2017-08-24 13:39
Rekrutacja © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: 7 grzechów głównych polskiego rekrutera
Specjaliści eRecruiter zaznaczają, że przywiązanie rekruterów do mierników ilościowych to efekt m.in. łatwości, z jaką można dokonywać ich interpretacji i prezentacji. Natomiast o efektywności rekrutacji przekonujemy się, biorąc pod uwagę mierniki jakościowe.– Można zaryzykować stwierdzenie, że pracodawca, który na opublikowane ogłoszenie o pracę otrzymał kilkadziesiąt zgłoszeń, spośród których trudno nie mógł wyłuskać wartościowych kandydatów, nie poradził sobie z optymalnym przeprowadzeniem procesu rekrutacji. Z kolei firma, która poszukiwała wąsko wykwalifikowanego specjalisty i otrzymała kilka dobrej jakości aplikacji, na polu rekrutacji odniosła zdecydowany sukces. Te dwa skrajne przykłady wyraźnie obrazują, że ilościowe podejście do rekrutacji może dawać błędne wyobrażenie o jej efektywności. Idealna sytuacja to taka, w której odpowiedni kandydat zostaje zatrudniony w momencie, kiedy potrzebuje tego biznes. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej współpracy rekrutera, przedstawiciela działu biznesowego i coraz częściej specjalisty ds. wizerunku pracodawcy. Rezultat takiej kooperacji nie powinien jednak być definiowany przez przejrzenie „setek CV”, ale sprawdzenie, czy w rekrutacji wzięli udział kandydaci odpowiadający profilowi stanowiska – mówi Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Rekrutacja
Długość procesu oraz liczba CV są najczęściej wykorzystywanymi miernikami rekrutacyjnymi.
– Najczęściej stosowanym miernikiem jest czas rekrutacji od zlecenia do zatrudnienia. To znaczy, że biznes domaga się, aby pracowników zatrudniać szybko i HR stara się te wymagania spełnić. W zestawieniu z drugim najpopularniejszym miernikiem (liczba aplikacji na dane stanowisko), może to jednak oznaczać, że są firmy, gdzie w rekrutacji liczy się ilość, a nie jakość zatrudnianych kandydatów. Zamiast tego warto postawić na mierniki, które pozwalają ocenić prawdziwą efektywność źródeł rekrutacji i jakość prowadzonych działań. Jeśli wspólnym celem zespołu HR i biznesu stanie się podnoszenie wartości tych mierników, to pojawi się odwaga do szukania nowych podejść i myślenie, co jeszcze powinniśmy zmienić, aby rekrutować pracowników, na których nam zależy – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, Strateg i Analityk HR w Great Digital.
– Takie współczynniki jak QoH (Quality of Hire), CPH (Cost Per Hire), time to hire są bardzo istotną informacją zarówno dla konkretnych działów firmy, jak i z punktu widzenia długofalowej strategii. Najefektywniejszymi miernikami rekrutacji pozostają jednak czas oraz jakość. Biznes potrafi rozwijać się bardzo szybko, a potrzeby rekrutacyjne pojawiają się jak „grzyby po deszczu”, czyli niespodziewanie. Natomiast jakość zatrudnienia decyduje często o wyniku finansowym przedsiębiorstwa. To ludzie kreują sprzedaż, to obsługa klienta sprawia, że chce on kontynuować z nami współpracę. Bez najlepszych pracowników nigdy nie zdobędziemy wysokiej pozycji na rynku – podkreśla Jakub Stępień, Senior Recruitment Specialist w Teleperformance.
- Brak potrzeby pytania samych zainteresowanych, czyli kandydatów, o wrażenia jest alarmujący. Rekruterzy odbierają sobie możliwość szybkiego zorientowania się, które elementy się podobają, co warto poprawić w rekrutacji, a z czego zrezygnować. To właśnie kandydaci mogą nam podpowiedzieć, czy chcieliby dostawać przypomnienie SMS-owe o dacie spotkania. Wdrożenie takiego badania opinii rekomendujemy każdemu klientowi, który korzysta z eRecruiter. Zadanie kliku pytań jest bardzo proste i powoduje, że coraz więcej firm zaczyna z takiego rozwiązania korzystać – podsumowuje Julia Urbańska z eRecruiter.
oprac. : eGospodarka.pl
Jak wygląda onboarding i rekrutacja pracowników w dobie pandemii?
6 sposobów na sprawny onboarding online
Nowoczesne metody rekrutacji. Jak i gdzie szukać pracownika?
Rekrutacja pracowników: dlaczego feedback ma znaczenie?
Czego pracownik fizyczny wymaga od rekrutacji?
Candidate Experience, czyli o wysokich kosztach złej rekrutacji
Onboarding częściej niż ścieżka kariery?
W rekrutacji pracowników liczy się informacja zwrotna
Coraz bieglejsi w candidate experience?
Prowadzę jednoosobową DG. Chcę podpisać umowę zlecenie ze studentem do 26 r. ż. Student jest zwolniony z ZUS i PIT. Czy w związku z tym ...
Dzień dobry. Pracuję na pełen etat, moje zarobki to 4000 brutto, jednocześnie prowadzę działalność gospodarczą zatrudniającą 2 ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Wycena nieruchomości bez podatku VAT?
Przekształcenie spółki komandytowej w jawną a uniknięcie podatku CIT
Zadłużenie HoReCa w 2020 wzrosło o 1/3
Budownictwo mieszkaniowe: 222 tys. mieszkań oddanych w 2020 roku
Polacy sięgnęli po pożyczki. To zwiastun odbicia branży firm pożyczkowych?
Nowe mieszkania: deweloperzy nie spiszą 2020 roku na straty?
EBC mniej zaniepokojony siłą euro?