eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe na świecie 2012

Centra handlowe na świecie 2012

2012-09-21 09:46

Centra handlowe na świecie 2012

Centrum handlowe © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z najnowszego raportu A Global Perspective on the Shopping Center Industry (Przegląd rynku centrów handlowych na świecie) opracowanego przez firmę Cushman & Wakefield i Międzynarodową Radę Centrów Handlowych (ICSC) wynika, że wzrost gospodarczy w Azji i Ameryce Łacińskiej przyczynił się do ożywienia aktywności na rynkach handlowych, a rosnące czynsze odzwierciedlają silny popyt przy ograniczonej podaży najlepszych obiektów w obu tych regionach.

Przeczytaj także: Globalne sieci handlowe w 2013 roku

Raport zaprezentowany na ICSC Retail Real Estate World Summit 2012 w Szanghaju zawiera informacje na temat globalnych sieci handlowych oraz trendów makroekonomicznych i konsumenckich, które wpływają na działalność centrów handlowych na całym świecie, a także dane dotyczące trendów w zakresie popytu i czynszów za najlepsze centra handlowe w krajach Azji i Pacyfiku, Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej. Omawia również wpływ tych trendów na centra handlowe, a także plany ekspansji handlowców i właścicieli obiektów odzwierciedlające zmiany na światowych rynkach nieruchomości.

Zmiany preferencji konsumentów i struktury wydatków oraz postęp technologiczny wpływają na właścicieli i sieci handlowe we wszystkich regionach. Właściciele najlepszych centrów handlowych na całym świecie dążą do zapewnienia klientom najlepszych warunków i klimatu do robienia zakupów. Wykorzystują nowoczesne technologie, w tym aplikacje na smartfony, wirtualne sklepy i media społecznościowe, w celu zwiększenia liczby odwiedzających centra handlowe.

Jednak pomimo szybkiego postępu technologicznego i zmian w przyzwyczajeniach konsumenckich oraz w postrzeganiu marek przez klientów „Tradycyjne centrum handlowe to nadal główne miejsce do robienia zakupów” – powiedział Glenn Rufrano, prezes i dyrektor generalny Cushman & Wakefield. „Aby odnieść sukces, sieci handlowe i właściciele muszą współpracować i dokładnie ocenić możliwości zwiększania przychodów, rentowności i dalszej ekspansji”.

fot. mat. prasowe

Centrum handlowe

W Europie najlepsze centra handlowe znajdują się w centralnych lokalizacjach lub przy głównych arteriach

Właściciele również dostosowują skład najemców w centrach handlowych do różnych grup klientów. Zwiększają liczbę sklepów luksusowych w rejonach, które mogą pochwalić się znacznym odsetkiem zamożnych klientów i turystów zagranicznych, oraz poszerzają ofertę międzynarodowych sieci handlowych wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Wiele marek otworzyło swoje sklepy flagowe przy głównych ulicach dzielnic handlowych, ale niektóre sieci do dalszej ekspansji wybierają centra handlowe, wskazując na ich zalety, takie jak lepszy skład branżowy najemców oraz nowocześniejsze udogodnienia i wyposażenie.

„Centra handlowe to bardzo dynamiczny sektor nieruchomości handlowych. Ekspansja właścicieli obiektów i handlowców na rynki zagraniczne będzie miała wpływ na dalszy rozwój i kształt sektora centrów handlowych” – powiedział John Strachan, dyrektor działów powierzchni handlowych na świecie w firmie Cushman & Wakefield.

Globalizacja odgrywa kluczową rolę w zmianach zachodzących w sektorze centrów handlowych, ale modele zachowań konsumentów są bardzo zróżnicowane w poszczególnych krajach, co wyraźnie wpływa na kształt formatów centrów handlowych na świecie. W Stanach Zjednoczonych dominują starsze i bardziej dojrzałe ponadregionalne centra handlowe na przedmieściach. W Europie najlepsze centra handlowe znajdują się w centralnych lokalizacjach lub przy głównych arteriach. Natomiast ze względu na liczbę ludności w Azji pięć największych centrów handlowych na świecie znajduje się w Chinach, Malezji, Tajlandii i na Filipinach.

fot. mat. prasowe

Centrum handlowe Azja

Ze względu na liczbę ludności w Azji pięć największych centrów handlowych na świecie znajduje się w Chinach, Malezji, Tajlandii i na Filipinach

AZJA I PACYFIK

Największy w skali światowej wzrost stawek czynszu w centrach handlowych (o 2,8%) odnotowano w minionym roku w krajach Azji i Pacyfiku. Rosnąca liczba konsumentów, nowa polityka gospodarcza ułatwiająca rozwój handlu i coraz większy międzynarodowy zasięg sieci handlowych przyczyniły się do dobrych wyników tego regionu i będą służyć jego dalszemu rozwojowi. Ze względu na dużą liczbę turystów z kontynentalnych Chin i niewystarczającą podaż powierzchni w najlepszych centrach handlowych Hongkong odnotowuje najwyższe stawki czynszu na świecie za powierzchnie w centrach handlowych (ponad 9978 USD za metr kwadratowy rocznie). Czynsze w Szanghaju i Pekinie, które są popularnymi lokalizacjami ekspansji wśród zagranicznych sieci handlowych, wzrosły odpowiednio do 4348 USD za mkw. i prawie 3961 USD za mkw. rocznie.

Optymistyczne prognozy dla rozwoju rynku handlowego w krajach Azji i Pacyfiku okazały się zachętą do nowych dużych inwestycji i w pierwszej połowie 2012 r. wolumen nowej powierzchni wyniósł ok. 27,9 mln mkw. W niektórych miastach istnieje ryzyko nadmiernych inwestycji deweloperskich, ale korzystne długoterminowe warunki ekonomiczne i demograficzne zapewnią mocne fundamenty wzrostu i absorpcji nowych centrów handlowych w całym regionie.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: