Lubimy wyroby markowe
2005-08-11 12:26
Przeczytaj także: Zwyczaje żywieniowe Polaków 2005
Badanie TNS OBOP "Co Polacy sądzą o marce” jest pierwszym na tak dużą skalę, jakie zostało przeprowadzone z inicjatywy Stowarzyszenia ProMarka. Jego specyfika polega na próbie dogłębnego zbadania postrzegania markowości przez Polaków oraz poznania i zweryfikowania stereotypów na temat marki.Z badań wynika, że Polacy, robiąc codzienne zakupy, chętnie sięgają po produkty markowe (80 proc. badanych kupuje artykuły markowe). Mniej niż 1/5 Polaków powiedziało, że kupuje towary markowe ,,bardzo rzadko” lub ,,nigdy”. Przeczy to opinii, że marka jest ekskluzywna i osiągalna tylko dla nielicznych.
Konsumenci kupują produkty markowe głównie z powodów racjonalnych: oceniają je jako bardziej trwałe i wyższej jakości (tylko co 10 Polak nie zgadza się z tymi stwierdzeniami). Ponad połowa Polaków uważa, że są nowoczesne i innowacyjne, a 75 proc, że są po prostu lepsze.
Konsumenci przyznają, że ufają markom (78 proc.), że towary markowe im się podobają (71 proc.) i wreszcie, że są w stanie zapłacić za nie więcej (ponad 50 proc. wskazań). Według większości Polaków (blisko 90 proc.) produkty markowe są bardziej trwałe, a do ich produkcji wykorzystywane są najnowsze technologie.
Polskich konsumentów cechuje duża lojalność wobec kupowanych marek. Ponad 80 proc. z nich deklaruje, że ma swoje ulubione marki, które zazwyczaj kupuje, a zakup produktów markowych wiąże się dla nich z przyjemnym doświadczeniem.
W badaniach wyłonił się pewien kontrast między stereotypem produktu markowego, a konkretnymi wyborami konsumenckimi. Jeśli spytamy ogólnie o produkty markowe, to 41 proc badanych postrzega je jako produkty drogie. Gdy jednak pytani są o konkretne przykłady towarów markowych (np. w kategorii pasty do zębów, kawy, środków do prania czy kosmetyków), nie są one już tak często postrzegane jako produkty niedostępne cenowo (14 proc. wskazań – średnia dla wszystkich kategorii).
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Przeczytaj także
-
Jak przeprowadzić samodzielny audyt marki?
-
Zachowania konsumentów: czy chcemy kupować ukraińskie marki?
-
79% Polaków robi zakupy online, social commerce mniej popularny
-
E-commerce - zakupy online ratują nadwątlony budżet domowy?
-
Zachowania konsumentów: liczy się zdrowie psychiczne i doświadczenia
-
Zakupy online: rosną wymagania wobec sklepów internetowych
-
Za co cenimy polskie piwo?
-
Zachowania konsumentów: jak robimy zakupy podczas wakacji?
-
90% Milenialsów i Zetek stawia na zakupy online. Jakie mają zwyczaje?