eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Jak budować wizerunek firmy w sieci?

Jak budować wizerunek firmy w sieci?

2015-06-09 09:44

Jak budować wizerunek firmy w sieci?

Jak budować wizerunek firmy w sieci? © Rawpixel - Fotolia.com

„Nieważne, jak o Tobie mówią – ważne, że w ogóle mówią” – to znane powiedzenie, używane w kontekście wizerunku celebrytów, nie ma większego zastosowania w temacie brandingu firm. Zwłaszcza w Internecie. Dlaczego? Tworzenie i podtrzymywanie wizerunku swojego przedsiębiorstwa w sieci to złożony i czasochłonny proces. Przeczytaj, jak się do niego zabrać.

Nie taki branding straszny


Wizerunek to system przekonań, obrazów, wartości i wyobrażeń, jakie tworzą się w naszej głowie na podstawie otrzymywanych informacji, doświadczeń czy samych tylko domysłów. Jeśli obraz danej rzeczy istnieje tylko w naszych umysłach, to czy coś tak subiektywnego jesteśmy w stanie zmieniać?

Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Nie jest to jednak prosty proces, bo wymaga czasu, strategii i umiejętności. Na wizerunek możemy wpływać przez odpowiednie interakcje z otoczeniem, kreowanie opinii, odpowiednie zachowanie i sposób traktowania klientów. Bardzo pomocna jest także identyfikacja wizualna firmy i sposób jej prezentacji w Internecie.

Wszystkie te działania są warte wysiłku, ponieważ dobry, spójny wizerunek pomoże Ci zwiększyć sprzedaż. Będzie generował więcej leadów i konwersji, przyciągnie i zatrzyma wartościowych, lojalnych odbiorców. Pozwoli dać się zapamiętać i wyróżnić wśród konkurencji.

4 etapy budowania wizerunku


Zanim zabierzesz się do jakichkolwiek działań, zaplanuj 4 proste kroki budowania wizerunku. Każdy z nich jest równie ważny, dlatego upewnij się, że nie zaczniesz jednego etapu, nie zamknąwszy wcześniej poprzedniego.
  1. Analiza stanu wyjściowego. Sprawdź, jaką masz obecnie pozycję na rynku. Jak postrzegają Cię klienci – zarówno ci obecni, jak i potencjalni? Dostrzeż powtarzające się tendencje w tym, jak opisują Cię media lub jak o Tobie piszą na forach czy mediach społecznościowych. Nie zapomnij też o analizie konkurencji.
  2. Określenie celów. Stwórz wizję wizerunku swojej firmy. Weź pod uwagę specyfikę działalności, grupę docelową i to, co chcesz osiągnąć dzięki dobrej opinii w sieci. Pozwól sobie na odrobinę fantazji! Z wizji bezpośrednio powinny wypłynąć konkretne, mierzalne cele.
  3. Planowanie. Uwzględnij narzędzia, harmonogram i budżet kampanii wizerunkowej. Wszystkie działania powinny być spójne i dopasowane do otoczenia. Nie oderwane od rzeczywistości, ale w naturalny sposób wpasowujące się w aktualne trendy. Zastanów się też, czemu mają służyć działania wizerunkowe - czy to ma być stworzenie brandu od zera, poprawa, a może zbicie negatywnych opinii? Do tych celów dopasuj strategię działań.
  4. Realizacja i kontrola. Gdy masz już wszystko dobrze zaplanowane, najwyższy czas zacząć działania. Stwórz dobrą treść na blogi i social media, zadbaj o pozytywne komentarze na swój temat. Powoli zalewaj sieć dobrymi opiniami. Nie zapomnij też o stałym monitoringu działań i wyciąganiu wniosków. Na bieżąco poprawiaj swoją strategię i dopasowuj ją do aktualnych wydarzeń.

Nie zapomnij o narzędziach


Żadna strategia nie odniesie sukcesu, jeśli nie uwzględni odpowiednich narzędzi. W procesie tworzenia wizerunku w Internecie możemy wyróżnić parę miejsc i sposobów, które z powodzeniem pomogą w szybszym dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorczej. Dzięki nim będziesz w stanie zamieszczać informacje w taki sposób, by spełniły założone przez Ciebie cele.

fot. Rawpixel - Fotolia.com

Jak budować wizerunek firmy w sieci?

Dobrze przygotowana strona powinna efektywnie komunikować o działalności firmy i pokazywać ją w pozytywnym świetle.


  1. Strona internetowa. Dobrze przygotowana strona powinna efektywnie komunikować o działalności firmy i pokazywać ją w pozytywnym świetle. Taka witryna jest wiarygodna, nowoczesna i intuicyjna. Podsuwa informacje, których internauta potrzebuje w danej chwili lub takie, które mogą go zainteresować. Zainwestuj też w autorskie materiały wizualne. Pamiętaj, że 10 sekund wystarczy, by odbiorca zdecydował o tym, czy chce pozostać lub opuścić witrynę.
  2. Content marketing. Treści, umieszczane zarówno na Twojej domowej stronie, jak i na zewnętrznych serwisach, przyciągają zaangażowanych odbiorców. I nie chodzi tu tylko o teksty. Content to także video, zdjęcia, grafiki czy prezentacje. Atrakcyjne treści to zaciekawieni internauci. Stąd już prosta droga do budowania pozytywnego wizerunku firmy.
  3. SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych. Na sam początek wybierz frazy kluczowe, na które chcesz pozycjonować swoją witrynę. Podpowiadamy, że warto zainwestować w kombinacje fraz brandowych (np. nazwy firmy) ze słowem „opinie”. Popularność takiego zestawienia wynika z coraz większej roli Internetu jako wiarygodnego opiniodawcy. Czasami wystarczy 1 negatywna wzmianka o nas w top 10, by mocno osłabić nasz wizerunek.
  4. Narzędzia do monitoringu opinii w Internecie. Dzięki nim jak na tacy dostaniesz opinie, które krążą o Twojej firmie w sieci. Na tej podstawie zrobisz listę miejsc, w których należy wzmocnić swój wizerunek. Do wyboru masz całkiem sporo aplikacji. Wystarczy chociażby wymienić popularne Brand24, SentiOne czy Newspoint.

A może rebranding?


Każdy, nawet najmocniejszy wizerunek, powinien być regularnie odnawiany i odświeżany. Dlaczego? Design się zmienia i nie można tego ignorować – inaczej wypadniesz z gry. Przyjrzyj się aktualnym trendom i zadecyduj, kiedy będzie odpowiedni czas na zmianę wizerunku. Z jednej strony nie może to być drastyczna zmiana, ale z drugiej pewne delikatne poprawki, relewantne do tego, co się obecnie dzieje w designie, są jak najbardziej wskazane.

Spójna komunikacja wizerunkowa na wszystkich poziomach jest kluczem do sukcesu. Wszystko ma prowadzić do tych samych celów – działania nie mogą się wykluczać, ale harmonijnie ze sobą współgrać. Przeanalizuj zatem wszystkie przesłanki, stwórz wizję wizerunku idealnego, a następnie zaplanuj działania, które pomogą Ci zrealizować Twoje marzenia. Potem wystarczy tylko powoli, ale skutecznie realizować swoje cele i na bieżąco monitorować sytuację. I wyciągnąć pomocne wnioski.

Oceń

2 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • HannaT1 / 2020-05-27 14:35:32

    mam wrażenie, że autor nie do końca rozróżnia opisywane sfery kreowania marki. Chociażby ostatni akapit o rebrandingu i trendach. Pierwsza lepsza definicja rebrandingu: https://cucaburra.pl/rebranding/ poakzuje że to nie jest to samo co odświeżenie marki i uleganie trendom, więc lepiej zgłębić temat odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: