Zasoby informatyczne a procesy przetwarzania informacji
2003-02-24 22:01
Przeczytaj także: Marketing i komunikacja w trakcie i po pandemii
Są tacy, którzy uważają, że inwestycji w technologie IT nie da sie oceniać w kategoriach zwrotu inwestycji a ja pytam skoro nie to po co w nie inwestować?
System informatyczny: czym jest
Najwięcej błędów w postrzeganiu roli systemu informatycznego bierze się z traktowania go jako czegoś z poza biznesu firmy bo jak inaczej wytłumaczyć twierdzenia niektórych ludzi, że system IT nie powinien podlegać ocenom zwrotu z inwestycji? Posługując się powyższą metodą błąd ten można zobrazować tak:
fot. mat. prasowe
Zasoby informatyczne a procesy przetwarzania informacji
Poprawne spojrzenie na firmę każe nam traktować technologie IT na równi z każdym innym kosztem i zasobami a wtedy wygląda to tak:
fot. mat. prasowe
Zasoby informatyczne a procesy przetwarzania informacji
Różnicę widać od razu: procesowe spojrzenie na firmę jasno tłumaczy, że zasoby IT służą tylko do obsługi procesu przetwarzania informacji w firmie.
Za zakończenie
Ten krótki artykuł powstał na bazie kilku pytań jakie otrzmałem od czytelników serwisu. Pytali o role systemu informatycznego w firmie, o to jak ocenić jego przydatność. Bez powyższego analitycznego podejscia do roli IT w firmie trudno jest właściwie wskazać źródła kosztów i powiązać je z przynoszonymi korzyściami tak możłiwe było w ogóle liczenie takich wskaźnikow jak ROI.
Mam nadzieję, że artkuł ten wzbudzi u Państwa "niepokój służbowy" i sprowokuje do oceny zasobów własnej firmy. Pokazana tu metodyka IDEF0 do modelowania procesów jest bardzo przydatna. Szczególna jej zaletą jest to, ze w zasadzie nie pozwala na błedy w identyfikacji procesów i zasobów, które wbrew pozorom są czesto mylone. Pomyłki takie prowadzą do mylnej identyfikajci centrów kosztów, ich wpływu na procesy funkcjonowania firmy i w konsekwencji do dużych błedów podczas wdrożeń a nawet do ich krachów.
Na temat metodyki IDEF0 oraz innej bardzo przydatnej metody "rybich ości" (diagram Ishikawy) identyfikacji czynników wpływających na jakość pojawi sięw niedługim czasie kolejny artykuł. metodyki te bardzo pomagają w proceach restrukturyzacji i uzdrawiania procesów zachodzących w firmach. To procesy a nie zasoby będące tylko środkami produkcji tworzą wartosć dodaną. A na rynku sprzedać można już tylko wartość dodaną.
1 2
oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting
Przeczytaj także
-
Sztuczna inteligencja tajną bronią firm. Co o korzyściach z GenAI mówią CEO?
-
Przyszłość, nadzieje i zagrożenia oczami CEO
-
Jakie korzyści daje wdrożenie OKR w firmie? Poznaj potęgę metody, która zmienia świat biznesu
-
Sztuczna inteligencja nie zabierze pracy, ale są inne zagrożenia
-
Ryzyko biznesowe: co najbardziej niepokoi CEO polskich firm?
-
CEO wierzą, że spowolnienie gospodarcze to szansa na rozwój firmy?
-
Co mówią CEO o gospodarce, problemach i przyszłości firm?
-
Rośnie pesymizm wśród CFO. Czego obawia się dyrektor finansowy?
-
CEO: nie boją się recesji, wierzą we wzrost firmy i gospodarki