eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inflacja III 2015

Inflacja III 2015

2015-04-16 13:37

Przeczytaj także: Inflacja II 2015


Po obserwowanych od września 2014 r. spadkach, w marcu br. wzrosły ceny w zakresie transportu (o 1,9%), głównie w wyniku podwyżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 3,7%, w tym oleju napędowego – o 4,7%, benzyny – o 4,6%, przy spadku cen gazu ciekłego – o 4,4%). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono natomiast za samochody osobowe (o 1,1%) i usługi transportowe (o 0,3%).

Opłaty związane z łącznością podwyższono w marcu br. o 0,2%. Odnotowano wzrost cen usług telekomunikacyjnych (o 0,3%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 1,8%.

Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,2%. Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 1,4%). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili za artykuły ogrodnicze dla domu i ogrodu przydomowego (o 0,4%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,1%). Wzrosły natomiast ceny gazet i czasopism (o 2,6%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono także za usługi związane z rekreacją i sportem (o 0,4%) oraz artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (o 0,3%). Podwyższono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,1%, w tym za granicą – o 0,7%, przy spadku cen turystyki zorganizowanej w kraju – o 0,7%).

W marcu br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2%.

Spośród innych towarów i usług, w marcu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi finansowe świadczone przez banki i inne instytucje (o 7,3%) oraz artykuły papierniczo-higieniczne i pozostałe (o 0,4%). Ceny w zakresie ubezpieczeń utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w lutym br. Wzrosły natomiast ceny środków kosmetycznych i higienicznych (o 0,2%), usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych oraz opieki społecznej (po 0,1%).

Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 1,5%. Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 9,9%), niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,5%) oraz odzieży i obuwia (o 5,3%), które obniżyły wskaźnik o 0,89 p. proc., 0,87 p. proc. i 0,28 p. proc. Wzrosty cen związanych z mieszkaniem (o 0,5%), łącznością (o 2,1%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,4%), a także towarów i usług w zakresie rekreacji i kultury (o 1,2%) podniosły ten wskaźnik o 0,13 p. proc, 0,11 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,08 p. proc.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: