eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek mediów i reklamy 2013-2017

Rynek mediów i reklamy 2013-2017

2013-06-06 11:11

Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2012-2016

  • W Europie Środkowo-Wschodniej mimo, że powstało już kilka dojrzałych rynków, nadal perspektywy wzrostu są znacznie bardziej widoczne niż w przypadku regionu zachodnich sąsiadów. Dla przykładu w Rosji Tricolor przyciąga imponujące liczby abonentów dzięki niskiej kosztowo ofercie. Na rynku w Polsce, kolejnym z największych w regionie i bardziej dojrzałym, przy trudnym do osiągnięcia wzroście organicznym trwa konsolidacja zarówno w sektorach telewizji kablowej jak i satelitarnej.
  • Na polskim rynku obserwowaliśmy już konsolidację rynku. Eksperci PwC przewidują, że kolejnym jej etapem mogą być połączenia szczególnie w sektorze telewizji kablowej, w którym dotychczas cyfryzacja postępowała wolniej. PwC szacuje, że penetracja rynku płatnej telewizji już osiągnęła 73%.
  • Ponieważ silna konkurencja wpływa na obniżkę cen, eksperci PwC przewidują w Polsce spadek poziomu przychodów z usług płatnej telewizji w stosunku do poziomu z 2012 r. Wartość polskiego rynku płatnej telewizji (wykluczając wpływy z publicznego abonamentu) - pierwszego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w 2012 r. - spadnie z 1,84 mld USD do 1,77 mld USD w 2017 r.

„Na rynkach wschodzących, takich jak Rosja, operatorzy koncentrują się na pozyskiwaniu bazy abonentów, często dzięki oferowaniu tanich usług, w nadziei na podwyższanie tych usług do pakietów premium w przyszłości. Na dojrzałych rynkach, z wysokimi poziomami penetracji, operatorzy koncentrują się na zwiększaniu przychodów z istniejących abonentów poprzez oferowanie dodatkowych usług takich jak kanały HD, programowanie na żądanie, czy dostarczanie treści na wielu ekranach. Operatorzy ci przenoszą nacisk od gospodarstw domowych korzystających z podstawowych i tanich pakietów telewizji abonamentowej, jako narzędzie użytkowe. Zamiast tego, operatorzy koncentrują się na tych klientach, którzy podwyższają pakiety do usług rozrywkowych premium – określając ich jako mających większy potencjał sprzedażowy” - podkreśla Ewa Urban, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. „Wzrost dostępności łączy szerokopasmowych, jest szansą dla nowych dostawców na dostarczania poprzez Internet usług premium wideo (OTT), zamiast za pośrednictwem kanałów telewizyjnych. Dotychczas jednak operatorzy płatnej telewizji byli innowacyjni w odpowiedzi na to potencjalne zagrożenie poprzez rozwijanie własnych wieloekranowych usług pozwalających abonentom na oglądanie telewizji na wielu urządzeniach (szczególnie smartfonach i tabletach). Takie innowacje oraz atrakcyjność najbardziej popularnych treści, jak np. wydarzenia sportowe - pozwolą wielu istniejącym operatorom zachować swój udział w rynku w ciągu najbliższych kilku lat.”

Reklama telewizyjna w Polsce i na świecie
  • Na tle państw Europy Środkowej i Wschodniej, Polska wraz z Rosją i Turcją nadal będzie znajdować się w czołówce pod względem wysokości uzyskiwanych przychodów z reklamy telewizyjnej.
  • Ze względu na dynamiczny rozwój telewizji internetowej, także przychody z reklam telewizyjnych online wzrosną. Przewiduje się, że stopa wzrostu przychodów z tego rodzaju reklam wśród państw Europy Środkowej i Wschodniej w latach 2013-2017 r. wyniesie 64,5% CAGR. W Polsce, jak wynika z szacunków, do 2017 r. przychody z tego rodzaju reklamy wzrosną ponad 10-cio krotnie w stosunku do przychodów z 2012 r. i wyniosą ok. 52 mln USD.
  • Pomimo stale rosnących przychodów z reklamy internetowej, reklama telewizyjna jest nadal wiodącym rodzajem reklamy na rynku polskim. Jednakże PwC szacuje, że do 2017 r. przewaga ta znacznie zmaleje i wyniesie ok. 53 mln USD (dla porównania w 2012 r. różnica ta wynosiła ok. 400 mln USD).
  • Po wzroście przychodów z reklam telewizyjnych w latach 2010 – 2011 r., w 2012 r. zanotowano spadek (szacuje się, że w 2013 r. wyniesie on 4,1%). Jednakże, zgodnie z przewidywaniami PwC na rynku reklamy telewizyjnej poczynając od 2014 r. powinna zarysować się tendencja wzrostowa.
  • W kolejnych 5 latach (2013-2017) przewidywany jest wzrost przychodów na poziomie 4,6% CAGR z reklam emitowanych przez operatorów odpłatnej telewizji. W odniesieniu do reklam emitowanych przez operatorów nieodpłatnej telewizji wskaźnik wzrostu CAGR wyniesie zaledwie 0,2%.

poprzednia  

1 2 3 ... 7

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: