eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Konflikt w miejscu pracy: kiedy i jak interweniować?

Konflikt w miejscu pracy: kiedy i jak interweniować?

2014-05-09 00:45

Konflikt w miejscu pracy: kiedy i jak interweniować?

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW © fot. mat. prasowe

W Polsce w stosunkach międzyludzkich bardzo staramy się nie naruszać swojej sfery prywatnej. „Zajmij się swoimi sprawami i nie wtykaj nosa w cudze” – to powiedzenie jest na porządku dziennym. I rzeczywiście, czasami niewtykanie nosa w nie swoje sprawy może być zaletą. Takie podejście sprawia, że ludzie rzadko następują sobie na odcisk, szczególnie w przypadku drobnych, błahych spraw. Tym samym nie dochodzi do niepotrzebnych scysji. Można jednak mówić o pewnym niebezpieczeństwie takiej postawy. Może się zdarzyć, że sprawy, które należy wyjaśnić nawet kosztem dobrych relacji z drugą osobą, są lekceważone. W tym kontekście powstaje następujący problem: kiedy zdecydować się, czy wdać się w konflikt, czy nie?

Przeczytaj także: Konflikty w pracy warto rozwiązywać

Czy mam się angażować?

Kiedy jako doradcy odwiedzamy różne firmy, często zadaje się nam pytanie, kiedy i czy w ogóle interweniować w konflikty. Odpowiedź jest zawsze taka sama: wszystko zależy od okoliczności. Warto jednak wiedzieć o kilku rzeczach. Po pierwsze, konflikty są czymś zupełnie naturalnym. Nie ma w nich nic mistycznego ani mitycznego. Oznacza to, że również rozwiązywanie konfliktów jest czymś naturalnym. Nie ma powodu, aby obawiać się podjęcia próby ich zażegnania.

Na szczęście jest tak, że większość z nas całkiem dobrze radzi sobie z konfliktami. Dlatego często nie potrzeba ingerencji z zewnątrz. To z kolei oznacza, że czasem dobrze jest spieszyć się powoli. Chodzi o to, aby dać stronom szansę na znalezienie rozwiązania na własną rękę.

Często jednak dochodzi do konfliktów, w przypadku których strony nie są w stanie dojść do porozumienia. Wtedy oczywiste jest, że trzeba coś zrobić.

Należy zareagować, jeśli:
  • praca staje się utrapieniem
  • ktoś zwróci się do ciebie o pomoc
  • zachowanie stron konfliktu wpływa szkodliwie na środowisko pracy i – co się z tym wiąże – na innych pracowników.
Pozwól stronom podjąć próbę

Powinno się zawsze dać ludziom trochę czasu na to, aby spróbowali na własną rękę znaleźć sposób załagodzenia sytuacji. Z drugiej jednak strony, im szybciej wmieszasz się w spór, tym łatwiej będzie ci go rozwiązać. W pierwszym rzędzie powinieneś dążyć do zapobiegania konfliktom poprzez stworzenie warunków do skutecznego radzenia sobie z nimi. Poza tym niezbędna jest twoja gotowość do wkroczenia, jeśli konflikt się rozwija i zaczyna negatywnie wpływać na wykonywaną pracę. Pamiętaj także, że prawo pracy mówi wyraźnie, że pracodawca jest odpowiedzialny za działanie na rzecz dobrej atmosfery w pracy, w skład której wchodzą także czynniki psychospołeczne.

Zbierz informacje

Jeśli zdecydowałeś się interweniować, ważne, abyś był otwarty na wszelkie sugestie. Osoba z zewnątrz starająca się przekonać wszystkich na siłę do swojego złotego środka zaradczego, to ostatnia rzecz, jakiej wtedy potrzeba. Gwarantujemy, że takim podejściem nic nie wskórasz.

Dużo lepszym pomysłem jest odrzucenie swoich przypuszczeń oraz osądów dotyczących konfliktu i skoncentrowanie się na zebraniu jak największej ilości rzeczowych i konkretnych informacji. Zadawaj zatem pytania i przysłuchuj się uważnie odpowiedziom. Większość konfliktów nasila się i pogłębia w wyniku wzajemnego niezrozumienia, uogólnień i przypuszczeń.

Ten, kto chce pomóc w rozwiązaniu sporu, zrobi najlepiej, dowiadując się jak najwięcej o samym konflikcie. Czasem kusi nas, by nie wdawać się szczegółowo we wszystkie aspekty sprawy, jednak warto to zrobić. W przypadku wielu nieudanych prób zażegnania konfliktu to właśnie niedostateczna wiedza o konflikcie była powodem niepowodzenia.

Sposób postępowania

Próbując rozwiązać konflikt, trzeba sobie uświadomić, że ma się do czynienia z ludźmi będącymi pod presją. Poza tym należy pamiętać, że zwaśnione osoby kierują się kategoriami: za lub przeciw, ze mną lub przeciwko mnie. To wszystko niewątpliwie rodzi określone wymagania, jakim musi sprostać ingerujący w spór.

Udana próba zażegnania konfliktu wymaga, oczywiście, zaangażowania stron konfliktu. Jako mediatorzy mamy prawo żądać, aby obie skłócone strony powiedziały nam jak najwięcej o ich nastawieniu do konfliktu: jaki jest ich punkt widzenia, co sądzą o drugiej stronie, jak widzą finał konfliktu, co chcieliby osiągnąć itd.

W ten sposób dążymy do otrzymania wielu poufnych i delikatnych w treści informacji, których normalnie żaden z pracowników by nam nie wyjawił. Jeśli jednak domagasz się otwartości i szczerości ze strony skłóconych pracowników, licz się z tym, że i oni mają prawo mieć pewne wymagania w stosunku do ciebie. Powinieneś im na to pozwolić także ze względu na inne, można powiedzieć, bardziej wyrachowane przesłanki.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: