eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing automation czyli prosta droga do klienta

Marketing automation czyli prosta droga do klienta

2014-05-07 11:41

Marketing automation czyli prosta droga do klienta

Jak poradzić sobie z pozyskaniem internetowego klienta? © vege - Fotolia.com

Jak poradzić sobie z pozyskaniem internetowego klienta? Warto zacząć od spersonalizowanej reklamy. Inwestycja w nią zwiększy szansę naszego e-sklepu na wzrost sprzedaży.

Przeczytaj także: Remarketing - jak skutecznie podążać za klientem

W uproszczeniu taką formę marketingu można określić jako próbę rozpoznania preferencji czy zainteresowań klienta i maksymalne dopasowanie do nich oferty, która zostanie wyświetlona. Oznacza to, że system na podstawie wcześniej przeglądanych stron automatycznie wychwytuje treści, do których dopasowuje produkty, które wydają się najbardziej pasować do potencjalnych potrzeb konsumenta.

Marketing automation

Opiera się na analizie danych zebranych przez system. Umożliwia automatyczne dopasowanie wyświetlanej oferty do wyborów, których dokonał klient za pośrednictwem strony sklepu. Każde kliknięcie jest traktowane przez system jako podpowiedź do wyświetlenia propozycji produktów jak najbardziej dopasowanych do historii poprzednich wyszukiwań. Pojęcie to obejmuje szereg oddziaływań, dzięki którym mamy szansę aby użytkownik dokonał u nas satysfakcjonujących zakupów. Dzięki temu możemy:
  • śledzić i analizować działania potencjalnych klientów odwiedzających nasz sklep internetowy;
  • grupować klientów, przypisując im np. zainteresowania czy personalne dane;
  • automatycznie tworzyć zindywidualizowane oferty;
  • wysyłać zdefiniowane pod określonego klienta newslettery i maile;
  • sporządzać bazy danych klientów niezbędne do przesyłania informacji drogą elektroniczną (użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie tego typu korespondencji);
  • mierzyć współczynniki otwarć i odrzuceń wysłanych do odbiorcy wiadomości;
  • porządkować tzw. leady sprzedażowe czyli potencjalnych klientów na podstawie ich zainteresowania ofertą) – lead scoring;
  • tworzyć komunikaty mające na celu utrzymywanie stałych relacji z klientami (automatycznie dopasowujące się do potrzeb konkretnego odbiorcy, np. wiadomości powitalne lub informacje) – lead nurturing;
  • w sposób automatyczny raportować wyniki prowadzonych kampanii marketingowych.

fot. vege - Fotolia.com

Jak poradzić sobie z pozyskaniem internetowego klienta?

Warto zacząć od spersonalizowanej reklamy. Inwestycja w nią zwiększy szansę naszego e-sklepu na wzrost sprzedaży.


Remarketing

Inaczej nazywany jest również retargetingiem. Pozwala na rejestrowanie użytkowników odwiedzających stronę z produktem, który wzbudził ich zainteresowanie. Odwiedzając stronę z produktem określonego sklepu internetowego, ale nie decydując się na jego zakup konsument ma szansę na zrewidowanie swojej decyzji. Na kolejnej przeglądanej przez niego stronie pojawi się reklama, dzięki której użytkownik jeszcze raz zobaczy naszą ofertę, np. przewidywany rabat na wybrane produkty. Taki system utrwala w pamięci konsumenta markę sklepu i pozwala skojarzyć z interesującym go towarem. Stwarza również okazję potencjalnemu klientowi do powrotu na stronę sklepu.

Jeszcze bardziej precyzyjny jest tzw. retargeting behawioralny. Jego celem jest wyłuskanie grupy odbiorców poprzez śledzenie ich zachowania w sieci. Identyfikacja użytkownika jest wtedy potencjalnie skuteczniejsza a dostosowanie oferty do jego potrzeb bardziej precyzyjne.
Retargeting pozwala bardziej elastycznie tworzyć przekaz reklamowy i tym samym z lepszym skutkiem inwestować środki przeznaczone na zwiększenie sprzedaży. Przestrzeń internetowa, o której wiemy coraz więcej to świetne pole do przeprowadzania analiz skuteczności naszych działań marketingowych. Z tego powodu warto eksperymentować, obserwując aktualne wyniki sprzedaży, na które bezpośredni wpływ miała reklama.

RTB (real-time bidding)

Z automatyzacją marketingu łączy się również tzw. real-time bidding. Jest to forma zakupu internetowej reklamy, umożliwiająca nabywanie pojedynczych odsłon skierowanych do konkretnego użytkownika poprzez aukcje odbywające się w czasie rzeczywistym. System na podstawie preferencji danej grupy docelowej automatycznie wybiera reklamodawcę, który zaoferował najwyższą stawkę za wyświetlenie reklamy. Przewaga tego modelu nad innymi np. PPC (płatność za kliknięcie w reklamę zamieszconą na stronie wybranej przez reklamodawcę) polega na tym, że płacimy za odpowiednio targetowaną reklamę. Wybierając ten model mamy większe szanse na to, że emisja reklamy bezpośrednio przełoży się na sprzedaż.

Dzięki zaawansowanym narzędziom służącym do analizy internetowego ruchu generowanego przez użytkowników, istnieje większe prawdopodobieństwo, że produkt oferowany konkretnemu klientowi trafi do jego koszyka z zakupami. W czasach coraz bardziej rosnącej konkurencji w sektorze e-commerce wydaje się to szczególnie cenne. Warto pamiętać o tym, że automatyzacja marketingu to również korzyść dla klienta. Możliwość dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb zmniejsza poczucie zagubienia i chaosu w internetowej przestrzeni. Skraca również czas potrzebny, by odnaleźć właściwą ofertę.

Urszula Witkowska,
Przeczytaj także: Jak zabezpieczyć WordPressa? Jak zabezpieczyć WordPressa?

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: