eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Starsze kobiety szturmują media społecznościowe

Starsze kobiety szturmują media społecznościowe

2015-03-08 00:45

Starsze kobiety szturmują media społecznościowe

Kobiety w social media © ra2 studio - Fotolia.com

Wydawałoby się, że media społecznościowe to domena głównie osób młodych. Tymczasem okazuje się, że swoją obecność w social mediach coraz wyraźniej zaznacza starsza grupa użytkowników, a właściwie użytkowniczek. Czego panie poszukują na takich serwisach jak Facebook, YouTube czy Twitter? Jaka tematyka przykuwa ich uwagę w największym stopniu? Jakie różnice zainteresowań są widoczne w podziale na wiek?

Przeczytaj także: Media tradycyjne coraz chętniej korzystają z social media

Już od dawna portale społecznościowe uchodzą za medium przeznaczone raczej dla młodych. Nic dziwnego - do niedawna to właśnie oni wykorzystywali je najczęściej. Teraz ta tendencja ulega zmianie, ponieważ social media zyskują coraz bardziej. Wspólne badanie Com Creation, HG Intelligence i Sotrendera, dotyczące zachowań i aktywności kobiet w mediach społecznościowych, dowiodło, że w minionym roku z najpopularniejszych serwisów najczęściej korzystały wcale nie nastolatki, a panie w starszym wieku.

Starsi górą


Dane Głównego Urzędu Statystycznego z listopada 2014 roku nie pozostawiają złudzeń - polskie społeczeństwo się starzeje. W ciągu kolejnych 35 lat rzesza ludzi w wieku poprodukcyjnym przewyższy pozostałe grupy wiekowe. Starzenie się nie wyklucza jednak chęci korzystania z mediów społecznościowych. Widać to również wśród kobiet używających Internetu.

Jak podają wyniki przeprowadzonego raportu zainteresowanie serwisem Facebook wśród kobiet w wieku 45-54 i 55-64 lat wzrosło w ostatnim roku odpowiednio o 32% i 27%. Kobiety równie chętnie korzystały z serwisów LinkedIn, gdzie liczba uczestniczek po 50 roku życia wzrosła o 63% i YouTube, który zwiększył zainteresowanie wśród kobiet w grupie wiekowej 45-54 o 12% i o 10% po 55 roku życia. Podobną sytuację obserwujemy na przykładzie Twittera, gdzie obie grupy powiększyły swoją liczebność o 27% i 3%.

fot. ra2 studio - Fotolia.com

Kobiety w social media

W minionym roku z najpopularniejszych serwisów social media najczęściej korzystały wcale nie nastolatki, a panie w starszym wieku.


- Dobrze znać podstawowe dane na temat użytkowników i użytkowniczek poszczególnych platform oraz osób zainteresowanych określonymi tematami, kategoriami produktowymi i profilami. W dużym stopniu odzwierciedla to zresztą zainteresowania całej populacji. – mówi dr Jan Zając Prezes Zarządu Sotrender.

Co najbardziej angażuje?


Kobiety na Facebooku najczęściej interesują się głównie takimi kategoriami profili jak: Dom i ogród, Macierzyństwo, Kosmetyki oraz Odzież. Na uwagę zasługuje duże zainteresowanie wśród pań po 65 roku życia kategorią Macierzyństwo. Może to wynikać z chęci opieki nad wnukami i poznania nowych zabaw sprzyjających rozwojowi dziecka.
- Każda kobieta chce być coraz lepsza, ładniejsza, otaczać się coraz piękniejszymi rzeczami. Kosmetyki to najlepszy sposób na poprawienie swojej urody, podkreślenie lub maskowanie niektórych jej elementów. Macierzyństwo to jedna z ważniejszych, jeśli nie najważniejszych ról, jakie pełnią - chcą sprawdzić się w niej maksymalnie. A ponieważ kobiety chcą otaczać się pięknem, kategoria Dom i ogród również od razu przychodzi na myśl. – opowiada dr Anita Kijanka, pomysłodawczyni raportu.

Kobiety także silniej angażują się w komunikację z markami niż ma to miejsce w przypadku mężczyzn. Nawet, jeśli profile skierowane są głównie do mężczyzn jak Sport, Motoryzacja, IT i kobiety stanowią w nich mniejszość, angażują się w równym stopniu, co mężczyźni.

Kto na tym korzysta?


Wysokie zaangażowanie kobiet w serwisach społecznościowych świadomie wykorzystują marketerzy, bazując na publicznie wyrażanych potrzebach swoich klientów. Aktywność użytkowników staje się, zatem wartościowym i cennym źródłem informacji.
- Innowacyjne marki stosują już wysublimowane algorytmy, które na podstawie aktywności w social media, wspierają proces zakupowy w sklepach stacjonarnych (offline). To na nich budowane są nowoczesne mechaniki programów lojalnościowych i polityki sprzedażowe korporacji. – opowiada Jarosław Królewski, Dyrektor Zarządzający HG Intelligence SA.

Jakie wnioski możemy wyciągnąć z przeprowadzonych badań?


- Moim zdaniem raport w wyraźny sposób unaocznił ważną kwestię. Jeśli konkretne marki chcą, aby kobiety interesowały się nimi bardziej, muszą prowadzić komunikację, która jest bezpośrednio do nich kierowana. Z wykorzystaniem technik, które będą dla nich atrakcyjne, a nie zostawianie tego przypadkowi. - tłumaczy dr Anita Kijanka.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: