eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe w Polsce i na świecie

Centra handlowe w Polsce i na świecie

2013-04-25 11:09

Centra handlowe w Polsce i na świecie

Outlet Center Lublin © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według danych CBRE, największej światowej firmy doradczej w sektorze nieruchomości, na całym świecie mamy obecnie w budowie rekordową ilość powierzchni w nowych centrach handlowych – aż 32 miliony m.kw., co oznacza wzrost o 15% w porównaniu do ubiegłego roku (28 milionów m.kw. w 2012 r.). Budowa nowych centrów koncentruje się na rynkach wschodzących, przede wszystkim Chinach, gdzie powstaje ponad połowa nowych powierzchni (16,8 milionów m.kw.). Wśród 10 miast na świecie wiodących pod względem ilości powierzchni handlowej w budowie, aż 7 leży właśnie w Chinach. Inne rynki, gdzie sektor powierzchni handlowych prężnie się rozwija, to obecnie Stambuł, Moskwa, Petersburg, Abu Dhabi, New Delhi, Kijów, Hanoi oraz Kuala Lumpur.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie

W Europie wybudowano w zeszłym roku łącznie 1,71 miliona m.kw. nowych powierzchni handlowych, co stanowiło wzrost o 10% w porównaniu do roku 2011, przy czym większa część tych powierzchni (72%) powstała w Europie Wschodniej. Spośród miast europejskich najbardziej aktywny był w ubiegłym roku Stambuł, gdzie otwarto aż siedem nowych centrów handlowych. Dużo nowych galerii powstało też w miastach Rosji, która podobnie jak Turcja korzysta z dynamicznego rozwoju gospodarczego i idącego za nim wzrostu dochodów ludności. Najwięcej centrów handlowych w budowie jest obecnie w Moskwie – w ciągu najbliższych dwóch lat otworzą się tam nowe centra o łącznej powierzchni 815.000 m.kw. Natomiast w stolicy Ukrainy buduje się aktualnie 445.000 m.kw. w ośmiu centrach, co stawia Kijów na czwartym miejscu wśród miast europejskich pod względem przyrostu powierzchni handlowych.

W Polsce, gdzie na koniec pierwszego kwartału 2013 r. działało 416 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,48 miliona m.kw., buduje się obecnie ponad 900.000 m.kw. nowej powierzchni. Są to zarówno typowe centra handlowe, jak i specjalistyczne formaty, takie jak parki handlowe i outlety. Biorąc pod uwagę, że w Polsce ilość nowoczesnej powierzchni handlowej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców wynosi obecnie 240 m.kw., a główne ulice handlowe miast również stopniowo się rozwijają, krajowy rynek powierzchni handlowych staje się coraz bardziej dojrzały. Wciąż jednak ma on potencjał rozwoju, choć deweloperzy muszą dziś bardziej selektywnie planować swoje projekty. Największe realizowane obecnie przedsięwzięcia to budowa Galerii Katowickiej przez Neinver, rozbudowa Centrum Wzgórze w Gdyni przez Foncière Euris, a także dalsza rozbudowa nowej galerii handlowej Auchan w Łomiankach koło Warszawy.

„Słabną obecnie bodźce ekonomiczne napędzające dalszy rozwój rynku powierzchni handlowych w naszym kraju. Popyt konsumencki w Polsce, który w porównaniu do innych krajów europejskich wykazał wyjątkową odporność na pierwszą falę kryzysu w latach 2009 – 2011, obecnie zwalnia. Idzie za tym niższy popyt ze strony najemców i rosnący odsetek wolnych powierzchni, a więc zaczynamy mieć do czynienia z wymagającym rynkiem najemcy. Właściciele powierzchni będą musieli prowadzić aktywne działania, aby przyciągać nowe marki do swoich centrów. Wyraźnie też rysuje się podział na najlepsze centra w doskonałych lokalizacjach oraz mniej popularne obiekty, które wzbudzają mniejsze zainteresowanie zarówno wśród najemców, jak i inwestorów poszukujących bezpiecznej lokaty kapitału” – powiedziała Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.

fot. mat. prasowe

Outlet Center Lublin

W Polsce, gdzie na koniec pierwszego kwartału 2013 r. działało 416 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,48 miliona m.kw., buduje się obecnie ponad 900.000 m.kw. nowej powierzchni.


Główne kierunki, w jakich podąża obecnie rynek powierzchni handlowych w Polsce, to rozwój specjalistycznych formatów, takich jak outlety i parki handlowe. Obserwuje się również coraz większą liczbę niewielkich osiedlowych centrów handlowych, a także modernizację i rosnącą popularność lokali przy ulicach handlowych miast. Zdaniem ekspertów CBRE, nadchodzące lata przyniosą rozwój centrów handlowych o charakterze wielofunkcyjnym, z bogatą ofertą rozrywki – jak np. Galeria Rzeszów otwarta w listopadzie 2012 r., a także rosnącą ilość obiektów realizowanych poprzez adaptację budynków zabytkowych lub postindustrialnych, jak Outlet Park Szczecin, powstały w wyniku rewitalizacji dawnej hali magazynowej.

fot. mat. prasowe

Outlet Białystok

W Polsce buduje się zarówno typowe centra handlowe, jak i specjalistyczne formaty, takie jak parki handlowe i outlety.



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: