eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing internetowy: co robić żeby był skuteczny?

Marketing internetowy: co robić żeby był skuteczny?

2014-09-11 00:21

Marketing internetowy: co robić żeby był skuteczny?

Jak opracować skuteczną strategię marketingu internetowego? © Marek - Fotolia.com

Wszelkie działania marketingowe prowadzone w Internecie powinny dążyć do osiągnięcia trzech podstawowych celów – pozyskania potencjalnych klientów, konwersji (zachęcenia ich do podjęcia oczekiwanej akcji) oraz utrzymania ich przy marce poprzez budowanie relacji (co pozwala na uzyskanie długoterminowych korzyści). Wszystkie te obszary są ze sobą wzajemnie powiązane. Jak opracować skuteczną strategię marketingu internetowego?

Budowanie relacji z klientami


Niewłaściwe działania związane z pozyskiwaniem potencjalnych klientów mogą doprowadzić do ograniczenia poziomu ruchu na stronie, co z kolei prowadzi do niskich wskaźników konwersji i braku możliwości zbudowania długoterminowych relacji z konsumentami. Marketing w sieci odgrywa bardzo ważną rolę szczególnie na etapie pozyskiwania uwagi klientów oraz utrzymywania regularnego kontaktu.

W marketingu internetowym, do utrzymania relacji z klientami można wykorzystać kilka podstawowych narzędzi. Najbardziej popularne z nich to newsletter wysyłane za pomocą poczty e-mail. Służą one do przekazania treści związanych z najnowszymi produktami lub usługami oraz wiadomości dotyczących branży. Kolejnym elementem tego typu jest regularne umieszczanie nowych treści na blogu. Prowadzenie działań tego typu jest bardzo ważne, ponieważ pozwalają one na zwiększenie poziomu lojalności ze strony klientów.

Jakość treści i strony internetowej odbijają się na wizerunku marki


Jakość doświadczeń konsumenta odnośnie marki ma kluczowe znaczenie w działaniach związanych z marketingiem internetowym. Jakość publikowanych treści bezpośrednio wpływa na postrzeganie marki przez konsumentów. Właśnie dlatego, przedsiębiorstwa powinny zadać o stworzenie stron internetowych które dostarczają znakomitych doświadczeń. Jacob Nielsen, ekspert w dziedzinie web usability określa cztery elementy, które odgrywają kluczową rolę w budowaniu pozytywnych doświadczeń klientów związanych ze stroną internetową. Pierwszym elementem jest posiadanie treści, które przewyższają oczekiwania potencjalnych klientów. Drugi element to przejrzysty proces nawigacji na stronie. Kolejne dwa elementy to możliwość szybkiego pobierania treści ze strony oraz częste aktualizacje treści wykonywane przez osoby nią zarządzające.

fot. Marek - Fotolia.com

Jak opracować skuteczną strategię marketingu internetowego?

Jednym z najważniejszych elementów strategii jest skuteczna strona internetowa.


Skuteczna strona internetowa to jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej


Stworzenie strony internetowej jest podstawą wśród przedsiębiorstw, które pragną osiągnąć sukces rynkowy. Przyciągnięcie nowych odbiorców na stronę wiąże się jednak często z wieloma problemami. Jednym z kluczowych czynników sukcesu wydaje się być dostarczenie wystarczającej wartości dla konsumentów tak, aby zostali oni na stronie jak najdłużej oraz powracali na nią jak najczęściej.

Najważniejsze elementy strony internetowej to; kontekst (design strony), treści (wszelkiego rodzaju materiały, o których wspomniano wcześniej), społeczność (umożliwienie konsumentom dwustronnej komunikacji), możliwość przeglądania treści strony za pomocą różnych urządzeń elektronicznych, komunikacja (wszystkie sposoby komunikacji jedno lub dwustronnej umożliwiane przez stronę), połączenia strony z pozostałymi stronami działającymi na danym rynku oraz możliwość łatwego dokonania zakupów dzięki stronie.

Przygotuj się na rewolucję mobilną


Ruch na stronach internetowych pochodzący z urządzeń mobilnych cały czas rośnie i według Google, może on przewyższyć ruch pochodzący z laptopów i komputerów stacjonarnych już w 2015 roku. Osoby zarządzające stronami internetowymi powinny zwracać coraz większą uwagę na obszar marketingu mobilnego. Niezależnie od źródła ruchu warto jest regularnie monitorować wskaźniki związane ze stroną internetową (najlepiej za pomocą Google Analytics). Dzięki nim, można do pewnego stopnia ocenić skuteczność działań marketingowych, jak również liczbę użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Do najważniejszych wskaźników związanych ze stroną internetową należą:
  • Miesięczna liczba unikatowych użytkowników na stronie.
  • Miesięczna liczba powtórnych wizyt na stronie.
  • Wskaźnik odbić (jaki odsetek odwiedzających nie przeszedł na żadną inną stronę na witrynie internetowej).
  • Liczba nowych klientów.
  • Liczba obecnych klientów, którzy zalogowali się do systemu.
  • Liczba transakcji z zakresu e-commerce.
  • Liczba porzuconych transakcji.
  • Liczba zapisów na firmowy newsletter.

Wyznaczenie celów dla strony internetowej


Wyznaczenie odpowiednich celów dla strony internetowej również może mieć bardzo duże znaczenie podczas przygotowywania skutecznej strategii marketingowej. Zaleca się wypisanie specyficznych celów, które powinna spełniać strona internetowa (np. dostarczanie znakomitych doświadczeń z zakresu obsługi klienta). Kolejnym krokiem może być opracowanie wskaźników (kluczowych czynników sukcesu), które będą sygnalizowały, że cel został osiągnięty – np. „zwiększenie liczby unikatowych odwiedzin na stronie internetowej o 10% do końca 2014 roku.”

Następnym krokiem jest wyznaczenie konkretnej osoby (lub osób), która będzie odpowiedzialna za osiągnięcie celu. Takie podejście pozwoli na prowadzenie bardziej skoncentrowanych działań, prowadzących wyłącznie do osiągnięcia najważniejszych dla przedsiębiorstwa celów.

Mniejsze przedsiębiorstwa mają łatwiej


Osiągnięcie wspomnianych powyżej celów może zdawać się łatwiejsze dla mniejszych organizacji posiadających wyłącznie jedną lub dwie linie produktowe. Duże organizacje, zarządzające wieloma markami i prowadzące działalność w wielu regionach geograficznych stoją przed znacznie trudniejszym wyzwaniem.

Działania z zakresu marketingu w sieci powinny być jednak podjęte również przez takie organizacje, ponieważ może to pomóc w unifikacji wizerunku poszczególnych marek i zapewnienia konsumentom regularnych, przyjaznych doświadczeń zakupowych. W tym wypadku, kluczowym czynnikiem sukcesu jest zapewnienie wystarczającego poziomu kolaboracji między poszczególnymi jednostkami biznesowymi, biurami i departamentami.

oprac. : Grupa TENSE

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: