Centra handlowe na świecie 2012
2012-09-21 09:46
Przeczytaj także: Globalne sieci handlowe w 2013 roku
EUROPA
Rynek najlepszych centrów handlowych w Europie jest stabilny pomimo problemów związanych z kryzysem zadłużenia, które mocno ciążą na gospodarce Starego Kontynentu. Sytuacja w poszczególnych krajach jest zróżnicowana, a roczny wzrost stawek czynszu wyniósł od 0 do 0,5%. Do rynków o najwyższych stawkach czynszu zalicza się Moskwę (4004 USD za mkw. rocznie), Londyn (3003 USD za mkw.) i Zurych (blisko 2744 USD za mkw.).
Popyt wśród najemców na najlepsze centra handlowe w atrakcyjnych lokalizacjach jest nadal silny, a niektórzy handlowcy rezygnują z otwierania sklepów przy głównych ulicach na rzecz ekspansji poprzez centra handlowe. Podaż dużych lokali w najlepszych centrach handlowych jest wciąż ograniczona, a wskaźniki pustostanów w przypadku najlepszych obiektów utrzymują się na takim samym poziomie jak przy głównych ulicach handlowych lub niższym. W 2011 r. oddano do użytku tylko niecałe 6,5 mln mkw. nowej powierzchni. Ponad dwie trzecie nowych inwestycji jest realizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej, przy czym istotnego wzrostu nowej podaży obok silnego wzrostu gospodarczego można oczekiwać w Rosji, Turcji i Polsce.
AMERYKA PÓŁNOCNA I POŁUDNIOWA
Rynek najlepszych centrów handlowych w Ameryce Północnej i Południowej rozwija się szybciej od innych segmentów rynku handlowego i rodzajów nieruchomości. Wzrost wydatków konsumpcyjnych i sprzedaży detalicznej zwiększył popyt handlowców na najlepsze powierzchnie handlowe w USA i Kanadzie. Wzrosły wskaźniki powierzchni wynajętej i stawki czynszu w luksusowych miejskich galeriach handlowych nastawionych na turystów w miastach z dużymi węzłami komunikacyjnymi, takimi jak Nowy Jork, Waszyngton, Miami, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Toronto i Vancouver. Wyraźnie wzrósł popyt na towary luksusowe, natomiast handlowcy ze średniego segmentu muszą stawić czoła niskiemu wzrostowi lub spadkowi przychodów, ponieważ właściciele centrów handlowych w ich miejsce wprowadzają najemców z górnego segmentu.
Ameryka Łacińska wyróżnia się wśród krajów Półkuli Zachodniej, a na jej silną pozycję wpływają różne czynniki ekonomiczne, w tym rosnąca w siłę klasa średnia, która w połączeniu z klasą wyższą, dysponuje dużą siłą nabywczą i charakteryzuje się wysoką konsumpcją. Z tego względu duże sieci handlowe z USA, Europy i Azji rozwijają działalność w całej Ameryce Łacińskiej, gdzie stopy pustostanów w wielu najbardziej luksusowych centrach handlowych wynoszą 2-3%. Rynki z najwyższymi stawkami czynszu to między innymi: Argentyna (5381 USD za mkw. rocznie), Sao Paulo (prawie 3326 USD za mkw.) i Kolumbia (2690 USD za mkw.).
Do pobrania:
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Międzynarodowe sieci handlowe ciągną do Polski
-
Globalne sieci handlowe w 2011 roku
-
Sieci handlowe doceniają polski rynek
-
Sieci handlowe wybierają Polskę
-
Globalne marki stawiają na handel online
-
Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?
-
Dlaczego inwestorzy patrzą na Kraków?
-
Wrocław liderem rankingu miast atrakcyjnych dla inwestorów
-
Dlaczego Trójmiasto? Co przyciąga biznes?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)