eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Hotele, czyli nocleg + doświadczenia

Hotele, czyli nocleg + doświadczenia

2019-03-02 00:44

Hotele, czyli nocleg + doświadczenia

Hotel © rilueda - Fotolia.com

W obecnych realiach doświadczenia konsumentów liczą się jak nigdy wcześniej. Doskonale wiedzą o tym np. przedstawiciele handlu, ale o wrażenia klientów dbać muszą również inne branże. Rynek hotelowy nie jest pod tym względem wyjątkiem. Aplikacje umożliwiające zamówienie room service poprzez emoji, lobby zaprojektowane na wzór kreatywnego coworku czy bar serwujący rzemieślnicze piwa to tylko niektóre z udogodnień, jakie muszą oferować dziś hotele.
Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, w tym ulegający przemianom profil gości hotelowych i ewolucja ich oczekiwań, sprawia, że tradycyjna, gwiazdkowa klasyfikacja obiektów hotelowych jest sukcesywnie zastępowana nowymi podziałami. I tak mamy dziś hotele ekonomiczne, biznesowe, lifestyle’owe oraz takie, które mają zagwarantować nam luksus.
Silnie rosnąca klasa średnia w Polsce i na świecie to przede wszystkim bardziej świadomi konsumenci, którzy poszukują unikalnych i autentycznych doświadczeń pozwalających im na wyrażenie swojej indywidualności. Nie zależy już nam tak bardzo na przestronnych pokojach, w których najczęściej tylko śpimy. Niezależnie od tego, czy podróżujemy prywatnie czy służbowo, zależy nam, aby przestrzeń hotelu inspirowała, pobudzała kreatywność i wspierała nasz well-being. Design odgrywa coraz większą rolę w rezerwacji hotelu. To wszystko sprzyja powstawaniu nowych formatów i marek hotelowych, takich jak PURO, które wywindują nasze doświadczenia na kolejny poziom - mówi Agata Janda, Dyrektor ds. Doradztwa Hotelowego, JLL

fot. rilueda - Fotolia.com

Hotel

Design odgrywa coraz większą rolę w rezerwacji hotelu.


Turyści zmieniają hotelowy rynek


Istotny wpływ na zmiany w sektorze hotelowym miało bez wątpienia pojawienie się serwisu Airbnb. Jego twórcy bazowali w głównej mierze na czynniku związanym z lokalnością - dziś coraz częściej chcemy czerpać z podróży garściami i nie życzymy sobie, aby od kultury i codziennego życia mieszkańców danego miasta czy kraju ogradzała nas hotelowa ściana. Ten trend zauważyli też operatorzy hotelowi, którzy częściej aranżują wystrój lobby i pokoi, uwzględniając elementy charakterystyczne dla konkretnej lokalizacji. Przykładem jest Hotel Mercure Stare Miasto, Hotel Indigo w Krakowie czy też zaplanowane na luty Moxy na warszawskiej Pradze.

Kolebką „hotelowego lifestyle’u” był Londyn, Nowy Jork, Berlin oraz Amsterdam. Koncepty takie jak Hoxton, Ace Hotel, Mama Shelter, czy kultowy CitizenM zrewlucjonizowały tradycyjny hotelowy format między innymi poprzez zredefiniowanie roli hotelowego lobby. Mało formalna, niezobowiązująca atmosfera, ekscytujące wnętrza, muzyka na żywo. Dzięki tym czynnikom stało się ono modnym miejscem spotkań, ciekawą alternatywą na biznesowy lunch, jak i popularnym adresem na wieczorne wyjście. Zrodziła się moda na rooftopy. Radio Bar w ME Hotel w Londynie stał się bardziej popularny niż sam hotel. W Polsce coraz więcej operatorów chce umieszczać hotelowe restauracje na najwyższych piętrach, a nie na parterze, co z wielkim sukcesem funkcjonuje na przykład w Courtyard by Marriott w Katowicach.
Jeszcze kilka lat temu restauracja hotelowa była utożsamiana z miejscem dedykowanym wyłącznie hotelowym gościom. Aktualnie więcej marek stawia na ciekawe przestrzenie restauracyjne, barowe, czy nawet miejsca z lokalnymi wyrobami piekarniczymi - na przykład PURO na Kazimierzu czy Praktik Bakery w Barcelonie. W ten sposób hotel zaczyna konkurować z miejscowymi konceptami gastronomicznymi i przede wszystkim przyciąga gości z zewnątrz, stając się modnym miejscem do spędzania wolnego czasu - mówi Agata Janda, Dyrektor ds. Doradztwa Hotelowego, JLL

Jeszcze hotel, czy już biuro?


Nie ulega wątpliwości, że zyskujące w ostatnich latach na popularności przestrzenie coworkingowe znacząco wpłynęły na oczekiwania najmłodszej grupy pracowników w stosunku do miejsca pracy. Oferowane przez operatorów elastyczne umowy członkowskie, a także popularyzacja pracy zdalnej i rosnąca rzesza freelancerów, sprzyjają rozwojowi tego segmentu rynku biurowego, co nie pozostaje bez wpływu również na sektor hoteli.
Lifestylowe koncepty, takie jak wiedeński Schani czy amsterdamski The Student Hotel, oferują swoim gościom strefy coworkingowe, przypominające najwyższej klasy przestrzenie znane z kreatywnych wnętrz Spaces czy WeWork. Ciekawym pomysłem, który także nieśmiało pojawia się na rynku, są hybrydowe projekty z pogranicza colivingu i coworkingu. Sztandarowym przykładem tego trendu jest wywodzący się z Amsterdamu koncept Zoku, który oferuje miejsce do zamieszkania na dłużej - od kilku dni do nawet kilku miesięcy - dedykowane podróżującym profesjonalistom – mówi Adam Lis, Flexible Office Solutions Manager, JLL.

„Tradycyjna” konkurencja nie pozostaje w tyle – w ubiegłym roku sieć AccorHotels rozpoczęła w Paryżu współpracę z operatorem przestrzeni elastycznych Nextdoor, którego będzie lokowała w swoich obiektach.
Strefy coworkingowe w hotelach pozwalają na swoisty work-life balance także w podróży – odpoczywamy w pokoju hotelowym, a pracujemy w miejscu do tego przeznaczonym. Jest to poniekąd symetryczny trend do tego, który obserwujemy w biurach, gdzie coraz częściej pojawiają się strefy relaksu, a nawet pokoje drzemek – dodaje Adam Lis, Flexible Office Solutions Manager, JLL.

Bez względu na to, czy jesteśmy turystami, lub podróżujemy służbowo, częściej zależy nam, aby być częścią grupy i poznawać nowych ludzi. Dlatego goście hoteli mniej czasu spędzają w pokojach, a więcej – w przestrzeniach wspólnych.

Warto zwrócić uwagę, że wraz z postępującym zróżnicowaniem sektora hotelowego, granice pomiędzy poszczególnymi formatami zaczynają się zacierać. Na rynku przybywa modeli hybrydowych, łączących np. lifestyle z biznesem. Jest to tym bardziej ważne, że potrzeby gości hoteli ciągle ewoluują – stajemy się bardziej wielozadaniowi, częściej niż kiedyś łącząc podróże z pracą zawodową i w związku z tym poszukujemy miejsc, które będą naturalnie odpowiadać na nasz dynamiczny styl życia.

oprac. : eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: hotele, rynek hotelowy, customer experience

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

W HoReCa powiało optymizmem

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: