eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pokolenie Z. Czego od rynku pracy chcą najmłodsi pracownicy?

Pokolenie Z. Czego od rynku pracy chcą najmłodsi pracownicy?

2017-11-02 11:39

Pokolenie Z. Czego od rynku pracy chcą najmłodsi pracownicy?

Czego od rynku pracy chcą najmłodsi pracownicy? © contrastwerkstatt - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Ambitne jednostki z pokolenia Z właśnie stawiają swoje pierwsze kroki na rynku pracy. Jacy są pracownicy urodzeni po 1990 roku? Co ich motywuje? Gdzie szukają pracy? Na jakie wynagrodzenia liczą? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi lektura raportu dr Anny Dolot – eksperta HR w ATERIMA HR.

Przeczytaj także: Pokolenie Z na rynku pracy: aktywiści czy hedoniści?

W dzisiejszych czasach w szeregach niemal każdej organizacji spotkać możemy niezwykle szeroki przedział wiekowy pracowników. Osoby 50+ pracują ramię w ramię z najmłodszymi uczestnikami rynku pracy, a więc z pokoleniem Z, generacją, która wśród nowych technologii czuje się jak ryba w wodzie. Firma ATERIMA HR postanowiła przyjrzeć się, jak funkcjonuje zawodowo to najmłodsze pokolenie.

Pokolenie Z było do tej pory bardzo różnie definiowane:
  • część specjalistów określa je jako urodzone w 1990 r. i później,
  • inni twierdzą, że to ci urodzeni w latach 1993-2012,
  • jeszcze inni, że są to osoby urodzone po 1995, a nawet po 2000.
Do zagadnienia podeszliśmy szeroko: zbadaliśmy osoby urodzone w 1990 roku i młodsze.

– Pokolenie Z to cenny kapitał na początek współpracy – tłumaczy dr Anna Dolot, autorka raportu. – Jednak to pracodawca ma znaczący wpływ na to, jak go ukierunkuje. Wydobędzie z niego otwartość, energię i pomysłowość czy zbuduje mur zasłaniając się cyfrowym niedopasowaniem?

Okazuje się, że niestałość młodego pokolenia to mit. Niemal 40% badanych przyznało, że mogłoby przepracować w jednej firmie nawet całe życie, gdyby praca była atrakcyjna.

fot. mat. prasowe

Czynniki, skłaniające reprezentantów młodego pokolenia do aplikowania do danej organizacji

Pokolenie Z interesuje merytoryczna informacja pochodząca z samego źródła, czyli od pracodawcy.


Co zatem sprawia, że miejsce pracy jest dla młodych interesujące? Przywiązują wagę do wynagrodzenia (91%), ale też do innych czynników, które pracodawcę kosztują już zdecydowanie mniej. Są to atmosfera w pracy (93%), przełożony, który dzieli się wiedzą i doświadczeniem (87%) czy rozwój przez udział w ciekawych projektach, które stanowią wyzwanie (79%) czy elastyczne godziny (79%).

Ważne jest dla nich także otrzymywanie informacji zwrotnej (72%). Wynika to z przyzwyczajenia do dwukierunkowej komunikacji – „lajkują”, wystawiają opinie na temat miejsc, komentują rzeczywistość.

fot. mat. prasowe

Źródła poszukiwania informacji o pracy

W pierwszej kolejności młodzi ludzie analizują strony z ogłoszeniami o pracę oraz strony www pracodawcy.


Z badań wynika, że stwierdzenie, jakoby dla pokolenia Z priorytetem była szybka kariera zawodowa, to mit. Nie jest też prawdą, że pokolenie Z nie potrafi wytrzymać ośmiu godzin bez dostępu do wszystkich aplikacji w swoim telefonie. Z drugiej strony młodzi ludzie są aktywni na wielu obszarach. Choć 93% badanych to studenci różnych form studiów, aż 74% pracuje (zawodowo, ewentualnie dorywczo).

Faktem jest, że często młodzi ludzie pracują w jednej firmie krócej niż ich rodzice czy koledzy z pokolenia Y. Dlaczego? Być może rzeczywistość – godziny pracy, odpowiedzialność, oczekiwanie od pracodawców rozwiązywania niestandardowych i trudnych sytuacji – jest dla młodych ludzi na tyle dużym wyzwaniem, że szukają lepszej alternatywy, myśląc, że gdzie indziej jest inaczej. Jedno jest pewne: jeżeli gdziekolwiek poczują się traktowani w sposób nieuczciwy, widząc realia rynku pracy, który w dużych miastach jest dziś rynkiem pracownika – nie mają dylematów i odchodzą.

fot. mat. prasowe

Plany na przyszłość pokolenia Z

Ponad połowa badanych planuje założyć własną firmę, jednak większość z nich, zanim to zrobi, chce zdobyć doświadczenie pracując dla kogoś.


Tematem, który wzbudza największe zainteresowanie są wynagrodzenia. Wśród pracodawców można spotkać się z opinią, że młode pokolenie jest pod wieloma względami roszczeniowe, co przejawia się w wysokich oczekiwaniach finansowych. Zapytaliśmy więc młodych ludzi, jakie są ich oczekiwania pod kątem wynagrodzenia na rękę. Oczekiwania niemal połowy badanych są możliwe do spełnienia przez pracodawców w dużych miastach. Warto pamiętać, że 45% respondentów pracuje zawodowo – ma zatem już pewne doświadczenie i może oczekiwać więcej niż początkujący pracownicy.

fot. mat. prasowe

Oczekiwania finansowe netto pokolenia Z

Oczekiwania niemal połowy badanych są możliwe do spełnienia przez pracodawców w dużych miastach


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: