eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?

Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?

2017-01-30 10:48

Cross-border w e-commerce. Jak się miewa?

E-commerce © thodonal - Fotolia.com

E-commerce pozostaje na ścieżce nieustannego rozwoju, a jednym z jego elementów jest cross-border, a więc handel transgraniczny. Z raportu opracowanego przez Pocztę Polską pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że na tym rynku dominują obecnie Chiny, Wielka Brytania, Niemcy czy Stany Zjednoczone. To właśnie w tych państwach zlokalizowane są sklepy najchętniej wybierane przez globalnych e-konsumentów.
Jak czytamy w raporcie „Cross border w e-commerce. Szansa czy zagrożenie?”, w najbliższych latach światowy rynek handlu transgranicznego ma rosnąć średnio o 27 proc. w skali roku. Za tak intensywny rozwój odpowiada nie tylko coraz większa liczba sprzedawców i ich otwartość na zagranicznego konsumenta, ale w znacznej mierze również działalność organizacji międzynarodowych.

Dobitnym dowodem na to, że świat uparcie dąży do zniesienia barier w międzynarodowym handlu jest wniosek ustawodawczy UE, który przewiduje zakaz stosowania geoblokowania przez e-sprzedawców. Jednocześnie w ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego mają zostać uregulowane kwestie dotyczące cen przesyłek międzynarodowych oraz zawierania umów sprzedaży przez internet.

Cross-border to jedno z najciekawszych i najprężniej rozwijających się zjawisk w e-commerce. Największym wyzwaniem e-sklepów, które chciałyby prowadzić sprzedaż transgraniczną, są regulacje prawne oraz kwestie natury administracyjnej. Są to aspekty, które Izba Gospodarki Elektronicznej - jako instytucja aktywnie działająca na rzecz rozwoju silnej e-gospodarki, także poprzez niwelowanie barier prawnych utrudniających ten rozwój - traktuje priorytetowo w swoich działaniach zarówno w obszarze aktywności legislacyjnej jak i edukacyjnej – mówi Patrycja Sass- Staniszewska, Prezes Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej

W porównaniu z resztą Unii Europejskiej, rodzimy rynek cross-border w e-commerce jest rozwinięty tylko w niewielkim stopniu. Okazuje się, że Polacy trzykrotnie rzadziej decydują się na zakupy transgraniczne. Dlaczego? Z odpowiedzi naszych rodaków ankietowanych przez Eurostat wynika, że barierę stanowią koszty. 44,8 proc. z nas uważa, że kluczowym parametrem decydującym o dokonaniu e-zakupów jest niższa cena i w tym kontekście zagraniczne produkty nie są dla nas konkurencyjne.

Za granicą kwestia ceny również jest istotna (45% w UE czy 49% w USA), jednak liczą się również inne czynniki, takie jak: niedostępność produktu w swoim kraju (32,6% w UE, 43% w USA i aż 70% w Chinach) czy przekonanie o lepszej jakości produktów zagranicznych. Przykładem takiego myślenia są Chińczycy – dwóch na trzech chińskich eKupujących dokonuje zakupów spoza Chin wierząc, że kupuje produkty lepszej jakości.

fot. thodonal - Fotolia.com

E-commerce

Cross border w e-commerce będzie rósł 27 proc. rok do roku.


Rynek cross-border w e-commerce (CBEC) zdominowały takie rynki jak Chiny, Wielka Brytania, Niemcy czy Stany Zjednoczone. To właśnie sklepy w tych państwach są najchętniej wybierane przez globalnego konsumenta. Pomimo, że ceny przesyłki międzynarodowej są droższe od tych krajowych, prawie 60% sprzedawców już teraz oferuje darmową dostawę. Wynika to z tego, że liderami w CBCE są międzynarodowe korporacje, wyznaczające pewien standard oraz to, że głównie kupujemy małe produkty ważące do 2 kg (70%).

Analizując historie sukcesu polskich firm za granicą można dojść do dwóch wniosków. Po pierwsze, strategia ekspansji za granicę zależy od produktu, który oferujemy. W przypadku produktów premium wejście na zagraniczne rynki odbywa się często samoistnie i to sami klienci z zagranicy stanowią pierwsze ogniwo ekspansji. W innym przypadku trzeba nastawić się na duże przygotowania i dogłębne poznanie rynku, który jest celem rozwoju. Warto zwrócić uwagę na siłę zagranicznych marketplace’ów, których zasięg może pomóc w osiągnięciu odpowiedniej skali. Przydaje się to szczególnie w przypadku produktów unikatowych, dla których stworzono takie portale jak Etsy czy DaWanda.

Wchodząc na kolejne rynki nie można zapominać o wyzwaniach, które, się z tym wiążą. Logistyka produktów, obsługa klienta czy poznanie lokalnej specyfiki są elementami, bez których nawet najlepszy produkt się nie sprzeda za granicą.

Raport “Cross border e-commerce” ukazuje dwie perspektywy – konsumentów oraz sprzedawców – z Polski i z zagranicy. W raporcie przedstawiono analizę powodów, które stoją za decyzjami zakupowymi oraz sprzedażą transgraniczną, a także listę barier utrudniających podmiotom oraz konsumentom wejście w CBEC. Opracowanie zawiera również case studies podmiotów e-commerce prowadzących sprzedaż transgraniczną.
Raport skierowany jest przede wszystkim do właścicieli sklepów internetowych. Zebrane informacje, jak i obserwacja dynamiki zmian w eCommerce w Polsce, Europie i na świecie pozwala nam uważać, że sprzedaż cross-border będzie mieć ogromny wpływ na polski eCommerce. Dlatego już teraz eSprzedawcy powinni zacząć planować strategię sprzedaży na rynkach zagranicznych. To opracowanie ma na celu pokazanie danych, które pomogą w określeniu kierunków ekspansji – informuje Rafał Cheliński, Poczta Polska S.A.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Karol90 / 2017-04-04 12:07:42

    Polscy przedsiębiorcy dalej obawiają się wejścia na rynki zagraniczne. Jest wiele ku temu powodów. Niewystarczająca znajomość języka czy prawa w obcym kraju, niepewność czy produkt odniesie sukces... Warto jednak skorzystać z profesjonalnej firmy i podjąć się ekspansji. Kilka miesięcy temu z pomocą firmy Nowe Kolory rozszerzyłem działalność mojego sklepu internetowego o Niemcy i jestem bardzo zadowolony. Firma bardzo mi pomogła w całym procesie, dzięki czemu mój sklep rozwija się na wielu płaszczyznach. W przyszłości planuję dalszą ekspansję, i na pewno znów zwrócę się do Nowych Kolorów. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Agnieszka901 / 2017-10-11 10:04:37

    Zaczelam sie intersowac cross border kiedy moj sklep internetowy mial juz stala pozycje na rynku. W sieci znalazlam firme goglobal24.pl ktora pomogla mi ruszyc na rynek zagraniczny i do tej pory transportuje moje produkty do Wielkiej Brytanii. Swietna inwestycja przynoszaca zysk. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.