eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura przemysłowa III 2015

Koniunktura przemysłowa III 2015

2015-03-23 18:18

Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa II 2015


W poszczególnych branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. Od początku ubiegłe-go roku w branży tekstylia, odzież, obuwie odnotowywane są optymistyczne oceny w tym zakresie (plus 11 – wzrost o 4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca). W marcu koniunktura oceniana jest optymistycznie również przez przedstawicieli branży pojazdy samochodowe (plus 4 – wzrost o 2 p. proc.). Odpowiednie opinie jednostek z branży żywność są lepsze niż przed miesiącem (0 – wzrost o 7 p. proc.). Negatywnie koniunkturę oceniają jedynie przedstawiciele branży artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 6 – tak jak w lutym).

W podziale na klasy wielkości, w marcu oceny ogólnego klimatu koniunktury w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących do 49 osób są mniej pesymistyczne od formułowanych w ostatnich trzech miesiącach. Przedstawiciele jednostek średnich (o liczbie pracujących od 50 do 249 osób) zgłaszają pozytywne opinie w tym zakresie, lepsze od odnotowanych w analogicznym okresie poprzednich sześciu lat. Dyrektorzy firm dużych (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) oceniają koniunkturę bardziej korzystnie niż w ostatnich trzech miesiącach i w porównaniu z analogicznym okresem poprzednich dwóch lat.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym wg klas wielkości

W podziale na klasy wielkości, w marcu oceny ogólnego klimatu koniunktury w przedsiębiorstwach o liczbie pracujących do 49 osób są mniej pesymistyczne od formułowanych w ostatnich trzech miesiącach.


Spośród badanych jednostek, w marcu 5,0% podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (4,2% przed rokiem). Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w marcu br. 65% przedsiębiorstw, 58% w analogicznym miesiącu ub. r. – jest to bariera, której znaczenie w ujęciu rocznym wzrosło w największym stopniu) oraz kosztami zatrudnienia (55% w marcu br., 56% przed rokiem). Od początku 2013 r. przedstawiciele firm handlowych sygnalizują stopniowy spadek odczuwania barier związanych z niedostatecznym popytem (44% w marcu br., 46% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (32% w marcu br., 35% przed rokiem).

5. Usługi


W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie plus 4 (przed miesiącem plus 2). Poprawę koniunktury odnotowuje 16% badanych firm, a jej pogorszenie 12% (w lutym odpowiednio 16% i 14%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Bieżący popyt, sprzedaż oraz sytuacja finansowa od czterech miesięcy oceniane są niekorzystnie, ale w porównaniu do lutego opinie w tym zakresie nieznacznie poprawiły się. Prognozy popytu i sprzedaży są bardziej optymistyczne od formułowanych przed miesiącem. Przewidywania dotyczące sytuacji finansowej są nieznacznie negatywne, zbliżone do zgłaszanych w lutym. Nadal sygnalizowany jest wzrost opóźnień płatności za wykonane usługi, ale mniejszy od sygnalizowanego miesiąc wcześniej. Po raz pierwszy od trzeciego kwartału 2008 r. przedsiębiorcy planują nieznaczny wzrost zatrudnienia. Od trzech miesięcy utrzymują się prognozy wskazujące na możliwy niewielki spadek cen.

W marcu 6,7% badanych przedsiębiorstw (przed rokiem 6,1%) deklaruje, że nie napotyka na bariery w prowadzeniu bieżącej działalności. Największe trudności, wskazywane już od dłuższego czasu przez firmy zgłaszające bariery, związane są z kosztami zatrudnienia (56% w marcu br., 58% przed rokiem) oraz konkurencją firm krajowych (49% w marcu br., 51% przed rokiem). Od początku 2013 r. zmniejsza się systematycznie znaczenie barier związanych z niedostatecznym popytem oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej.

W marcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie plus 1 (przed miesiącem minus 7). Poprawę koniunktury odnotowuje 15% badanych firm, a jej pogorszenie 14% (w lutym odpowiednio 9% i 16%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Po raz pierwszy od stycznia 2015 r. bieżący popyt, sprzedaż i sytuacja finansowa są oceniane mniej niekorzystnie. Prognozy w tym zakresie są optymistyczne, lepsze od formułowanych przed miesiącem. Dyrektorzy jednostek nadal zgłaszają opóźnienia płatności za wykonane usługi. Po raz pierwszy od lipca ub. r. zapowiadany jest niewielki wzrost zatrudnienia. Przedsiębiorcy, podobnie jak przed miesiącem, przewidują niewielki wzrost cen.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: