eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Europejczycy a transport kolejowy

Europejczycy a transport kolejowy

2013-12-20 10:36

Europejczycy a transport kolejowy

Europejczycy a transport kolejowy © TEA - Fotolia.com

Według opublikowanego badania Eurobarometru 58 proc. Europejczyków jest zadowolonych z usług kolejowych w ich kraju. Jednak nadal stosunkowo niewielu Europejczyków podróżuje pociągami. W niektórych państwach liczba konsumentów, którzy są zdania, że kupno biletów jest zbyt skomplikowanym procesem, jest niepokojąco wysoka. Około 19 proc. Europejczyków nie korzysta z usług kolejowych z powodu ich niedostępności. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się skarżą się w szczególności na zły dostęp do wagonów oraz brak informacji dotyczących dostępności usług kolejowych podczas etapu planowania podróży.

Przeczytaj także: Przewoźnicy kolejowi: nieuczciwe praktyki rynkowe

Badanie pokazuje, że Polacy oceniają krajowy transport kolejowy surowiej niż przeciętny Europejczyk. Zadowolonych z tych usług jest 39 proc. Polaków (więcej niezadowolonych klientów kolei jest tylko w Bułgarii i Estonii, a taki sam odsetek we Włoszech). Polacy też nieco rzadziej niż przeciętny Europejczyk podróżują koleją – 65% respondentów z Polski przynajmniej raz w ciągu roku podróżowało pociągiem regionalnym, krajowym lub międzynarodowym (średnia unijna to 68%, a największy odsetek zanotowano w Niemczech – 80%). Jeśli chodzi o podmiejski transport kolejowy, to 63% Polaków w ogóle z niego nie korzysta, o 10 pp. więcej niż wynosi średnia w UE.

Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę w zakresie transportu, powiedział: „Zaledwie jedna czwarta podróżnych w UE korzysta regularnie z usług kolejowych. To za mało. Musimy sprawić, by podróż koleją była bardziej atrakcyjna, a badanie Eurobarometru wyraźnie wskazuje na obszary, w jakich należy podjąć działania. Na przykład nie do zaakceptowania jest fakt, że w niektórych krajach tak skomplikowany jest zakup biletów kolejowych. Decyzja o podróży pociągiem musi być równie szybka i łatwa jak wyprowadzenie samochodu z garażu.”

To reprezentatywne badanie przeprowadzone z udziałem 26 tys. Europejczyków zostało przeprowadzone w celu określenia poziomu zadowolenia pasażerów z krajowych usług kolejowych, w tym z pociągów, dworców kolejowych i ich dostępności dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Opiera się ono na podobnym badaniu przeprowadzonym w 2011 r. (dostępnym pod adresem http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_326_en.pdf).
Wyniki badania potwierdzają, że pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby koleje nabrały bardziej przyjaznego klientom charakteru. W styczniu 2012 r. Komisja przedłożyła 4. pakiet kolejowy, zawierający daleko idące propozycje zmierzające do otwarcia krajowych kolejowych połączeń pasażerskich na konkurencję.

fot. TEA - Fotolia.com

Europejczycy a transport kolejowy

Według opublikowanego badania Eurobarometru 58 proc. Europejczyków jest zadowolonych z usług kolejowych w ich kraju. Polacy oceniają krajowy transport kolejowy surowiej niż przeciętny Europejczyk. Zadowolonych z tych usług jest 39 proc. Polaków.


Bilety i informacje

Ogólny poziom zadowolenia związany z łatwością zakupu biletów nie zwiększył się od roku 2011 (78 proc.); w Austrii i Grecji odnotowano dużą poprawę (wzrost o odpowiednio 14 i 10 punktów procentowych), ale we Włoszech, w Danii i Słowenii niepokojąco wzrosło niezadowolenie z tych usług (we wszystkich wspomnianych państwach o ponad 10 punktów procentowych).

Dostępność informacji podczas podróży koleją jest nadal niezadowalająca, w szczególności w przypadku opóźnień (mniej niż 50 proc. klientów uważa, że jest ona na odpowiednim poziomie). Najbardziej usatysfakcjonowanymi klientami kolei są obywatele Zjednoczonego Królestwa (70 proc.), Finlandii i Irlandii (68 proc. i 62 proc.). Największe niezadowolenie wyrażają natomiast obywatele Francji (47proc.) i Niemiec (42 proc).

4. pakiet kolejowy zawiera propozycje, które umożliwią stworzenie wspólnego systemu informacji i systemu zintegrowanego kupna biletów.

Niezawodność

Najwięcej zadowolonych z punktualności i niezawodności kolei klientów mieszka w Irlandii, na Łotwie, w Austrii i Zjednoczonym Królestwie (powyżej 73 % usatysfakcjonowanych klientów). Poziom niezadowolenia jest najwyższy we Włoszech (44 proc.), w Niemczech (42 proc.), Polsce (40 proc.) i we Francji (39 proc).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: