eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014

Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014

2014-08-13 11:15

Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014

Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014 © Pavel Losevsky - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Tylko w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku powierzchnia zajmowana przez nowe centra handlowe zwiększyła się w Europie o 1,88 miliona metrów kwadratowych - czytamy w najnowszym raporcie opublikowanym przez CBRE, globalną firmę doradczą w sektorze nieruchomości komercyjnych. Największą aktywnością charakteryzują się rynki wschodzące, a liderem wzrostu sprzedaży jest bezapelacyjnie Rosja. Tuż za nią plasują się Turcja i Ukraina.

Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2012

W 2013 roku w całej Europie otwarto ponad 4,5 mln mkw. powierzchni handlowej, a liderami były po kolei: Rosja, Turcja, Polska i Francja. Najbardziej aktywnymi rynkami są Rosja i Turcja – to tam znajduje się ponad 60% oddanych do użytku w Europie w 2013 r. centrów handlowych. W ubiegłym roku w Rosji powstało 1,5 mln mkw. nowej powierzchni handlowej. Znacząca pozostaje też aktywność Turcji, gdzie w pierwszej połowie 2014 r. budowano ponad 2,6 mln mkw. powierzchni handlowych. U podstaw tak wysokiego stopnia rozwoju leży poprawiająca się sytuacja ekonomiczna i niesłabnące zainteresowanie deweloperów miastami regionalnymi.

- Rosja jest liderem jeśli chodzi o wzrost podaży nowej przestrzeni handlowej wśród rynków wschodzących, natomiast w dobie kryzysu w relacjach handlowych między Rosją a światem zachodnim, musi się pojawić się pytanie, w jaki sposób zostanie zapełniona tak znaczna powierzchnia, która pojawi się na tamtejszym rynku. Obecnie nikt nie wie, jak rozwinie się sytuacja polityczna i gospodarcza, jaka będzie dynamika zmian. Raczej nie dojdzie do powszechnego odwrotu firm zachodnich z Rosji, ale z pewnością spadnie liczba transakcji zawieranych przez firmy zachodnie i napływ nowych marek. Może się okazać, że dotychczasowa pozycja lidera budowanej i wynajmowanej powierzchni handlowej nie zostanie utrzymana. – mówi Beata Kokeli, Senior Director Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

fot. Pavel Losevsky - Fotolia.com

Centra handlowe w Polsce i Europie I poł. 2014

Tylko w ciągu pierwszego półrocza bieżącego roku powierzchnia zajmowana przez nowe centra handlowe zwiększyła się w Europie o 1,88 miliona metrów kwadratowych.


Wśród innych krajów, w których mamy do czynienia ze znacznym rozwojem rynku galerii handlowych, wymienić należy: Ukrainę (793 759 mkw. w budowie), Niemcy (564 275 mkw.), Polskę (559 586 mkw.), Francję (491 971 mkw.) oraz Włochy (489 167 mkw.). Zgodnie z trendem ostatnich lat znaczna część tej aktywności ma miejsce w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, choć po ukończeniu centrum Sky Plaza we Frankfurcie w 2013 r. także w Niemczech odnotowano w 2014 r. znaczne ożywienie jeśli chodzi o budowanie powierzchni handlowych.

- Polska jednym z najsilniejszych rynków w naszym regionie, i cieszy się rosnącym zainteresowaniem marek zachodnich chcących inwestować w regionie CEE. Polska zajmuje wysokie piąte miejsce pod względem powierzchni handlowej w budowie pośród państw europejskich, Turcji oraz Rosji. Jednak, czy w dobie napiętych stosunków polityczno-gospodarczych między Rosją, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi cały nasz region nie ucierpi, i jaka będzie skala ewentualnego osłabienia dynamiki wzrostu rynku nieruchomości handlowych, trudno powiedzieć. – mówi Magdalena Frątczak, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE.

Pod względem lokalizacji poziom rozwoju centrów handlowych w Europie jest podobny do tego z roku ubiegłego – nowe obiekty powstają przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej. Większość tureckich projektów, zwłaszcza tych największych, powstaje w najważniejszych miastach kraju, takich jak Stambuł, podczas gdy mniejsze obiekty są budowane w mniej centralnych regionach, takich jak Izmir. Realizacja nowych obiektów handlowych na tak szeroką skalę możliwa jest głównie dzięki rozwojowi ekonomicznemu w tym regionie, coraz liczniejszej klasie średniej oraz rosnącym oczekiwaniom międzynarodowych sieci handlowych, spośród których wiele zdało sobie sprawę, że istniejąca lokalnie przestrzeń handlowa nie zaspokaja ich wymagań. – mówi Natasha Patel, Zastępca Dyrektora Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych w rejonie EMEA, CBRE.

fot. mat. prasowe

Powierzchnia w budowie

Rosja jest liderem jeśli chodzi o wzrost podaży nowej przestrzeni handlowej wśród rynków wschodzących


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: