Jak e-commerce wpływa na centra handlowe?
2014-12-07 00:45
Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
David Hutchings, dyrektor działu strategii inwestycyjnych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„W przyszłości dominującą pozycję na rynku zdobędą duże centra wielofunkcyjne, które będą przyciągać całe rodziny. Jednak wielkość to nie wszystko. Jest także miejsce na różnorodność, w tym zarówno na niewielkie galerie miejskie, jak i na obiekty o charakterze bardziej lokalnym na wszystkich rynkach. Przekaz jest jasny: centra handlowe muszą mieć wyrazisty wizerunek i rację bytu. Inwestorzy jeszcze nie wiedzą, kto zyska, a kto straci na zachodzących zmianach. Wiedzą jednak, że centra handlowe muszą wprowadzać innowacje, a zarządcy powinni w pełni rozumieć różne potrzeby konsumentów, wymogi sieci handlowych, uwarunkowania związane z nieruchomościami oraz technologiami. Będzie to kluczowy czynnik przetrwania i sukcesu centrów handlowych w przyszłości”.
Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„Wyróżniające się podmiejskie obiekty handlowe mają dobre perspektywy, aby przetrwać w erze cyfryzacji. Jednak centra handlowe przyszłości będą raczej obiektami miejskimi, ściśle powiązanymi z siecią transportu publicznego. Będą zmieniać się szybko i elastycznie oraz odegrają kluczową rolę w integracji lokalnych społeczności miejskich jako miejsce spotkań oraz organizacji różnego rodzaju imprez, pokazów itp.”.
FRAGMENTY RAPORTU Cushman & Wakefield
„W przyszłości dominującą pozycję na rynku zdobędą duże centra wielofunkcyjne, które będą przyciągać całe rodziny. Jednak wielkość to nie wszystko. Jest także miejsce na różnorodność, w tym zarówno na niewielkie galerie miejskie, jak i na obiekty o bardziej lokalnym charakterze na wszystkich rynkach. Przekaz jest jasny: centra handlowe muszą mieć wyrazisty wizerunek i rację bytu”.
WYNIKI BADANIA
- Z przeprowadzonego badania wynika, że handel internetowy jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na sektor handlowy, ale nie najważniejszym. Jest postrzegany jako obszar zachodzących zmian.
- E-commerce ma największy wpływ na obiekty średniej wielkości, natomiast duże i mniejsze centra handlowe łatwiej radzą sobie z rozwojem handlu internetowego, a nawet na nim zyskać.
- Wszyscy wynajmujący odczuwają wpływ sektora e-commerce i realizują odpowiednie strategie działania. Za najważniejsze priorytety uznano poprawę wyglądu centrów handlowych oraz wzbogacenie oferty gastronomicznej, a w dalszej kolejności wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w sklepach i w samym centrum. Do mniej istotnych działań zaliczono zwiększenie w wynajmowanych lokalach dostępnej powierzchni pomocniczej, zmianę warunków najmu lub pozyskanie atrakcyjniejszego głównego najemcy.
- Zdaniem wynajmujących sieci handlowe podzielają ich opinię o konieczności poprawy wyglądu i oferty centrum handlowego, a także zmian w składzie najemców, które mogłyby pomóc zwiększyć wskaźniki odwiedzalności. Jednak według wynajmujących istnieją znaczne różnice w ocenie ważności działań pomiędzy nimi a najemcami. Wynajmujący uznają WiFi i rozwiązania technologiczne w centrum handlowym za najważniejsze, natomiast sieci handlowe bardziej interesuje wysokość opłat eksploatacyjnych i warunki najmu.
- W typowym składzie najemców zachodzą już istotne zmiany i rośnie znaczenie oferty gastronomiczno-rozrywkowej, międzynarodowych marek i lokalnych start-upów. W mniejszym stopniu zyskują na znaczeniu sklepy z niższego segmentu cenowego i dyskontowe. Rozwijają się także sieci paczkomatów, mimo iż nie zajmują priorytetowego miejsca w strategiach niektórych wynajmujących.
- Natomiast maleje znaczenie przede wszystkim sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i supermarketów. Domy towarowe i tradycyjni główni najemcy zasadniczo utrzymują dotychczasową pozycję w składzie najemców, ale znaczna liczba respondentów uczestniczących w badaniu wskazała na spadek lub wzrost ich znaczenia, co świadczy o niezdecydowaniu i co najmniej o przekonaniu, że zachodzą pewne zmiany w strukturze branżowej obiektów handlowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ranking najlepszych e-sklepów 2022 wg Ceneo
-
E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane
-
E-commerce powoli hamuje
-
Handel internetowy nie wyprze tradycyjnego
-
E-commerce rozkwita. W 2021 r. sprzedaż w internecie rozpoczęło 120 tys.
-
Tylko zakupy online? Co 4. konsument rezygnuje ze sklepów stacjonarnych
-
7 nowych trendów w zakupach online po pandemii
-
Po pandemii już tylko zakupy online?
-
E-commerce: na zakupy ubrań i kosmetyków wydajemy miliardy
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)