eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT

Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT

2013-09-17 08:40

Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT

Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT © violetkaipa - Fotolia.com

Capgemini, jeden z wiodących dostawców usług konsultingowych, technologicznych i outsourcingu razem ze swoją spółką zależną Sogeti, oferującą wyspecjalizowane usługi IT, opublikował dzisiaj wyniki piątego World Quality Report. Według opracowania przygotowanego we współpracy z HP, na testowanie i zapewnienie jakości (Quality Assurance - QA) aplikacji przypada niemal ¼ wydatków na IT. Ciekawie przedstawiają się dane dla regionu Europy Środkowo – Wschodniej. W zeszłym roku respondenci z Polski, Węgier i Czech przyznali, że 16 proc. ich budżetów IT przeznaczone jest na kontrolę jakości. W tym roku we wszystkich krajach regionu CEE wartość ta wynosi 21 proc. i ma wzrosnąć o 25 proc. do 2015. W miarę jak wiele organizacji przechodzi proces cyfryzacji, niezawodność oprogramowania zyskuje krytyczną rolę dla stabilności ich operacji i utrzymania dobrej reputacji.

Przeczytaj także: Firmy zwiększą wydatki na IT

W miarę rosnącego znaczenia jakości aplikacji, średnie wydatki w tym obszarze zwiększyły się. W 2012 r. stanowiły 18 proc. budżetu IT, a w 2013 r. już 23 proc. Eksperci wskazują też, testowanie aplikacji jest jednym z istotnych obszarów wzrostu. Dla przykładu, w ubiegłym roku większość (57 proc.) respondentów z Polski, Węgier i Czech przyznało, że wykorzystywało własne zasoby testowe, 10 proc. stosowało model mieszany, a 12 proc. - outsourcing. W 2013 roku raport odnotował w tych trzech obszarach znaczące zmiany.

- Jak wskazują wyniki World Quality Report, 40 proc. firm z regionu CEE, które wzięły udział w badaniu, testuje aplikacje korzystając z zasobów wewnętrznych, 14 proc. wykorzystuje w tym celu model mieszany, a już 21 proc. decyduje się na outsourcing – tłumaczy Maciej Korzeniowski, Dyrektor Działu Technologii i Integracji, Capgemini Polska.– Należy jednak podkreślić, że pomimo, iż prawie 70 proc. respondentów z naszego regionu, w tym z Polski, testuje aplikacje mobilne, większość tych testów jest przeprowadzana manualnie i dotyczy podstawowych funkcji. Wiele organizacji inwestuje w rozwój aplikacji mobilnych, ale tylko niewielka grupa poświęca znaczące zasoby strategii i narzędziom testowania. Wiele organizacji wciąż próbuje wykazać rzeczywistą wartość funkcji testowania dla biznesu – dodaje.

fot. violetkaipa - Fotolia.com

Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT

W miarę rosnącego znaczenia jakości aplikacji, średnie wydatki w tym obszarze zwiększyły się. W 2012 r. stanowiły 18 proc. budżetu IT, a w 2013 r. już 23 proc.


Ponadto, pomimo, że kanał mobilny stanowi podstawowe narzędzie budowania relacji z klientami i pracownikami, niemal połowa badanych firm (45 proc.) wciąż nie wystarczająco docenia znaczenie funkcjonalności i bezpieczeństwa aplikacji oraz urządzeń mobilnych. Pomimo, że raport podkreśla znaczący wzrost testów mobilnych (z 31 proc. w 2012 r. do 55 proc. w 2013), ponad połowa ankietowanych (56 proc.) przyznaje, że największą barierą dla testów aplikacji mobilnych w ich organizacjach jest brak wyspecjalizowanych metod. Dodatkowo 48 proc. stwierdziło z kolei, że problemem jest brak ekspertów w tej dziedzinie.

Jako, że stabilność operacyjna organizacji staje się coraz bardziej zależna od systemów IT i aplikacji, wiele przedsiębiorstw przyjmuje bardziej strategiczne, scentralizowane i zorientowane na biznes podejście do zapewnienia jakości. W porównaniu do 8 proc. w 2012 r., obecnie ponad 1/4, (26 proc.) ankietowanych skonsolidowała funkcje zapewnienia jakości w obrębie poszczególnych projektów, linii biznesowych, czy też całych organizacji. Niemal 1 na 5 uczestników badania (19 proc.) posiadał w swojej organizacji w pełni operacyjne centrum testowania - Testing Center of Excellence (TCOE). W roku ubiegłym było to zaledwie 6 proc. Ponadto, autorzy raportu podkreślają, wzrost zapotrzebowania na wiedzę biznesową wśród testerów. Niemal 2/3 respondentów z kadry zarządzającej (63 proc.) przyznało, że znajomość biznesu jest ważną kompetencją testerów pracujących w ich organizacjach, a funkcje zapewnienia jakości są integrowane z priorytetami biznesowymi firmy.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: