eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynki wschodzące liczą na pokolenie Y

Rynki wschodzące liczą na pokolenie Y

2013-11-08 00:40

Rynki wschodzące liczą na pokolenie Y

Rynki wschodzące liczą na pokolenie Y © Fotowerk - Fotolia.com

Analitycy Espirito Santo Investment Bank (BESI) w kolejnym raporcie poświęconym perspektywom rynków wschodzących, wskazali kluczową rolę Millennials, czyli inaczej mówiąc, ludzi urodzonych między latami 80. a początkiem XXI wieku. Pokolenie to stanowi dzisiaj największą na świecie grupę ludnościową (ponad 1,2 miliarda) i wiele wskazuje na to, że ich dominacja wciąż będzie rosnąć. Co ich wyróżnia? Dla nich świat bez technologii jest nie do pomyślenia. Jeżeli tracą połączenie z Internetem, od razu szukają sposobów, by znowu być online. Stwarza to ogromne możliwości inwestycyjne dla tych, którzy będą umieli odpowiedzieć na potrzeby tego pokolenia.

Przeczytaj także: Młodzi profesjonaliści, czyli kto?

- W nadchodzącej dekadzie siła zarobkowa pokolenia Millennials będzie rosła, czyniąc z nich największą i najważniejszą grupę wiekową we wszystkich krajach rozwiniętych i rozwijających się – mówi José Martins Soares, szef analiz rynków wschodzących w BESI, jeden z głównych autorów raportu. – Z wielu cech przypisywanych tej grupie, jedna wydaje się najważniejsza, to, jak znakomicie pokolenie to porusza się w świecie technologii. Ludzie ci urodzili się razem z fenomenem Internetu, szerokiego pasma, telefonii komórkowej i mediów społecznościowych. Zatem na ich zachowania i zainteresowania ogromny wpływ ma szereg sektorów.

Analitycy BESI są przekonani, że inwestorzy mogą zarobić na tych spółkach, które będą potrafiły odpowiedzieć na zainteresowania i potrzeby pokolenia Millennials. Przede wszystkim chodzi o spółki telekomunikacyjne, medialne i spółki z sektora IT.

Wieloekranowe pokolenie?

W przeciwieństwie do tego, co dzieje się z odbiornikami radiowymi czy telefonami stacjonarnymi, na całym świecie rośnie ilość odbiorników telewizyjnych. Rosnące dochody oraz dostępność tańszego sprzętu powodują, że w krajach rozwijających się, telewizorów wciąż przybywa. Według Międzynarodowego Związku Telekomunikacji (ITU – International Telecommunication Union), 1,4 mld gospodarstw domowych posiada przynajmniej jeden odbiornik telewizyjny. Ogromny rozwój przeżywa również płatna telewizja na życzenie (Pay-TV), która na całym świecie ma 727 mln abonentów. Ten wzrost dodatkowo stymuluje telewizja kablowa, płatna cyfrowa telewizja satelitarna (Pay DTH) oraz telewizja cyfrowa.

Na wszystkich rynkach rośnie również dostęp do Internetu – ITU szacuje, że obecnie podłączonych do sieci jest 41 proc. gospodarstw domowych. Widać jednak bardzo wyraźną różnicę między rynkami rozwiniętymi i rozwijającymi się: w tych drugich nadal w wielu domach nie ma dostępu do Internetu. Zapewne można to wytłumaczyć brakiem odpowiedniej infrastruktury i inwestycji technologicznych, ale analitycy BESI spodziewają się, biorąc pod uwagę postępy w krajach rozwiniętych, istniejącą lukę uda się zniwelować, choć potrzeba na to jeszcze wiele czasu. José Martins Soares wskazuje również na trend w stronę „mobilności” – od komputera stacjonarnego do przenośnego.

fot. Fotowerk - Fotolia.com

Rynki wschodzące liczą na pokolenie Y

Analitycy BESI są przekonani, że inwestorzy mogą zarobić na tych spółkach, które będą potrafiły odpowiedzieć na zainteresowania i potrzeby pokolenia Millennials. Przede wszystkim chodzi o spółki telekomunikacyjne, medialne i spółki z sektora IT.


Coraz więcej jest również smartfonów. International Data Corporation (IDC) wskazuje, że w 2013 roku ilość sprzedanych sztuk przekroczy miliard, zamykając tym samym lukę między wszystkimi regionami. Wpływ na to ma dostępność nowych aparatów, ich dotowanie przez operatorów oraz aspiracje pokolenia Millennials. Natomiast już w 2017 roku sprzedaż smartfonów odnotuje 70 proc. wzrost, do 1,7 miliarda. Oznacza to, że penetracja smartfonów przynajmniej podwoi się, zakładając, że nowe aparaty zastąpią wszystkie obecne.

Dodatkowy ekran dla Millenials stanowi tablet. Mimo że jego koncepcja funkcjonuje na rynku już od ponad dziesięciu lat, przełom nastąpił dopiero, gdy Apple wypuściło na rynek w maju 2010 roku nowy iPad. Pierwsze prognozy IDC z tamtego okresu mówiły, że sprzedaż tabletów wzrośnie z 7,6 mln sztuk w 2010 roku do ponad 46 mln w 2014. Teraz IDC spodziewa się, że w 2013 sprzedanych zostanie 227 mln sztuk. Ponadto, IDC spodziewa się, że do 2015 roku, rynek tabletów wyprzedzi połączoną sprzedaż desktopów i laptopów, a do roku 2017 przekroczy 400 mln sztuk.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: rynki wschodzące, pokolenie Y, generacja Y

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: