eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gabinet Cieni BCC publikuje kolejne rekomendacje dla rządu

Gabinet Cieni BCC publikuje kolejne rekomendacje dla rządu

2017-06-26 12:41

Gabinet Cieni BCC publikuje kolejne rekomendacje dla rządu

Gabinet Cieni BCC publikuje kolejne rekomendacje dla rządu © andriano_cz - Fotolia.com

Zmiana podporządkowania Wyższego Urzędu Górniczego, uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi na nowoczesne technologie, natychmiastowa zmiana podpisanej 18 maja 2017 r. nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych czy też przygotowanie rozciągniętego w czasie harmonogramu przystąpienia Polski do strefy euro. To zaledwie kilka z wielu postulatów wobec rządzących. Stworzona przez Gospodarczy Gabinet Cieni BCC lista rekomendacji jest jednak o wiele dłuższa.

Przeczytaj także: Co Gabinet Cieni BCC rekomenduje rządowi?

PODSUMOWANIE dotychczasowych działań rządu

MAREK GOLISZEWSKI, przewodniczący Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC


Premier Beata Szydło może zacierać dłonie z zadowolenia. Odnotowany pod koniec minionego roku 40-procentowy spadek inwestycji w końcu 2016 w spółkach skarbu państwa oraz obniżenie tempa wzrostu gospodarczego do 2,7 proc. zostały w II kwartale tego roku zrekompensowane uwolnieniem inwestycji publicznych i samorządowych oraz blisko 4-procentowym wzrostem PKB. Znaczne ożywienie odnotowuje również warszawska giełda, której obroty względem zeszłorocznych można z pełną odpowiedzialnością nazwać rekordowymi. Obserwujemy też istotny spadek bezrobocia, rząd (Ministerstwo Finansów)ma na swoim koncie sukcesy w walce z szarą strefą, dzięki czemu do budżetu państwa popłynęły dodatkowe miliardy, a stan konkurencji na rynku przedsiębiorstw uległ znacznej poprawie.

Przyspieszyły prace w Ministerstwie Rozwoju nad zamknięciem projektu „Konstytucja Biznesu”, zapalającym zielone światło dla prowadzących działalność gospodarczą i czerwone wobec traktowania biznesmenów jako potencjalnych przestępców. Nabrały również tempa prace nad procedurą działań związanych z wdrożeniem projektów strategicznych, określonych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Mają one uchronić przed błędami finansowymi i gospodarczymi, podczas wdrażania projektów.

Na aprobatę zasługują również działania Ministerstwa Rozwoju wspierające innowacyjność m.in. w spółkach Skarbu Państwa. Pozytywnie należy odnieść się do aktywności Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przy nowelizowaniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Podobnie, do uruchomienia przez Ministerstwo Środowiska programu GOZ (gospodarka o obiegu zamkniętym), wydłużającego cykl produktów do tej pory wyrzucanych i ograniczającego ilość odpadów. Na poparcie zasługuje też decyzja o realizacji trzeciego pasa ruchu autostrady A2. Na pozytywną ocenę zasługuje memorandum rządowe w sprawie realizacji gazociągu Baltic Pipe do 2020 roku, jako znaczący krok na drodze dywersyfikacji (bezpieczeństwa) źródeł zaopatrzenia Polski w gaz. Odnotować trzeba z aprobatą przyjęcie przez rząd realistycznych, a nie propagandowo – optymistycznych – założeń makroekonomicznych dla budżetu państwa na przyszły rok. Rząd nie narażał budżetu na większy deficyt wprowadzeniem wyborczej obietnicy kwoty wolnej od podatku czy nadmierną waloryzacją emerytur i rent (102,4%).

fot. andriano_cz - Fotolia.com

Gabinet Cieni BCC publikuje kolejne rekomendacje dla rządu

Zmiana podporządkowania Wyższego Urzędu Górniczego, uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi na nowoczesne technologie czy zmiana podpisanej 18 maja 2017 r. nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych to kilka z wielu postulatów wobec rządzących.


Sukcesy społeczne rządu nie zawsze przekładają się na interes gospodarczy. Zmniejszające się bezrobocie powoduje deficyt rąk do pracy w firmach. Roszczenia płacowe tych, co zamierzają odejść, obciążają kosztami przedsiębiorstwa i ich wyniki finansowe. Brak fachowców zmusza niejednokrotnie do odrzucania kolejnych zamówień kontrahentów. Zjawisko może pogłębić się w związku z ustawą o obniżeniu wieku emerytalnego w IV kwartale tego roku. Zatrudnienie może zmniejszyć się w ciągu najbliższych 5 lat o około 1 mln osób. W rezultacie, wzrosną koszty pracy, obniży konkurencyjność polskich firm, zwiększy inflacja i deficyt sektora emerytalnego finansów publicznych. Wzrost gospodarczy może radykalnie hamować. To olbrzymie wyzwanie dla rządu, razem z bardzo kosztowną realizacją Programu 500+. Międzynarodowy Fundusz Walutowy ostrzega Polskę, że żyje ponad stan. Bilionowy już dzisiaj dług publiczny także ma wydźwięk alarmistyczny.

Nadal wiele do życzenia pozostawia sposób stanowienia prawa, z pomijaniem konsultacji społecznych. To rodzi opór tak organizacji przedsiębiorców, jak i związków zawodowych. Powstają buble prawne, hamujące inicjatywę i rozwój. Nowe Prawo farmaceutyczne łamie swoją koncepcją „apteki dla aptekarza” zasady uczciwej konkurencji na tym rynku. Projekt ustawy o tzw. rynku mocy, przygotowywany przez Ministerstwo Energii, oznacza kolejne inwestycje w trujący węgiel. Nie może to nastrajać optymistycznie patrzących w kierunku innowacyjności. Smog i powodowane nim choroby przynoszą państwu olbrzymie, wymierne straty, zmuszają do dodatkowego finansowania, choćby opieki zdrowotnej. Nowelizacja Ordynacji podatkowej i ustawy o VAT oraz niektóre zapisy planowanego przez rząd i od dawna wyczekiwanego przez przedsiębiorców Kodeksu Urbanistyczno-Budowlanego – zwiększą niepewność inwestorów.

Oddziały terenowe ZUS-u nasiliły kontrole firm przekwalifikowujące zawarte przez nie umowy tymczasowe w umowy o pracę. Taka praktyka i kary nakładane na przedsiębiorców nie wzmacniają ich zaufania do państwa i chęci do inwestowania tj. tworzenia nowych miejsc pracy, podnoszenia płac i – tym samym – rozwoju gospodarczego.

Duży znak zapytania, tak jak unosił się wcześniej, tak nabrał mocy w II kwartale br., nad stosunkiem rządu do Unii Europejskiej i strefy euro. Pesymiści zaczynają twierdzić, że możliwy jest Polexit. Niechętne odnoszenie się do Brukseli i rezerwa do przyjęcia wspólnotowej waluty wymagają wytłumaczenia i lepszej polityki informacyjnej rządu.

Konkretnych argumentów wyjaśniających postawę rządu, która dotyka przecież zwykłych obywateli, z których większość opowiada się za Unią Europejską, a eksperci za unią walutową.

Uwzględniając dodatkowo bardzo szeroki wachlarz rozpoczętych zmian (edukacja, służba zdrowia, wymiar sprawiedliwości, emerytury, roszady w spółkach skarbu państwa etc.), wypada stwierdzić, że rząd, mimo dobrej koniunktury, pozostaje w najtrudniejszej sytuacji od czasów transformacji ustrojowej.

PRIORYTETY – jakie działania i dlaczego powinien podjąć rząd w danym obszarze?

Gospodarka

DR JANUSZ STEINHOFF, minister gospodarki Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Polityka energetyczna państwa do 2050 roku
    Za miesiąc miną dwa lata od skierowania projektu Polityki energetycznej Polski do 2050 roku do konsultacji społecznych i międzyresortowych, które trwały do września 2015 r. Projekt ten zawiera standardowo dokument zasadniczy wraz z załącznikami tj. częścią prognostyczną, oceną realizacji dotychczasowej polityki energetycznej państwa, programem działań wykonawczych na 4 lata (z których dwa już właśnie mijają) oraz strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko. Z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju, zwiększenia konkurencyjności i efektywności energetycznej gospodarki narodowej w ramach rynku wewnętrznego energii UE, ograniczenia oddziaływania energetyki na środowisko, jak również rozwiązań proponowanych w ramach Pakietu Zimowego, to konstytucja energetyczna Polski. Dlatego jej brak w sposób widoczny odczuwalny jest na poziomie taktyki postępowania w zakresie średnio- i długoterminowej debaty o miksie energetycznym.

    Priorytetem najbliższych lat jest nakreślenie scenariusza przejścia polskiej gospodarki do gospodarki niskoemisyjnej, opartej na nowoczesnej energetyce. Wymaga to długookresowych działań inwestycyjnych, które muszą być realizowane w sposób ciągły i harmonijny – tak, aby zapewnić Polsce trwałe bezpieczeństwo energetyczne i wzrost gospodarczy. Bez strategii w postaci Polityki energetycznej i gwarancji stabilnych regulacji ryzyko dla inwestorów będzie nadal zbyt wielkie, a przyszłość polskiej energetyki będzie nieokreślona.
  2. Zmiana podporządkowania Wyższego Urzędu Górniczego z ministra energii na prezesa Rady Ministrów
    24 czerwca br. minie 95 lat od powstania współczesnego polskiego nadzoru górniczego. W 1922 roku rozporządzeniem Rady Ministrów RP powołano Wyższy Urząd Górniczy. Losy tej instytucji determinowała wojna, historia PRL oraz polska transformacja i choć mimo zmian w zakresie ustalania siedzib i właściwości terytorialnej oraz obwodów działania wyższych urzędów górniczych, istniała ciągłość na poziomie instytucjonalnej podległości WUG pod prezesa Rady Ministrów. Niestety, od kilkunastu lat eksperymentuje się na administracyjnym usytuowaniu WUG-u doprowadzając za każdym razem do swoistej patologii, znaczącego krępowania działań tej instytucji i zerwaniu z długoletnią tradycją jej indyferencji decyzyjnej i niezależności. W ostatnich latach WUG podlegał już ministrowi administracji, następnie środowiska – w osobie podsekretarza stanu, Głównego Geologa Kraju. Obecnie WUG podlega ministrowi energii wywołując tym samym konflikt interesu. Uporządkowanie tego stanu rzeczy i powrót do podległości pod prezesa Rady Ministrów w sposób bezpośredni przywróci rangę urzędowi i realizowanym przez niego zadaniom, jak również wpłynie na jakość nadzoru.

Finanse

PROF. STANISŁAW GOMUŁKA, minister finansów Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Dla Polski, w tym także dla przedsiębiorców, jest bardzo ważne aby przygotowywany projekt budżetu na 2018 rok był zgodny z wymaganiami Paktu Stabilności i Wzrostu UE, a przynajmniej zgodny z deklarowanym przez rząd celem ograniczenia deficytu sektora finansów publicznych do roku 2020 do poziomu 1,2 proc. PKB. W sytuacji oczekiwanego w 2017 r. tempa wzrostu gospodarczego bliskiego 4 proc. oraz oczekiwanego przez rząd w 2018 r. tempa około 3,7 proc., wynik sektora publicznego zakładany na rok 2018 jest w tej chwili o co najmniej 2 pp. PKB, czyli o co najmniej około 40 mld zł, wyższy niż być powinien.
  2. Priorytetem nr 2 pozostaje zmniejszanie ryzyka inwestycyjnego w taki sposób by w przygotowywanych, nowych regulacjach prawnych, w rym także podatkowych, minister finansów skrupulatnie sprawdzał, czy respektowana jest zasada ochrony uczciwych podatników przed nieuczciwymi oraz przed instytucjami państwowymi, nadużywającymi możliwości zróżnicowanych interpretacji prawa.

Polityka podatkowa

DR IRENA OŻÓG, minister ds. polityki podatkowej Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Zapewnienie zgodności deklaracji programowych dotyczących prowadzenia biznesu (Konstytucja Biznesu) z tworzonymi przepisami prawa – niespójnymi, a nawet rażąco sprzecznymi, z deklaracjami wynikającymi ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (w szczególności dotyczy to radykalnej poprawy jakości stanowionego prawa podatkowego i zasad jego stosowania przez administrację skarbową).
  2. Znaczne uproszczenie i wzmocnienie ekonomiczne ulgi w podatku dochodowym na nowoczesne technologie. Rozwój nowoczesnych technologii stanowi priorytet w polityce gospodarczej rządu. Ulga podatkowa mająca wyzwalać zainteresowanie postępem technicznym jest bardzo skomplikowana, jej stosowanie jest obarczone dużym ryzykiem podatkowym, a siła oddziaływania na postawy przedsiębiorców jest za słaba.

Rynek pracy i prawo pracy

ZBIGNIEW W. ŻUREK, minister pracy Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Priorytet pierwszy – szczególny: należy bezzwłocznie, ponownie znowelizować uchwaloną i – mimo zgłaszanych przez stronę społeczną licznych zastrzeżeń – podpisaną przez prezydenta RP 18 maja 2017 r. nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych [uzasadnienie tego postulatu znajduje się poniżej, w części „Zagrożenia dla gospodarki i przedsiębiorców”].
  2. Priorytet drugi – ogólny: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – realizując tę ostatnią powinno na powierzone ministerstwu zadania patrzeć także w szerszym kontekście. Aby móc finansować programy, których beneficjentami jest rodzina oraz grupy społeczne, słabsze ekonomicznie – niezbędne są środki, które przynieść może trwały perspektywicznie wzrost gospodarczy. Wzrost gospodarczy, najogólniej mówiąc, wynika z dwóch czynników: pracy i kapitału. Dlatego też, jeśli chodzi o pracę – należy pilnie podejmować działania niwelujące spadek podaży zasobów siły roboczej w Polsce. Tam, gdzie to możliwe, działając poprzez korzystną dla państwa i jego obywateli, przychylną politykę rozwoju polskiej gospodarki, niezależnie od formy własności przedsiębiorstw, działać na rzecz tworzenia atrakcyjnych miejsc pracy w Polsce, konkurencyjnych wobec tych alternatywnych, na emigracji. Miejsc pracy przeznaczonych zarówno dla naszych obywateli, także tych rozważających wyjazd do pracy za granicą, jak i dla imigrantów. Mówiąc o imigrantach nie poruszamy kontekstu politycznego, niebędącego obszarem naszego działania, a skupiamy się wyłącznie na kontekście ekonomicznym. Jeśli chodzi o kapitał – należy optymalnie wykorzystywać istniejącą, dobrą koniunkturę gospodarczą, która nie będzie trwać wiecznie. Pamiętając o konsumpcji dziś – należy także patrzeć perspektywicznie wiedząc, że każda dobrze zainwestowana złotówka zwróci się po wielokroć, stwarzając także finansową bazę dla inicjatyw socjalnych w przyszłości.

Ubezpieczenia społeczne

DR WOJCIECH NAGEL, minister ds. ubezpieczeń społecznych Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


Priorytety przedstawiane w obszarze ubezpieczeń społecznych mają charakter systemowy i perspektywa kwartalna lub roczna, jest zbyt krótka, aby móc przejść nad nimi do porządku dziennego lub formułować kolejne. Są one ważne, zarówno z punktu widzenia kształtowania się systemu emerytalnego, obecnie oraz w przyszłości, jak i systemu finansów publicznych, obciążonego rosnącym długiem publicznym. W styczniu br. przekroczył on kwotę 1 biliona zł.
  1. Należy dla systemu emerytalnego zbudować długoletnią strategię rozwoju. Stabilne, oparte o realne finansowanie funkcjonowanie systemu emerytalnego posiada zasadnicze znaczenie dla przyszłych pokoleń. Obszar zabezpieczenia społecznego ma znaczenie nie tylko dla przepływów finansowych w kolejnych budżetach państwa, ale i dla jego długookresowego rozwoju. W strategii rozwoju należy określić metody mitygacji rozmaitych ryzyk, w szczególności ryzyka demograficznego. Elementy tej strategii, obejmujące przebudowę filara kapitałowego (Otwarte Fundusze Emerytalne, Pracownicze Plany Kapitałowe, Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego) i nową rolę Funduszu Rezerwy Demograficznej zawarte są w Programie Budowy Kapitału Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Kluczowymi parametrami polskiego systemu emerytalnego należy uczynić stabilność funkcjonowania, finansową wypłacalność i adekwatność świadczeń w stosunku do wynagrodzeń (system zdefiniowanej składki).
  2. Należy ujednolicić zasady nabywania uprawnień emerytalnych dla ogółu Obywateli. Zawodom o szczególnym charakterze można i należy stworzyć lepsze warunki płacowe, nie należy ich jednak różnicować przywilejami emerytalnymi. Te należy stopniowo eliminować, jako niesprawiedliwe i nierówne wobec innych grup zawodowych. Rozbudowany system przywilejów emerytalnych grup zawodowych obciąża podatników kwotą blisko 20 mld zł rocznie. Jest bezsporne, iż przywileje emerytalne zostały, w przeważającej liczbie, wprowadzone w stanie wojennym wprowadzonym w grudniu 1981 r. w latach 1982-84 i służyły tzw. normalizacji społecznej.

Przedsiębiorczość i innowacje

BOŻENA LUBLIŃSKA-KASPRZAK, minister ds. przedsiębiorczości i innowacji Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Przyspieszenie realizacji programów finansowanych ze środków UE oraz uspójnienie warunków
    Konieczne jest dalsze istotne przyspieszenie realizacji Programów Operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej zwłaszcza w obszarze programów i działań przeznaczonych na realizacje projektów przez przedsiębiorców. Polska na lata 2014-2020 otrzymała 82,5 mld euro, czyli ok. 354 mld złotych z polityki spójności. Zakontraktowano 102,7 mld zł, z czego wypłacono 21 mld zł co stanowi około 6 proc. wszystkich środków. W Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój, w którym alokacja wynosi ok. 35 mld zł złożono wnioski o wartości około 49,7 mld zł, wykorzystano na poziomie kontraktacji 13 mld zł co stanowi około 37 proc. Na poziomie wniosków o płatność wykorzystano 1,5 mld złotych co stanowi 4,28 proc. wartości programu (wzrost o ok. 1 proc. od ostatniego kwartału). Do przedsiębiorców trafiło jeszcze mniej bo ok. 1,2 mld zł. W programie Polska Wschodnia poziom wykorzystania środków jest jeszcze niższy tzn. zakontraktowano około 1,1 mld zł tj. około 13,8 proc., wypłacono 176 mln zł tj. 2,2 proc., w tym przedsiębiorcy otrzymali jedynie 33 mln zł (dane MR z początku czerwca 2017). Globalnie, we wszystkich programach, do polskich przedsiębiorców trafiło około 3 mld zł, z czego prawie połowa to środki w Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie realizowane są duże projekty infrastrukturalne dużych podmiotów gospodarczych, w tym spółek skarbowych.

    Istnieje istotne przesunięcie czasowe między etapami wnioskowania, kontraktowania i wypłaty środków oraz szczególnie w niektórych programach niski wskaźnik sukcesu (dużo wniosków jest odrzucanych). Są też konkursy, które sądząc po wyniku nie odzwierciedlają potrzeb rynku np. konkurs w ramach działania 3.2.1 POIR dedykowany elektromobilności, w którym wybrano 1 projekt. Mamy zatem do czynienia z dużą luką w finansowaniu dotacyjnym i udziałowym firm (zwłaszcza MŚP) ze środków publicznych z perspektywy 2014-2020.
  2. Zakończenie prac nad ustawą o utworzeniu Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji
    W maju br. Rada Ministrów przyjęła ustawę o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu SA. Wcześniej, w grudniu 2016 r., poprzez zmianę statutu Polska Agencja Inwestycji Zagranicznych przekształcona została w PAIH. Agencja ma za zadanie zmianę systemu promocji polskiej ekspansji zagranicznej poprzez m.in. uruchomienie zagranicznych biur handlowych (ZBH). Poprzez ustawę, rząd zobowiązał się także do likwidacji wydziałów promocji handlu i inwestycji ambasad i konsulatów RP, które docelowo zastąpi sieć ZBH. Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu to sieć przedstawicielstw, których zadaniem jest wspieranie eksportu oraz inwestycji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych, jak również przyciąganie inwestorów do Polski. Docelowo powstać ma 70 biur, w krajach o największym potencjale rozwojowym dla polskich firm. Biura mają charakteryzować się elastyczną strukturą, dopasowaną do potrzeb i wyzwań na danym rynku oraz szerokim wachlarzem usług świadczonych na miejscu. Obecnie działa takich biur 9, do końca roku mają powstać dodatkowe 3. W związku z likwidacją Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji, istnieje zagrożenie ograniczenia działalności wspierającej przedsiębiorców w rozpoznawaniu i aktywności na rynkach zagranicznych.

Spółki Skarbu Państwa i prywatyzacja

DR GRAŻYNA MAGDZIAK, minister skarbu i prywatyzacji Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Od chwili powołania nowego rządu zaprzestano wszelkich działań prywatyzacyjnych, nawet w odniesieniu do niewielkich pakietów mniejszościowych, a rozpoczęto proces nacjonalizacji gospodarki, w nielicznych tylko przypadkach uzasadniony ekonomicznie. U podstaw większości decyzji nacjonalizujących zakup akcji lub majątku od prywatnych właścicieli ma charakter ideologiczno-propagandowy i nie prowadzi ani do poprawy sytuacji kupującego, ani nie jest zgodny z jego strategią rozwoju. Nabywcy – firmy państwowe – są więc do tego zmuszane. Proces ten powinien być jak najszybciej zahamowany, ponieważ taka nacjonalizacja pogarsza wyniki finansowe firm sektora państwowego i zmniejsza konkurencyjność polskiej gospodarki.
  2. Mimo postulatów zgłaszanych przez BCC i inne organizacje przedsiębiorców, w dalszym ciągu nie przygotowano założeń rozwoju dla firm sektora państwowego i powinno to zostać zrobione niezwłocznie. Rząd zwiększa bowiem udział własności państwowej w gospodarce krajowej; tworzy narodowe czempiony już nie tylko w górnictwie, energetyce czy w przemyśle zbrojeniowym, ale też w zupełnie nie strategicznych dla gospodarki dziedzinach jak branża hotelarko-turystyczna lub przetwórstwo spożywcze. Nie wiadomo natomiast jakie cele mają te czempiony w swoich sektorach realizować oraz jakimi zasadami mają kierować się w podejmowanych decyzjach. Niezależnie zatem od negatywnej oceny ekonomicznej zasadności powyższych poczynań, zapewnienie sprawności funkcjonowania tych nowych korporacji państwowych wymaga by wiedziały one czemu mają służyć. Potrzebne jest to również firmom prywatnym, funkcjonującym obok nich, bo powinny się one dostosować do tego nowego obrazu branży. Takich informacji jednak nie ma i co można podejrzewać rząd nawet nie ma na to pomysłu.

Ochrona Zdrowia

ANNA JANCZEWSKA-RADWAN, minister ds. systemu ochrony zdrowia Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Pilne przedstawienie zapowiadanych przez Ministerstwo Zdrowia założeń do ustawy o Narodowej Służbie Zdrowia, która ma określać zasady funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Według informacji wiceminister J. Szczurek-Żelazko, założenia te są już gotowe i wkrótce mają one trafić do uzgodnień wewnętrznych i konsultacji społecznych. W sytuacji, kiedy kolejne ustawy procedowane są w niezwykle szybkim tempie, a przedstawiane nowe projekty ustaw wywołują ogromne kontrowersje w środowisku ochrony zdrowia, gdyż między innymi są często mało czytelne i nie spójne, niezwykle ważne jest poznanie szczegółowych intencji rządu dotyczących proponowanych zmian. Od tej właśnie ustawy o Narodowej Służbie Zdrowia, która będzie być może swoistą wizją i strategią systemu ochrony zdrowia aktualnego rządu, powinny rozpocząć się 19 miesięcy temu prace Ministerstwa Zdrowia. To z czym mamy aktualnie do czynienia w zakresie zmian w systemie ochrony zdrowia, to tak jakby remontować dom nie mając projektu tego remontu.
  2. Konieczność ponownego przemyślenia przez ministerstwo zdrowia i przedyskutowania z ekspertami ochrony zdrowia sposobu podziału środków finansowych w ramach uchwalonej w maju ustawy o sieci szpitali. Kontrowersje budzą stworzone przez tę ustawę zagrożenia dla funkcjonowania prywatnych placówek ochrony zdrowia oraz wielu specjalistycznych, jednoprofilowych jednostek. Mogą one w efekcie doprowadzić do wydłużenia kolejek dla pacjentów w zakresie określonych świadczeń medycznych.
  3. Wznowienie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo Farmaceutyczne, w tym w zakresie Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi (ZSMPOL).Do uruchomienia tego systemu pozostało tylko 6 miesięcy i brak jest informacji co do jego funkcjonowania. Powoduje to niepewność działalności gospodarczej. Dotychczasowy projekt zawiera też propozycje regulacji ograniczającej konstytucyjną swobodę prowadzenia działalności gospodarczej, czemu sprzeciwiają się przedsiębiorcy.

Prawo gospodarcze

RYSZARD KALISZ, minister ds. prawa gospodarczego Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


Przygotowanie rozciągniętego w czasie harmonogramu przystąpienia Polski do strefy euro – w kontekście planów politycznych i gospodarczych liderów UE (Macron i Merkel) nie ma wątpliwości, że o ile Polska nie dołączy do 2025 do strefy euro, będzie skazana na marginalizację polityczną oraz utratę dostępu do sporej części funduszy europejskich (i dostępu do programów grantowych i infrastrukturalnych). Powinniśmy zrobić wszystko, żeby odzyskać pozycję wiarygodnego, stabilnego i racjonalnego partnera dla głównych krajów UE. Opracowanie planu dołączenia do strefy euro byłoby krokiem w tę stronę.

Opracowanie programu rozwoju sektora gospodarki opartego na ekologicznych źródłach energii (energia wodna, wiatrowa, słoneczna, geotermalna, biogazu, biomasy) – z wykorzystaniem funduszy unijnych, w tym Programu Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego poszczególne kraje UE zdobywają dofinansowanie na wytwarzanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej; na budowę oraz przebudowę sieci umożliwiających przyłączanie jednostek wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (projekty realizowane przez operatorów systemu dystrybucyjnego i przesyłowego) czy budowę instalacji do produkcji biokomponentów i biopaliw. Polska musi pójść za przykładem Niemiec, Francji i innych krajów, które z roku na rok zwiększają udział energii ze źródeł odnawialnych w energetyce (w Niemczech już ok 30% energii pochodzi z tych źródeł). To szansa na ożywienie innowacji w polskiej gospodarce.

System stanowienia prawa

WITOLD MICHAŁEK, minister ds. procesu stanowienia prawa Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Rząd powinien przedstawić stronie społecznej, reprezentowanej w Radzie Dialogu Społecznego, treść najważniejszych projektów strategicznych, zawartych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Niektóre z tych projektów wymagać będą zmian legislacyjnych i regulacyjnych, zatem współpraca przy tworzeniu treści tych zmian we współpracy ze stroną przedsiębiorców pomoże przygotować dobrej jakości projekty ustaw i rozporządzeń.
  2. Rząd powinien wpłynąć na koalicję parlamentarną, aby zaprzestano procederu omijania przez rząd konsultacji publicznych projektów legislacyjnych, poprzez przedstawianie de facto rządowych projektów w drodze tzw. inicjatywy poselskiej, która ułatwia (choć niezgodnie z Regulaminem Sejmu) procedowanie danego projektu legislacyjnego z pominięciem zarówno przygotowania Oceny Skutków Regulacji, jak i konsultacji publicznych.

Środowisko naturalne

RYSZARD PAZDAN, minister środowiska Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Przyspieszenie prac nad aktualizacją kluczowych dla państwa polityk: energetycznej, przemysłowej i ekologicznej.
    Brak polityki państwa dotyczących energetyki, gospodarki i środowiska, zasadniczo blokuje inwestycje niezbędne dla jego rozwoju. Szczególnie jest to istotne dla Polski w kontekście przyjętego ostatnio przez Radę Ministrów „Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.
  2. Opracowanie przez rząd szczegółowego planu wdrożenia reformy gospodarki wodnej w związku z nowelizacją ustawy Prawo Wodne.
    12 czerwca ogłoszono jednolity tekst ustawy Prawo Wodne, które obowiązywać będzie od 1 lipca br. Prawo to praktycznie całkowicie zmienia sposób zarządzania gospodarką wodną w kraju. Zmianie ulega nie tylko struktura organizacyjna, podział kompetencyjny pomiędzy administracją rządową i samorządową, ale sposób i zakres wydawania pozwoleń, pobierania opłat, jak również obiegu wszelkich dokumentów związanych z gospodarką wodną. Dla uniknięcia chaosu, wydaje się sprawą oczywistą, niezwykle pilną i istotną, opracowanie planu implementacji uchwalonej ustawy.

Współpraca nauka – biznes

SŁAWOMIR OLEJNIK, minister ds. rozwoju współpracy nauki i biznesu Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC


W 2018 roku obchodzimy 100 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Jest to niesamowita okazja aby zaprosić do kraju naukowców, badaczy, startupowców i innowatorów z całego świata, bazując na relacjach Polonii i osób polskiego pochodzenia. Może to być duże wsparcie zmian, jakie realizuje polski rząd w zakresie szkolnictwa wyższego oraz gospodarki m.in. poprzez: przyspieszenie internacjonalizacji polskich uczelni, uzupełnienie murów wybudowanych laboratoriów naukowcami, zachęcenie do współpracy z polskimi jednostkami badawczymi i firmami np. w ramach programu Horyzont 2020 czy zaprezentowanie Polski, jako miejsca posiadającego swoje atuty dla rozwoju startupów i badań.

Aby jednak to się stało już teraz należy zacząć przygotowywanie polskiego ekosystemu innowacji (nauki i biznesu) na tę sytuację. Jest to ogromna szansa, aby rozpocząć działania zachęcania elity polskiej diaspory, do powrotu do kraju, jak i promowanie Polski wśród ich znajomych jako atrakcyjnego miejsca do rozwoju swojej kariery, wzorując się na doświadczeniach m.in. Izraela czy Irlandii. W tym zakresie działania podjąć powinno Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Ze strony Ministerstwa Rozwoju nadal czekamy na ogłoszenie zapowiadanego już ponad rok temu programu Polska Prize oraz założeń do niego. Jego zadaniem miało być m.in. ściąganie do Polski startupów spoza Unii Europejskiej. To szansa dla zwiększenia wykorzystania środków między innymi na działalność B+R oraz współpracę z uczelniami. Promocja, uwzględniająca tego typu działania, mogłaby przynieść dodatkowe impulsy rozwoju dla polskiej gospodarki.

Infrastruktura

MACIEJ GRELOWSKI, minister infrastruktury Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


Niepokojące jest znaczące spowolnienie w realizacji budowy i remontów infrastruktury drogowej. O ile na etapie określania celów i dysponowania środków unijnych odzyskano czas opóźnień, to na etapie realizacji czyli zawierania umów budowlanych i projektowych oraz wdrażaniem ich realizacji istnieje luka operacyjna. Może to być pochodną zmian organizacyjnych w jednostkach realizujących zadania po stronie publicznej. Należy położyć szczególny nacisk na aspekt realizacji zadań drogowych, które w przeszłości realizowane były dość skutecznie.

Za niezbędne uważamy szybkie określenie metody poboru opłat za drogi oraz wybór technologii i wykonawcy dla tego zadania. Z deklaracji resortu wynika, iż opłaty za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych to znaczący wkład finansowy w budżet Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Dowodem na to jest ogłoszona chęć rozszerzenia obszarów płatnej komunikacji drogowej. Jednak dla sprawnej realizacji tego zadania, w tak poszerzonym zakresie, konieczne jest ustalenie brzegowych warunków technicznych dla realizacji tego celu. A to określić można jedynie poprzez określenie zakresu poboru opłat i technologii w jakiej ten pobór będzie realizowany i kto będzie wykonawcą tej decyzji. Ponownie zwracamy uwagę na problem dróg koncesyjnych, które muszą być włączone na odrębnych zasadach w system krajowy ze względu na swoją strategiczną lokalizację.

Spółdzielczość

MIECZYSŁAW GRODZKI, minister ds. spółdzielczości Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. Stworzyć przesłanki umożliwiające spółdzielniom mieszkaniowym inwestowanie w nowe mieszkania na wynajem (dawne lokatorskie), przeznaczone dla rodzin słabosytuowanych, z podobnym systemem wsparcia jak mieszkania wznoszone w ramach programu „Mieszkanie+”. Projekt nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, przyjęty ostatnio przez rząd, nie eliminuje wszystkich przeszkód, a jedną z nich jest automatyczne tworzenie wspólnoty na nowowybudowanych zasobach, wbrew woli członków. Jest to interes spółdzielni, członków, ale i naszego kraju, czyli wzmocnienie demokracji spółdzielczej, przedstawicielskiej, dając możliwość wolnego wyboru i jej realizacji przez samych członków.
  2. W Sejmie jest projekt niezłej ustawy o spółdzielniach rolników. Daje ona szereg możliwości rolnikom do organizowania – w formie spółdzielczej – działalności produkcyjno-rolniczej. Wieś bardzo długo czeka na taką ustawę, bowiem takie spółdzielnie mogą pomóc organizować działalność „od pola do konsumenta” i przejmować przez grupy producentów rolnych więcej zysku, w wyniku eliminowania pośredników w drodze do odbiorcy żywności. Wprawdzie projekt jest od kwietnia w Sejmie, to jednak ostatecznie od rządu zależeć będzie, czy ustawa w procesie legislacyjnym nie utraci najcenniejszych instrumentów i szybko przejdzie proces legislacyjny.

Przemysł obronny

GEN. LEON KOMORNICKI, minister ds. przemysłu obronnego Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


  1. W świetle ustaleń Strategicznego Przeglądu Obronnego, opracowanie nowej „Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polski”, a w tym nowej Strategii Obrony RP.
  2. Ostateczne rozstrzygnięcie wybory technologii systemu obrony przeciwrakietowej średniego zasięgu zgodnie z programem „Wisła”.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: