eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Stół wigilijny: tradycja czy nowoczesność?

Stół wigilijny: tradycja czy nowoczesność?

2013-12-20 11:04

Stół wigilijny: tradycja czy nowoczesność?

Co zwycięża na świątecznym stole? © teine - Fotolia.com

Tradycja czy nowoczesność – co zwycięża na świątecznym stole? Choć Polacy coraz chętniej sięgają po nowe smaki, Boże Narodzenie wydaje się być „odporne” na kulinarne nowości. Minie jeszcze wiele długich lat, zanim łosoś zdetronizuje karpia.

Przeczytaj także: Wigilia przeważnie u rodziców

Tuż przed Świętami Tesco zapytało swoich klientów, jakie produkty znajdą się na ich tegorocznym wigilijnym stole. Wyniki badania nie były zaskoczeniem. Królują barszcz czerwony z uszkami (78,2% wskazań), pierogi z kapustą i grzybami (77,7%) oraz karp (71,4%).

I właśnie karp jest najlepszym przykładem naszego podejścia do Świąt. W kuchni bowiem jesteśmy tradycjonalistami. Porównajmy choćby popularność norweskiego łososia i polskiego karpia. Tuż przed Świętami, na każdy kilogram kupowanego przez klientów Tesco łososia, przypada… 60 kilogramów karpia. Nie gaśnie także świąteczna tradycja obdarowywania się słodyczami – jak pokazują analizy Tesco, listopad i grudzień nierzadko odpowiedzialne są za ok. 30% całorocznej sprzedaży słodyczy!

Pojawiają się jednak pierwsze jaskółki zmian. Zostańmy przy rybach, tak popularnych w ostatnich dniach grudnia: Tesco przed Świętami codziennie sprzedaje kilkadziesiąt kilogramów okonia nilowego czy innych gatunków ryb, jeszcze kilka lat temu traktowanych jako egzotyczne. Przed Świętami o 15% rośnie sprzedaż produktów do sushi i gotowych zestawów japońskiego przysmaku.

fot. teine - Fotolia.com

Co zwycięża na świątecznym stole?

Królują barszcz czerwony z uszkami (78,2% wskazań), pierogi z kapustą i grzybami (77,7%) oraz karp (71,4%).


Niezależnie jednak, czy na naszym stole pojawi się karp, czy sushi, Święta spędzimy wspólnie z rodziną – tak przynajmniej deklarują klienci Tesco. 95% badanych usiądzie przy wigilijnym stole z właśnie z najbliższymi. Co ciekawe, tylko 3% deklaruje chęć spędzenia Wigilii z przyjaciółmi i znajomymi – ich odwiedzimy w drugi dzień Świąt. 45% Polaków ma na 26 grudnia zaplanowane spotkania z osobami spoza rodziny.

A co z prezentami? Kosmetyki (69,7% wskazań), słodycze (33%) i zabawki (29,8%) to najczęściej wybierane przez nas produkty. Nieco inaczej wyglądają jednak osobiste oczekiwania odnośnie prezentów. 47% ankietowanych ucieszy się z kosmetyków, ale już 34% chętnie otrzymałoby sprzęt elektroniczny, a dla 31% procent cennym prezentem będzie „coś dla domu”. I właśnie nowoczesne gadżety cieszą się zaskakująco dużą popularnością. Przykładowo – dzięki wyjątkowo niskiej cenie (150 zł) w grudniu klienci Tesco kupili już kilkanaście tysięcy tabletów Lark, zaś sprzedaż samochodowych rejestratorów jazdy (90 zł) wzrosła w grudniu w porównaniu z listopadem o… 760 procent!

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: Święta, Polacy, Boże Narodzenie, Wigilia

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: