eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Identyfikacja wizualna banku nie jest bez znaczenia

Identyfikacja wizualna banku nie jest bez znaczenia

2014-05-27 09:49

Identyfikacja wizualna banku nie jest bez znaczenia

Bankowy look nie jest bez znaczenia © annkozar - Fotolia.com

Pieniądze lubią być ważne i dlatego wymagają specjalnej oprawy. Wiarygodność i gwarancja to wciąż najważniejsze cechy, z którymi łączyć chcemy instytucje finansowe.

Przeczytaj także: Klauzule niedozwolone w branży finansowej

Identyfikacja wizualna jest jednym z tych czynników, które istotnie wpływają na wizerunek marki instytucji. Zadaniem brandu jest przyciąganie uwagi, przekazanie informacji o firmie, tworzenie jej pożądanego obrazu już od pierwszego kontaktu, a także odróżnianie jej od konkurencji – podkreśla Magdalena Lipińska, brand officer w Departamencie Komunikacji Marketingowej w Banku BPH.

Branża finansowa szczególnie rządzi się swoimi prawami. Przez lata pokazywała się swoim klientom w stonowanych jasnych kolorach, np. zieleni, błękicie czy czerwieni. Takiemu dyplomatycznemu podejściu już podziękowano. Mimo iż królują niekonwencjonalne sposoby wizerunkowe, to bank powinien wciąż kojarzyć się z sektorem finansowym.

– Dążenie marek do zachowania aktualności, również w warstwie wizualnej, ma świadczyć o tym, że marka rozumie współczesny świat i jego konsumenta i jest w stanie adekwatnie odpowiedzieć na jego potrzeby – stwierdza Agnieszka Kwaśniewska, managing partner z Saatchi & Saatchi Think Tank.

Jej zdaniem zmieniające się trendy, gusta oraz mody w zakresie wizualności najzwyczajniej w świecie powodują „starzenie się” rzeczy – logotypów również. Jak coś zaczyna trącić myszką, to wywołuje pewien dyskomfort. Umiejętne bycie na czasie nie tylko stanowi ważną funkcję adaptacyjną, ale stało się wręcz wartością.

Paleta rozwiązań

Robert Majkut, właściciel studia projektowego Robert Majkut Design zwraca uwagę, że pierwsze skrzypce w procesie tworzenia identyfikacji gra spójna koncepcja i partnerska współpraca z projektantami.

– My projektujemy nie dla banków, ale dla klientów tych instytucji. Naszym celem jest zrozumienie, co my musimy im dać, zaproponować i wyjść do przodu, przed oczekiwania. Permanentnie myślimy o przyszłości. Kluczowe, aby studio projektowe zawsze przechodziło z bankiem cały proces tworzenia – tłumaczy.

Podobnego zdania jest Remigiusz Dymek, twórca koncepcji wizualnej, dyrektor artystyczny Lion’s Banku. Uważa, że tylko przy pełnej synergii można dojść do bardzo dobrych i wyjątkowych rozwiązań wizualnych, dzięki którym instytucje będą również osiągać cele komercyjne.

Jedne banki w swojej identyfikacji pielęgnują tradycję, drugie nowoczesność. Te z tradycjami chcą być mocno osadzone w świadomości konsumentów. Kojarzą się głównie z oszczędzaniem i inwestowaniem. Niestety kij ma dwa końce. Przeszłość przywołuje wspominania długich kolejek do kas, czasochłonnych transakcji i ociężałości instytucji finansowych. Ich typografia, kod kolorystyczny, a nawet sama nazwa jest mocnym komunikatem dla odbiorcy, że ma on do czynienia z historyczną instytucją.

fot. annkozar - Fotolia.com

Bankowy look nie jest bez znaczenia

Identyfikacja wizualna jest jednym z tych czynników, które istotnie wpływają na wizerunek marki instytucji. Zadaniem brandu jest przyciąganie uwagi, przekazanie informacji o firmie, tworzenie jej pożądanego obrazu już od pierwszego kontaktu, a także odróżnianie jej od konkurencji.


Banki, które chcą być postrzegane za nowoczesne, wybierają jasne kolory. Ich oferta skierowana jest do klientów dynamicznych i energicznych – takich, którzy nie odwiedzają oddziałów. Cenią swój czas i stawiają na bankowość elektroniczną. Mogą pracować o każdej porze dnia i dlatego dla nich ważna jest 24 h dostępność, wygoda i prostota.

– Na polskim rynku usług finansowych dominują kolory niebieski i granatowy – spokojne i silne – mają za zadanie wzbudzać nasze zaufanie, natomiast czerwony, równie często spotykany w oznakowaniu instytucji finansowych, symbolizuje energię, siłę i zdecydowanie – opowiada Magdalena Lipińska.

Zaznacza również, że inne barwy wykorzystywane w komunikacji instytucji finansowych to zielony, oznaczający wzrost, równowagę i zdrowie. Żółty i pomarańczowy, postrzegane jako optymistyczne, przejrzyste czy przyjazne. Relatywnie nowe kolory w palecie stosowanej przez banki to np. fiolety i róże, które symbolizują kreatywność, wiedzę i oryginalność. W pewien sposób łamią one z pozoru formalną konwencję i pozwalają przyciągnąć uwagę, wyróżnić firmę i jej ofertę. Niemniej ważnym elementem identyfikacji wizerunkowej jest kształt logotypu. Może to być nazwa banku lub symbol graficzny, przekazujący dodatkowe informacje o firmie i jej aspiracjach.

Kij w mrowisko

Niezwykłą zmianę w historii polskiej bankowości zaproponował MultiBank. Pokazał, że bank może wyglądać zupełnie inaczej niż ten z marmurowymi kontuarami, kasjerami za szybami, z dozą monumentalności i raczej niedostępności. Zmienił się wygląd, ale i model obsługi klienta. Beneficjent stał się partnerem.

– Multibank pokazał inną, nowoczesną twarz bankowości. To oni zaczęli eksperymentować w branży. Zaproponowali otwartą, elegancką i ciepłą przestrzeń. Odwiedzając placówkę, czuło się atmosferę własnego salonu – wspomina Robert Majkut.

Sporym wizualnym zaskoczeniem w sektorze usług finansowych było pojawienie się na rynku Open Finance. Organizacja ta zaproponowała klientom sale obsługi klienta w kolorach granatowych, fioletowych i pomarańczowych. Animuszu dodawały opływowe kształty białych biurek. Do tego jeszcze logo z kwiatkiem? W finansach?

 

1 2

następna

oprac. : Joanna Rubin / Gazeta Bankowa Gazeta Bankowa

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: