eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kilka słów o skuteczności serwisu WWW

Kilka słów o skuteczności serwisu WWW

2003-02-20 08:17

Kilka słów o skuteczności serwisu WWW

Kilka słów o skuteczności serwisu WWW © fot. mat. prasowe

Ten krótki tekst powstał na bazie pytań od Państwa i wyników badań ankietowych prowadzonych okresowo przez ośrodki badawcze. Pytania dotyczące promocji serwisów WWW najczęściej dotyczą sposobów na zwiększenie oglądalności serwisu. Na moje pytanie dlaczego właśnie pytanie o oglądalność z reguły dostaje odpowiedź: "Bo wszyscy tak robią", to znaczy reklamują swoje strony i liczą tzw. hity czy wyświetlenia stron. Otóż nie ma nic bardziej mylnego niż te biedne hity.

Przeczytaj także: Serwisy www komitetów wyborczych 2011

Po co zrobiliśmy ten serwis?
To powinno być podstawowe pytanie jakie musimy sobie postawić i odpowiedzieć na nie zanim podejmiemy jakiekolwiek akcje związane z naszym serwisem WWW.

Cel: reklama
To jest już temat przejedzony i nie sprawdzony (nie sprawdzają się planowane dochody z reklam). Jest to jedyny przypadek, w którym liczy się liczba "hitów". Wyświetlanie bannerów za pieniądze to biznes ściśle zależny od popularności serwisu. Problem jednak polega na tym, że sam fakt wyświetlenia bannera (niezależnie od liczby tych wyświetleń) o niczym nie świadczy. Nawet przejście na naszą stronę nie gwarantuje zainteresowania jej treścią. To co się na prawdę liczy to właśnie zainteresowanie treścią.

Cel: dodatkowy kanał obsługi
Większość z nas ma serwisy WWW do celów promowania własnej firmy, jej produktów, usług itp. Dodatkowym celem jest często poprawienie jakości obsługi klientów a dokładniej utworzenie kolejnego kanału tej obsługi. Dość często zdarza się, że obsługa wielu prostych zapytań może zostać przejęta przez funkcjonalny serwis WWW. Takie informacje jak cenniki, warunki serwisu, informacje o dostępności czy wręcz sposobie zakupu powinny być łatwo dostępne a własny serwis WWW jest bardzo dobrym miejscem do tego. W tym miejscu można sobie pozwolić na coś w rodzaju sklepu internetowego. Warunkiem jest jednak oferowanie produktów możliwych do sprzedaży na zasadach "pudełka z półki".

Biernie czy aktywnie?
To pytanie spędza sen z powiek niejednemu dyrektorowi marketingu. Promowanie serwisu jest czymś co trudno sobie z góry w prosty sposób zaplanować. Nie da się jej skutecznie rozreklamować bo nie bardzo wiadomo jak to robić. Jak już wspomniałem liczba "hitów" o niczym nie świadczy, środki przeznaczone na kampanie bannerowe najczęściej są niesprawdzalne od strony skuteczności (nie myślę o hitach a o liczbie naprawdę zainteresowanych naszą ofertą). Tak więc aktywna promocja serwisu rzadko wprost przekłada się na wzrost zainteresowania naszą firmą. Znacznie lepsze efekty osiąga się metodami biernymi. Polega to na czekaniu. Tak. Aby sprzedać dużo chleba trzeba iść z pachnącym pieczywem miedzy głodnych. Co my powinniśmy zrobić? Dać się łatwo znaleźć. Należy jednak pamiętać, że w sieci są miliony stron WWW, ta którą właśnie czytasz jest jedną z nich.

 

1 2

następna

oprac. : Jarosław Żeliński / IT-Consulting IT-Consulting

Więcej na ten temat: skuteczność serwisu, serwisy www

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: