchomości handlowych.Okazuje się, że obecna struktura podaży parków handlowych nad Wisłą to przede wszystkim obiekty „big box”, które charakteryzują się największą powierzchnią (powyżej 10 000 mkw.). Stanowią one niemal połowę (45%) aktualnych zasobów. Na brak popularności nie mogą narzekać również parki handlowe o powierzchni 3 000 - 10 000 mkw. (41%). Stosunkowo niewielka powierzchnia jednego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 000 mkw.) sprawia, że format ten odpowiada jedynie za 14% rynku.
Projekty o powierzchni od 3 000 do 10 000 mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 000 mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 000 mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów – komentuje Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.
Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 000 mkw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 000 mkw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.
Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.
Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.
fot. mat. prasowe
Vendo Park Dąbrowa Górnicza
Parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Parki handlowe i centra convenience z rekordem w 2022 roku?
-
Parki handlowe i nieruchomości convenience w Polsce - obraz rynku
-
Parki handlowe w Europie. Dokąd podążają?
-
Rynek handlowy z potencjałem
-
Parki handlowe w Polsce wciąż na celowniku inwestorów
-
Parki wypierają centra handlowe?
-
Centra handlowe zajmują już 13 mln mkw. Nowa podaż najwyższa od lat
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Rynek handlowy 2023 i prognozy na rok 2024
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)