eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świadoma konsumpcja zyskuje popularność

Świadoma konsumpcja zyskuje popularność

2018-10-30 10:28

Świadoma konsumpcja zyskuje popularność

Świadoma konsumpcja zyskuje popularność © pressmaster - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z jednej strony chęć posiadania, z drugiej troska o środowisko naturalne i przyszłość świata. To dylemat, przed którym coraz częściej stają konsumenci, próbując odnaleźć balans między poczuciem winy a przyjemnością płynącą z kupowania - wynika ze zrealizowanego przez Havas badania „The Meaningful Shift”. Świadoma konsumpcja zyskuje na znaczeniu. W Polsce 45 proc. populacji oraz 6 na 10 prosumentów (konsumentów kształtujących trendy i rynki) jest przekonanych, że większy wpływ na losy świata wywieramy jako konsumenci niż jako wyborcy.

Przemyślane zakupy


Badanie „The Meaningful Shift” objęło swoim zasięgiem 12 000 respondentów reprezentujących 32 państwa, w tym również Polskę. Czego dowiodło? Okazuje się, że wprawdzie zakupy ciągle są czynnikiem, który poprawia nam nastrój, to jednocześnie 2/3 ogółu ankietowanych stara się konsumować jedynie to, co jest im potrzebne.
– W tym zakresie Polacy odstają od obywateli innych krajów, bowiem zaledwie 44 proc. polskiej populacji stara się kupować mniej. Świadoma konsumpcja zyskuje jednak na popularności – 78 proc. Polaków i 91 proc. polskich prosumentów twierdzi, że kupuje dziś znacznie uważniej niż kiedyś – komentuje Alicja Górka-Pruszczak, Executive Director w Havas PR Warsaw i dodaje – Udowadnia to skuteczność globalnych kampanii edukacyjnych niosących na sztandarach idee dbałości o świat dla naszych dzieci i wnuków oraz to, że hasła te docierają także do naszego kraju i zmieniają nie tylko świadomość lecz co istotniejsze, dotychczasowe przyzwyczajenia Polaków.

Wybory konsumenckie mają większy wpływ na losy świata niż wybory


45 proc. badanych Polaków i 60 proc. polskich prosumentów jest przekonanych, że większy wpływ na społeczeństwa wywieramy jako konsumenci niż jako wyborcy. Decyzje konsumenckie, w przeciwieństwie do wyborczych, są bowiem w stanie zmieniać politykę wielkich korporacji. Pomimo to tylko 28 proc. ogółu Polaków i niespełna połowa prosumentów dokonuje (bądź nie) zakupów, kierując się wyznawanymi przez daną firmę wartościami i jej zaangażowaniem w działania społeczno-polityczne.

Konsumpcja „do upadłego” nadal istnieje


Choć w 30 na 32 badane państwa nastąpiła zdecydowana zmiana istniejącej od dziesięcioleci nadmiernej i obsesyjnej konsumpcji, analiza Havas pokazuje, że większość Polaków nadal nie identyfikuje się z globalnym trendem. Polscy respondenci starają się natomiast kupować produkty o lepszej jakości i wytrzymałości (58 proc.), poddawać je recyklingowi (55 proc.), a także naprawiać zepsute przedmioty zamiast kupowania nowych (63 proc.).

Kupuję lokalnie


Z badania wynika również, że prawie 77 proc. respondentów na świecie i 73 proc. Polaków twierdzi, że czuje się dobrze wspierając lokalnych producentów i rzemieślników. Nieco ponad połowa Polaków jest także skłonna zapłacić za produkt trochę więcej, jeśli część wpływów przeznaczana jest na wsparcie słusznych celów. Równocześnie Polacy analizują dokładnie każdy swój zakup – aż 64 proc. z nich częściej pyta czy jest on konieczny i czy sam produkt wart jest swojej ceny.

Konsumpcja ma znaczenie


Obecnie ludzie coraz częściej dostrzegają negatywne konsekwencje swoich wyborów konsumenckich, co jest pierwszym krokiem do zmiany ich przyzwyczajeń na lepsze. Z raportu „The Meaningful Shift” wynika, że konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialnie, m.in. poprzez świadome wybieranie produktów czy marek sprzyjających środowisku, ale jednocześnie chcą, by zakupy były łatwe i szybkie. Aż 62 proc. Polaków chciałoby, aby podejmowanie decyzji o tym który produkt kupić było ułatwione, a ponad połowa przyznaje, że często czuje się przytłoczona zbyt dużym wyborem produktów w supermarkecie.

fot. mat. prasowe

Konsument vs wyborca

56% światowych prosumentów uważa, że większy wpływ na społeczeństwo wywieramy jako konsumenci niż wyborcy.


– Widzimy, że wkroczyliśmy w nową erę współczesnych sprzeczności, która jest trudna dla marek. Wyzwanie polega na wyeliminowaniu poczucia winy z równania, i podaniu ludziom autentycznych powodów do dobrego samopoczucia w związku z zakupami – nie tylko z powodu pozyskanej wartości, ale także z powodu korzyści w ich własnym życiu – komentuje Alicja Cybulska, Intelligence Director w Havas Media Group i dodaje – Z naszych badań "Meaningful Brands" wiemy, że ludzie nie przejmowaliby się, gdyby 74 proc. marek zniknęło z rynku z dnia na dzień. Po części wynika to z faktu, że większość z marek nie spełnia naszych podwyższonych oczekiwań. Polacy szukają dziś sensu nawet w codziennej konsumpcji.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Co może HR biznes partner?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: