eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na Boże Narodzenie spotkania wigilijne i premie

Na Boże Narodzenie spotkania wigilijne i premie

2018-11-29 00:22

Na Boże Narodzenie spotkania wigilijne i premie

Na święta więcej pracowników dostanie premię © barameefotolia - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wkrótce Boże Narodzenie. Jak polscy pracodawcy zamierzają zaakcentować ten świąteczny czas? Na jakie bonusy mogą liczyć pracownicy? Z badania „Plany Pracodawców” Randstad wynika, że najczęściej będzie to firmowa wigilia. Rośnie także liczba przedsiębiorców, którzy obdarują swoich pracowników okolicznościowymi premiami.

Przeczytaj także: Wigilia firmowa w tym roku z dystansem

Badanie Randstad pokazało, że na organizację spotkania wigilijnego zdecyduje się 44% polskich pracodawców. To 4% więcej niż rok temu. Premie świąteczne przyzna 39% pracodawców, o 2 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Wzrosła także liczba tych firm, które przygotowały dla pracowników bony podarunkowe - w 2018 roku takie plany ma 27% przedsiębiorców (wzrost o 2 proc.). Co czwarty pracodawca przygotuje świąteczne paczki dla dzieci. 18% przedsiębiorców wspólnie z pracownikami włączy się w akcje charytatywne (wzrost o 4%).
– Polskie firmy dostrzegają siłę tradycji i szczególne miejsce, które w tej tradycji mają święta Bożego Narodzenia. Nie tylko chcą przy tej okazji obdarowywać swoich pracowników, ale też zachęcać ich do integracji i budowania miłej atmosfery w środowisku zawodowym. Dlatego w tym roku także nie zabraknie w biurach i zakładach pracy wspólnych spotkań z drobnymi upominkami i tradycyjnymi wypiekami. Ta przedświąteczna atmosfera sprzyja także działaniom na rzecz naszego najbliższego otoczenia – firmy coraz częściej w tym okresie wspierają więc akcje pomocy potrzebującym i ważne społecznie inicjatywy, zachęcając pracowników do wskazywania inicjatyw i zapraszając ich do akcji wolontariackich – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska.

Przedsiębiorcy rezygnują jednak z większych spotkań przedświątecznych - dla pracowników i ich rodzin. W 2018 roku tylko 2% firm zorganizuje takie spotkanie, podczas gdy w 2015 roku decydowało się na to 8% pracodawców.

fot. mat. prasowe

Plany pracodawców na okres świąteczny

44% polskich pracodawców zamierza przed świętami zaprosić pracowników na tradycyjne spotkania wigilijne.


W stosunku do zeszłego roku wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy nie planują żadnych szczególnych działań w tym okresie (z 9% do 13%), ale – spoglądając na wyniki z jeszcze wcześniejszych lat – widzimy, że ten odsetek w Polsce jest co roku raczej zbliżony.

37% pracodawców szykuje dla swoich pracowników tylko jedną inicjatywę przedświąteczną, ale nie brakuje firm, które decydują się na łączenie różnych pomysłów (24% - dwie inicjatywy, 14% - trzy inicjatywy). Najczęściej przedsiębiorcy łączą firmowe wigilie z premiami (7%) lub bonami towarowymi (4%).

fot. mat. prasowe

Ile wyda pracodawca na inicjatywy bożonarodzeniowe?

Rośnie liczba przedsiębiorców, którzy na inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia wydadzą od 100 do 300 zł na jednego pracownika (z 32% do 37%).


Wyraźnie rośnie liczba przedsiębiorców, którzy na inicjatywy związane ze świętami Bożego Narodzenia wydadzą od 100 do 300 zł na jednego pracownika (z 32% do 37%). Jest to jednak wzrost kosztem liczby firm, które planują wydać więcej w przeliczeniu na jednego zatrudnionego. W grupie przedsiębiorców, którzy mają na ten cel od 300 do 500 zł notujemy spadek z 24% do 22%, a wśród tych, którzy przekroczą kwotę 500 zł badanie pokazuje spadek z 16% do 13%.

W tym roku pracodawcy, którzy zdecydują się na premie świąteczne dla pracowników, w większości przyznają je wszystkim zatrudnionym (75%; przed rokiem: 84%). Rośnie odsetek tych firm, w których premie nie będą powszechne – 13% przyzna je większości pracowników, 4% – mniej niż połowie zatrudnionych, 3% – tylko pojedynczym osobom. W większości przypadków (59%) kwota będzie zróżnicowana ze względu na stanowisko lub dział.

fot. mat. prasowe

Bony podarunkowe i premie okolicznościowe

W tym roku pracodawcy, którzy zdecydują się na premie świąteczne dla pracowników, w większości przyznają je wszystkim zatrudnionym (75%; przed rokiem: 84%).


Bony podarunkowe trafią przeważnie do ogółu zatrudnionych w danej firmie (86% wobec 92% w zeszłym roku), ale w tej kwestii także rośnie odsetek przedsiębiorców, którzy ograniczą to rozwiązanie do większości zatrudnionych (11%), mniej niż połowy załogi (2%) lub pojedynczych osób (1%). 64% przedsiębiorców wartość bonów uzależnia od stanowiska lub działu, w którym zatrudniony jest pracownik.

Rosnąca liczba wigilii organizowanych przez pracodawców, coraz częściej w biurze, ale w mniej formalnej postaci, więcej firm, które z okazji świąt chcą obdarować pracowników, ale także dać im swobodę wyboru prezentu – to trendy, które zauważa także Iwona Grochowska, CEO Nais, platformy do doceniania, nagradzania i motywowania pracowników.
– U nas ruch świąteczny zaczyna się już w listopadzie. Firmy szukają pomysłów na podarunki i – co cieszy – coraz częściej korzystają z rozwiązania, w którym przyznają bonus, a pracownik sam wybiera, na co wyda pieniądze. Decyduje czy kupi prezent sobie, czy komuś z najbliższych. W tym roku nowością są firmy, które chcą z nami współpracować tylko w okresie świątecznym, by obdarować pracowników – mówi Iwona Grochowska, CEO Nais. – W zeszłym roku ponad połowa okołoświątecznych zakupów na platformie to były firmowe wyjścia wigilijne. Natomiast przyznane im bonusy pracownicy przeznaczali przede wszystkim na zakupy i modę, sprzęt elektroniczny oraz kulturę i cyfrową rozrywkę, czyli książki, płyty i filmy – dodaje.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: