eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świąteczne wydatki Europejczyków 2010

Świąteczne wydatki Europejczyków 2010

2010-11-10 10:49

Przeczytaj także: Ile wydamy na prezenty świąteczne?


Ranking prezentów, jakie respondenci chcieliby dostać oraz prezentów kupowanych nieco się od siebie różnią. Dotyczy to zwłaszcza gotówki: podczas gdy gotówkę sprezentowałoby 22% Polaków, aż 49% z nich chciałoby ją dostać. Nasi rodacy są konsekwentni w kwestii kosmetyków i książek: te dwa rodzaje prezentów zajmują odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w obu rankingach.

„Nasi rodacy to jedyni Europejczycy, którzy w pierwszej kolejności chcieliby dostać kosmetyki i perfumy. W pozostałej części kontynentu najwięcej wskazań miały, niedoceniane u nas, kupony podarunkowe, książki oraz gotówka. Natomiast na pierwszym miejscu wśród prezentów, kupowanych dzieciom w Polsce znalazły się gry edukacyjne, które planuje nabyć połowa respondentów. Jest to najchętniej wybierany produkt w 17 z 19 ankietowanych państw. Na dalszych pozycjach znajdują się książki, odzież, obuwie i gry planszowe”, dodaje Magdalena Jończak z Deloitte.

Hipermarkety i specjalistyczne sieci sklepów oraz Internet to najbardziej popularne miejsca, w których Polacy dokonują zakupu świątecznych prezentów. Sklepy wielkopowierzchniowe są częściej odwiedzane przez osoby z segmentu wiekowego 45-64 (24%) oraz przez przedstawicieli klasy średniej (24%). Badanie pokazuje jednak, że niezależnie od płci, poziomu dochodów, wykształcenia oraz wieku, kluczową rolę we wszystkich etapach zakupu upominków odgrywa Internet. Polacy właśnie tam zaczynają szukać pomysłów na prezenty (74% respondentów), sprawdzają ceny oraz wybierają odpowiedni sklep, w którym można dokonać finalnego zakupu. Co interesujące, Internet jako miejsce zakupów prezentów jest bardziej popularny w Polsce niż w Europie.

Dla osób planujących zakupy prezentów przez Internet, głównymi powodami kupowania tą drogą są niskie ceny i wygoda ‒ 3/4 polskich konsumentów będzie kupować przez Internet z 3 ważnych powodów:
  • 1.Cena: w Internecie łatwiej jest znaleźć produkty po niższej cenie;
  • 2.Wygoda (dostawa produktów do domu);
  • 3.Dostęp do szerszej gamy produktów (większy wybór) oraz większej liczby nowych pomysłów.

Z kolei dla europejskich konsumentów najważniejszym powodem kupowania w Internecie jest możliwość uniknięcia tłoku w sklepach i podobnie jak w Polsce –niższe ceny oraz wygoda.

fot. mat. prasowe

Powody robienia zakupów świątecznych w Internecie

Powody robienia zakupów świątecznych w Internecie

„Raport pokazuje, że Internet staje się takim miejscem dokonywania zakupów jak konwencjonalne sklepy. W tym roku 30% Polaków planuje zarobić zakupy świąteczne on-line. Statystyki te wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy niewiele ponad 20% respondentów deklarowało, ze zrobi zakupy w sieci. Klienci przyzwyczajają się do kupowania w ten sposób oraz nabierają zaufania do bezpieczeństwa płatności i dostaw. Polscy konsumenci szukają prezentów równie często w tradycyjnych sklepach jak i sklepach internetowych – odpowiednio 75% i 74%.” – mówi Adam Chróścielewski z Deloitte.

Użytkownicy sieci najczęściej korzystają ze stron internetowych sprzedawców detalicznych, wyszukiwarek oraz stron umożliwiających porównywanie cen. Polacy wyróżniają się spośród wszystkich krajów europejskich – wolą korzystać ze stron internetowych sprzedawców (65 %) niż z innych stron.

fot. mat. prasowe

Internetowe źródła informacji

Internetowe źródła informacji


Informacje o badaniu
Badanie deklaracji dotyczących nietypowego okresu zwyczajów konsumenckich (ankieta on-line) przeprowadzono we wrześniu 2010. Respondentami były osoby fizyczne powyżej 18 lat. Wielkość próby : 20.655, w tym w Polsce: 951.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: