Globalne sieci handlowe w 2013 roku
2014-06-13 12:24
Globalne sieci handlowe w 2013 roku © Pavel Losevsky - Fotolia.com
Przeczytaj także: Globalne sieci handlowe w 2012 roku
Najnowsza edycja raportu z 2014 roku, w której analizie poddano ruch na rynku detalicznym w 2013 roku, pokazała, że całkowita aktywność globalnych sieci handlowych na poziomie państw wzrosła o 1,7%. Ponad połowa z nich (51%) jest w tej chwili obecna na wszystkich trzech głównych rynkach światowych: w Amerykach, w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (region EMEA) oraz w regionie Azji i Pacyfiku – niewielki wzrost w stosunku do roku poprzedniego.W 2013 roku sieci handlowe skupiały się na bardziej dojrzałych rynkach, przy czym za rynki dojrzałe uznano 18 z najpopularniejszych miast – dla porównania, rok wcześniej było ich 14. 83% analizowanych miast odnotowało w ciągu roku pojawienie się przynajmniej jednego nowego uczestnika rynku (81% w roku poprzednim); najpopularniejsze lokalizacje odnotowały 28-procentowy wzrost wskaźnika nowych graczy na rynku.
Na poziomie miast liczba nowych marek wchodzących na rynek wzrosła o 26% w porównaniu do roku poprzedniego, przy rosnącej liczbie podmiotów rozszerzających działalność poza granicami kraju. Wzrosła popularność Paryża, w którym w ciągu roku pojawiło się 50 nowych marek, z czego 10 to marki luksusowe. Paryż skorzystał na otwarciu w 2013 roku trzech nowych galerii handlowych, ale to przede wszystkim najpopularniejsze ulice handlowe przyciągają międzynarodowe marki. Konkurencja między markami luksusowymi na ulicach handlowych jest bardzo silna ze wzglądu na gwałtowny wzrost popytu wśród turystów, szczególnie z Chin.
fot. Pavel Losevsky - Fotolia.com
Globalne sieci handlowe w 2013 roku
Magdalena Frątczak, Dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE:
„Rok 2014 będzie dobrym rokiem także dla polskiego rynku nieruchomości handlowych. Rynek nieruchomości, po ostatnim kryzysie gospodarczym, we wszystkich swoich segmentach wraca stopniowo do równowagi, poprawiają się nastroje inwestorów i najemców, a wraz z nimi dynamika sprzedaży w handlu detalicznym. Poprawa koniunktury oraz nastrojów na rynku sprzyja zainteresowaniu zagranicznych najemców i przyciąganiu nowych marek do Polski. Ostatnio zapowiadane było wyjście z Polski kilku marek, jednak trend jest odwrotny. Wprawdzie faktem stało się opuszczenie naszego rynku przez kultowe brandy Cottonfield i Jackpot na początku 2014 r., jednak kilka innych zapowiadanych wyjść z Polski było przedwczesnych - szykuje się jedynie zmiana właściciela.”
Beata Kokeli, Senior Director w dziale powierzchni handlowych CBRE:
„W minionym roku zadebiutowały w Polsce 23 nowe, międzynarodowe sieci handlowe, w 2014 r. zainteresowanie rodzimym rynkiem przez zagraniczne marki utrzyma się. Polska, w segmencie rynków handlowych, jest jednym z najsilniejszych rynków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Pozycja lidera oraz skala naszego rynku względem państw sąsiednich, zachęca zagraniczne marki do ekspansji właśnie w naszym kraju. Niezmiennie, Warszawa jest najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla najemców, coraz bardziej doceniają oni także rynki lokalne, i to nie tylko duże miasta regionalne, ale także mniejsze miasta. To właśnie rynek miast średniej wielkości będzie doświadczał największej dynamiki wzrostu.”
fot. mat. prasowe
Najpopularniejsze rynki 2014
Francja uplasowała się na pierwszym miejscu na liście najpopularniejszych państw, przed Japonią i Hongkongiem. We Francji odnotowano powrót zaufania do rynku. Paryż stał się punktem startowym dla wielu sieci handlowych. Zaobserwowano najwyższy od dekady wzrost stawek czynszu, co ma związek z dużym zainteresowaniem przedstawicieli globalnych marek oraz ograniczoną dostępnością najbardziej pożądanych powierzchni. Paryż nie był jedyną pożądaną lokalizacją. Sieci handlowe na otwarcie swojego pierwszego sklepu wybierały również 9 innych francuskich miast.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Centra handlowe na świecie 2012
-
Globalne sieci handlowe w 2011 roku
-
Sieci handlowe doceniają polski rynek
-
Sieci handlowe wybierają Polskę
-
Globalne marki stawiają na handel online
-
Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?
-
Dlaczego inwestorzy patrzą na Kraków?
-
Wrocław liderem rankingu miast atrakcyjnych dla inwestorów
-
Dlaczego Trójmiasto? Co przyciąga biznes?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)