eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gazetki promocyjne nie odchodzą na emeryturę

Gazetki promocyjne nie odchodzą na emeryturę

2019-11-04 14:56

Gazetki promocyjne nie odchodzą na emeryturę

Gazetki promocyjne © savoieleysse - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

W badaniu zrealizowanym przez firmę Nielsen, dyrektorów marketingu w sieciach handlowych poproszono o wskazanie narzędzi najlepiej wpływających na osiągane wyniki sprzedażowe. Ich odpowiedzi jednoznacznie wskazują, że bezapelacyjnym numerem 1 pozostają już od wielu lat gazetki promocyjne.
Wydawać by się mogło, że w czasach postępującej cyfryzacji gazetki promocyjne to narzędzie, które powoli odchodzić będzie do lamusa. Tymczasem okazuje się, że zdaniem większości respondentów to właśnie one są głównym z instrumentów stosowanych w komunikacji marketingowej. To właśnie wokół nich buduje się przeważnie pozostałe elementy wielokanałowej promocji, w tym również procesy logistyczno-operacyjne, jak np. zaopatrzenie sklepów.

Gazetki promocyjne nie tylko zatem nie odeszły na emeryturę, ale - jak podkreślają sami marketerzy - są nadal najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem komunikacji z klientem, jeżeli za kryterium obrać stopień realizacji celu sprzedażowego. Większość respondentów uważa wręcz, że gazetki promocyjne są nie do zastąpienia. Warto jednak podkreślić, że ich opinie dotyczą bieżącej sytuacji i niewykluczone, że w nawet niedalekiej przyszłości poglądy te zostaną zrewidowane.
– Próby rezygnacji z tego kanału marketingowego były i są wciąż podejmowane przez naszych zleceniodawców – potwierdza Adam Puciata, prezes CTRL System, jednej z największych spółek zajmujących się dystrybucją gazetek promocyjnych dla sieci handlowych. – Ale pogarszające się wyniki sprzedażowe powodują, że po krótszym lub dłuższym czasie, poszczególni decydenci wracają do promocji opartej również na gazetce.

Gazetki reklamowe

Marketerzy oceniają, że wraz ze zmniejszaniem się liczby osób z pokolenia wychowanego offline zniknie potrzeba drukowania gazetek.


Zmiana jednak nastąpi i gazetki przestaną odgrywać tak ważną rolę, przewidują marketerzy. Ale nie nastąpi szybko, ponieważ ma charakter „pokoleniowy”, związana jest z wejściem w dorosłość tych nastolatków, którzy teraz wychowują się w świecie Internetu i ogólnodostępnego wi-fi. Tę perspektywę marketerzy nakreślają na okres 5-10 lat. I będzie to raczej ewolucja niż rewolucja, uważają. Niemniej ta zmiana jest w ich odczuciu nieuchronna i będzie systematycznie postępować, prowadząc do ograniczenia rozwiązań offline'owych.
– Dyrektorzy marketingu podkreślają znaczenie zróżnicowania narzędzi komunikacji marketingowej i zachowanie synergii pomiędzy nimi. Papierowe gazetki wciąż pozostają, także w opinii marketerów, bardzo skutecznym narzędziem komunikacji, kluczowym w generowaniu celów sprzedażowych. I faktycznie dziś z papierowych gazetek promocyjnych korzystają kupujący niezależnie od wieku. Gazetki są zarówno źródłem wiedzy o promocjach, jak i coraz częściej źródłem wiedzy o dostępnym asortymencie i nowościach – wyjaśnia Beata Kaczorek, Consumer and Shopper Director w Nielsenie.

Gazetka papierowa vs gazetka online

Z gazetek online częściej korzystają młodsi respondenci.


Dodatkowej wiedzy o tym, jak konsumenci korzystają z papierowych gazetek, dostarcza również raport syndykatowy Nielsena „Jak promować efektywnie”. Wynika z niego, że łączna sprzedaż wsparta gazetką na rynku spożywczym stanowi 19% całkowitej wartości sprzedaży i wynosi ponad 5 mld złotych. Poziom ten jest stabilny od 4 lat.
Duża grupa konsumentów korzysta z gazetek, niemal 60% z nich wzięło gazetkę ze sklepu lub skorzystało z aplikacji mobilnej lub strony sklepu w ciągu ostatnich 7 dni. Co musi wzbudzać refleksję - z gazetek papierowych korzystają nie tylko osoby starsze. Różnice w profilu użytkowników gazetek papierowych i tzw. gazetek online nie są mocno zróżnicowane.
Dane te dowodzą, że gazetki papierowe w najbliższym czasie będą nadal towarzyszyć konsumentom i mieć wpływ na ich decyzje zakupowe.

fot. mat. prasowe

Skuteczność kanałów w zależności od założonego celu

Papierowe gazetki wciąż pozostają skutecznym narzędziem komunikacji, kluczowym w generowaniu celów sprzedażowych.


O badaniu
Badanie dyrektorów marketingu sieci handlowych zostało zrealizowane matodą IDI (indywidualne wywiady pogłębione, prowadzone osobiście lub w formie telefonicznej) w okresie czerwiec – październik 2019 r. total N=6. Celem badania było m.in. lepsze zrozumienie roli gazetek promocyjnych dla firm z branży retail, poznanie trendów w obszarze komunikacji marketingowej. Rekrutowano osoby z ogólnopolskich sieci zajmujących się sprzedażą detaliczną, różnych kategorii produktów, od spożywczych poprzez kosmetyczno-chemiczne czy zajmujące się wyposażeniem domu. Osoby badane to zarządzający z dużym stażem zawodowym, najczęściej pracujący w obszarze marketingu od ponad 10 lat.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: