eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Responsive Web Design: innowacja czy konieczność?

Responsive Web Design: innowacja czy konieczność?

2013-10-31 09:08

Responsive Web Design: innowacja czy konieczność?

Responsive Web Design © acrogame - Fotolia.com

Temat Responsive Web Design od dawna jest na ustach właścicieli stron internetowych. Wdrażać RWD czy nie? Aktualnie to już kwestia paląca, zwłaszcza dla sklepów internetowych oraz wszelkich podmiotów świadczących usługi online. Czy płynny Web design jest w m-commerce rzeczywiście najlepszym z dostępnych rozwiązań?

Przeczytaj także: Strona mobilna czy responsywna?

Słowem wstępu

RWD, czyli Responsive Web Design jest niczym innym, jak sposobem projektowania stron internetowych. Celem RWD jest budowanie uniwersalnych witryn WWW, które na każdym nośniku – komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy telefonie komórkowym – będą czytelne i atrakcyjne wizualnie. Zaprojektowana w RWD witryna automatycznie dostosowuje się do wszystkich rozdzielczości, rozmiarów ekranu, a nawet orientacji (poziomej, pionowej). Interfejs będzie zawsze przejrzysty, nic nie tracąc ze swej zawartości na mniejszym ekranie.

Trochę statystyk

Ponad połowa internautów w Polsce posiada smartfony, zaś ok. 17 procent z nich używa tabletów. Z Internetu mobilnego korzysta około 5-6 mln użytkowników, a posiadaczy urządzeń mobilnych ciągle przybywa. Przybywa także entuzjastów m-commerce. Tymczasem aż ponad 75% e-sklepów nie przystosowało swoich stron do urządzeń mobilnych. A do wyboru są aż trzy opcje: całkiem tania, tania i trochę droższa. Ta nieco droższa, choć w dalszej perspektywie – tania w utrzymaniu – to właśnie Responsive Web Design.

O RWD bardziej szczegółowo

Projektanci stron responsywnych wykorzystują reguły Media Queries w CSS3, dzięki czemu strona optymalnie dopasowuje się do każdego ze środowisk wyświetlania – nawet do tych, które w tej chwil jeszcze nie istnieją (sic! – RWD sprawia, że strona jest „future ready”!). Mając jedną stronę, o jednym adresie URL, jednym kodzie HTML i treści, łatwiej nią zarządzać niż poszczególnymi wersjami stron – osobno desktopową i osobno mobilną. W tym tkwi właśnie korzyść finansowa, o której mowa wyżej. Wśród innych plusów RWD są: lepsza pozycja w wyszukiwarkach (internauci stacjonarni i mobilni razem napędzają klikalność tej samej strony), brak uciążliwych przekierowań, rekomendacje Google i łatwość w utrzymaniu. Wśród minusów – większe koszty, dłuższy czas implementacji, niekompatybilność ze starszymi przeglądarkami oraz niekiedy – dłuższy czas ładowania.

fot. acrogame - Fotolia.com

Responsive Web Design

RWD, czyli Responsive Web Design jest niczym innym, jak sposobem projektowania stron internetowych. Celem RWD jest budowanie uniwersalnych witryn WWW, które na każdym nośniku – komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy telefonie komórkowym – będą czytelne i atrakcyjne wizualnie.


RWD a płatności mobilne

Załóżmy, że strony sklepów internetowych wyświetlają się prawidłowo na każdym z nośników. Internauta mobilny może dokładnie sprawdzić ofertę, porównać ceny u konkurencji, zaznajomić się z opiniami innych konsumentów… i właściwie już nic nie stoi na przeszkodzie, by sfinalizować transakcję. Podróże są nużące, czekanie w kolejkach tak samo. Czemu by nie spożytkować tego czasu na zakupy mobilne? Klient wybiera więc produkt, formę dostawy, formę zapłaty i – pojawia się problem. Witryna systemu płatności na smartfonie nie wyświetla się na tyle czytelnie, by zorientować się, o co chodzi. Oczywiście nic się nie stało, zakupy można sfinalizować później. Albo i nie.

RWD, jako jedno z nielicznych narzędzi, pozwala doprowadzić transakcję do końca. Mając e-sklep (lub jakąkolwiek firmę działającą w sieci) i przejrzystą stronę w RWD (ewentualnie osobną stronę mobilną), należy zadbać jeszcze o jedną rzecz. O integrację z providerem płatności, który nie tylko będzie oferował czytelną dla nośników mobilnych stronę, ale też zagwarantuje wysoki poziom zabezpieczeń. Pierwszym polskim providerem, który wprowadził usprawnienia dla nośników mobilnych jest Transferuj.pl. W tej chwili taką opcję posiada już większość znanych agregatorów płatności. Szczególnie obiecującą opcją są mobilne płatności kartami płatniczymi. Marta Łuczak z Tranferuj.pl wyjaśnia:

Można zaobserwować stały wzrost liczby przeprowadzanych transakcji z użyciem karty kredytowej. Ma to związek z coraz większą świadomością płacących w Internecie oraz z faktem, że karta kredytowa jest jedną z najwygodniejszych i najbezpieczniejszych form płatności, nad którymi nadzór sprawują uznane na całym świecie firmy, taki jak np. Elavon z którym współpracuje serwis Transferuj.pl.

RWD a obsługa klienta

Internauta może więc nie tylko dokładnie obejrzeć asortyment sklepu, sprawdzić ceny konkurencji, ale także sfinalizować transakcję. Teraz chciałby na bieżąco śledzić losy wysyłki. Tymczasem strona firmy kurierskiej nie wyświetla się na tyle czytelnie, żeby móc się zorientować, jaki jest status paczki. Nie wiadomo, czy spieszyć się do domu, by odebrać przesyłkę z rąk kuriera, czy spokojnie wstąpić jeszcze w jedno miejsce. Ponieważ nie ma takiej możliwości, klient rusza do domu, by spędzić na oczekiwaniu najbliższe trzy godziny. A mogło być inaczej.

Platformy stale wymagające aktualizacji, istniejące w kilku wersjach (stacjonarnej i mobilnej), mogą przysporzyć firmom wielu kłopotów – powodować nieścisłości i opóźnienia. A tego wymagający klient nie zdzierży. Strona w RWD jest tutaj zdecydowanie najlepszym z rozwiązań.

Z takiego udogodnienia, w odpowiedzi na prośbę użytkowników, korzysta warszawska wypożyczalnia rowerów Veturilo. Firma posiada specjalny panel transakcyjny w RWD, a szybka i wygodna procedura przeprowadzania transakcji w Nextbike jest możliwa dzięki nagrodzonemu przez Wydział Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk w 2012 roku Systemowi Zasileń Kont Wirtualnych „SZKWał” należącemu do Krajowego Integratora Płatności SA.

Prognozy

Z biegiem czasu zapewne każdy będzie posiadał urządzenie mobilne i korzystał z dobrodziejstw m-commerce.

Niewykluczone, że wkrótce pojawią się całkiem nowe sprzęty mobilne. Nasze prognozy są takie: strona w RWD będzie jak wirus. Rozprzestrzeni się w środowisku internetowym, gdzie współpracują ze sobą najróżniejsze firmy z najróżniejszych sektorów i branż. Aby zapewnić mobilnemu klientowi pełen profesjonalizm i spójność w obsłudze (np. na linii e-sklep – system płatności – firma kurierska), właściciele stron w RWD będą współpracować wyłącznie z platformami w RWD. Aby nie dać się zepchnąć na margines i nie stracić kontrahentów (oraz klientów), poszczególne podmioty będą wdrażać RWD. Jeśli będzie powstawała nowa strona firmowa – to będzie to również strona w RWD. Chyba, że technologia znacząco pójdzie do przodu i ktoś zaproponuje nam dużo lepsze rozwiązanie.

A dziś…

Nie ma co ukrywać. RWD to ciągle innowacja. Czekamy na pierwsze poruszenie, które pociągnie za sobą szereg zmian w kierunku płynnego Web designu. Jedno jest pewne. Jeśli jakaś firma planuje stworzenie swojej strony WWW, najlepiej, by od początku była zaprojektowana w RWD. Może to ciut większy wydatek, ale na pewno przyszłościowy i funkcjonalny. Wszak era m-commerce się już zaczęła!

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: