eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Lubimy wyroby markowe

Lubimy wyroby markowe

2005-08-11 12:26

Z badań zrealizowanych przez TNS OBOP na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Wytwórców Produktów Markowych ProMarka wynika, że polscy konsumenci cenią jakość, funkcjonalność i nie ulegają reklamie. Ponadto kierują się własnym doświadczeniem przy wyborze produktów markowych. Badania "Co Polacy sądzą o marce" miały na celu m.in. określenie zwyczajów zakupowych Polaków i ich stosunku do produktów markowych.

Przeczytaj także: Zwyczaje żywieniowe Polaków 2005

Badanie TNS OBOP "Co Polacy sądzą o marce” jest pierwszym na tak dużą skalę, jakie zostało przeprowadzone z inicjatywy Stowarzyszenia ProMarka. Jego specyfika polega na próbie dogłębnego zbadania postrzegania markowości przez Polaków oraz poznania i zweryfikowania stereotypów na temat marki.

Z badań wynika, że Polacy, robiąc codzienne zakupy, chętnie sięgają po produkty markowe (80 proc. badanych kupuje artykuły markowe). Mniej niż 1/5 Polaków powiedziało, że kupuje towary markowe ,,bardzo rzadko” lub ,,nigdy”. Przeczy to opinii, że marka jest ekskluzywna i osiągalna tylko dla nielicznych.

Konsumenci kupują produkty markowe głównie z powodów racjonalnych: oceniają je jako bardziej trwałe i wyższej jakości (tylko co 10 Polak nie zgadza się z tymi stwierdzeniami). Ponad połowa Polaków uważa, że są nowoczesne i innowacyjne, a 75 proc, że są po prostu lepsze.

Konsumenci przyznają, że ufają markom (78 proc.), że towary markowe im się podobają (71 proc.) i wreszcie, że są w stanie zapłacić za nie więcej (ponad 50 proc. wskazań). Według większości Polaków (blisko 90 proc.) produkty markowe są bardziej trwałe, a do ich produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie.

Polskich konsumentów cechuje duża lojalność wobec kupowanych marek. Ponad 80 proc. z nich deklaruje, że ma swoje ulubione marki, które zazwyczaj kupuje, a zakup produktów markowych wiąże się dla nich z przyjemnym doświadczeniem.

W badaniach wyłonił się pewien kontrast między stereotypem produktu markowego, a konkretnymi wyborami konsumenckimi. Jeśli spytamy ogólnie o produkty markowe, to 41 proc badanych postrzega je jako produkty drogie. Gdy jednak pytani są o konkretne przykłady towarów markowych (np. w kategorii pasty do zębów, kawy, środków do prania czy kosmetyków), nie są one już tak często postrzegane jako produkty niedostępne cenowo (14 proc. wskazań – średnia dla wszystkich kategorii).

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Biznes w polskim internecie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: