eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Informatyka w polskim handlu 2005-2007

Informatyka w polskim handlu 2005-2007

2005-05-16 12:15

Informatyka w polskim handlu 2005-2007

© fot. mat. prasowe

W maju br. biuro badawczo-analityczne DiS wydało pierwszą edycję raportu poświęconego systemom informatycznym stosowanym w sektorze handlu w Polsce. Analizie poddano 75 największych i najlepiej zinformatyzowanych przedsiębiorstw handlowych.

Przeczytaj także: Posłowie i informatyka

Według prognoz DiS przez co najmniej dwa najbliższe lata rynek informatyki handlowej będzie się rozwijał w Polsce w tempie szybszym niż rynek informatyki ogółem. Rynek informatyki wdrażanej sektorze handlu w Polsce w latach 2003-2004 osiągał wartość 1,5-1,7 mln zł przy dynamice wyższej niż dynamika rynku informatycznego ogółem. Rozwój informatyzacji w handlu odbywa się najszybciej i jest najlepiej widoczny w sklepach wielkopowierzchniowych, dystrybucji i logistyce. Handel detaliczny procentowo angażuje więcej środków na informatyzację niż handel hurtowy.

W ocenach DiS głównymi wyznacznikami rozwoju informatyki w handlu będą w najbliższych latach nadal systemy kas fiskalnych, standardy EDI, kody kreskowe, systemy ERP, narzędzia Business Intelligence oraz ogólnie integracja rozproszonych systemów informacyjnych. Jednocześnie warto też zwrócić uwagę na nowe możliwości dla handlu i logistyki, które niosą ze sobą najnowsze zdobycze informatyki, a więc e-commerce (B2C), e-procurement (B2B), komunikacja mobilna, GPS, sieci bezprzewodowe czy tak szeroko ostatnio omawiana identyfikacja RFID.

Handel to najbardziej istotna branża krajowej gospodarki. W Polsce wśród aktywnych ponad 1,8 mln podmiotów gospodarczych działa ok. 1,2 mln przedsiębiorstw handlowych zatrudniających łącznie ok. 2 mln osób. Ponad 90% tych przedsiębiorstw miało formę jednoosobowej działalności gospodarczej. Jednocześnie owe ponad milion przedsiębiorstw handlowych prowadziło zaledwie ok. 450 tys. sklepów i punktów usługowych. Handel w Polsce jest mocno rozdrobniony: duże, średnie i małe sieci sklepów znajdują się w fazie tworzenia lub konsolidacji. Handel nasz jest obecnie przedmiotem wysokich inwestycji na skalę międzynarodową.

Analizowane przez DiS 75 najważniejszych przedsiębiorstw branży handlowej zatrudniało łącznie w 2003 r. 131 840 osób w 5736 placówkach, eksploatując blisko 50,7 tys. stanowisk komputerowych. Łączne przychody tych przedsiębiorstw przekraczały 78 mld zł.

Nakłady 75 największych przedsiębiorstw handlowych na informatykę w ocenach DiS stanowiły przeciętnie 0,51% wartości przychodów rocznych. Jednocześnie dało się zauważyć zróżnicowanie polegające na tym, że przedsiębiorstwa detaliczne, a więc o zwiększonej liczbie drobnych transakcji, musiały wydawać na informatykę relatywnie więcej (0,58% przychodów) niż hurtowe (średnio 0,46% swoich przychodów).

W ujęciu ogólnym przeważa wyposażenie przedsiębiorstw handlowych w platformę serwerową Intel jako platformę dla zastosowań krytycznych (53,3%). Tym niemniej w grupie największych przedsiębiorstw handlowych platforma ta nawet w ujęciu ogólnym ma silną konkurencję w postaci platformy sprzętowej nieintelowskiej pochodzącej od IBM (27% z systemami AIX/RS6000 oraz AS/400, czyli iSeries). Warto jeszcze dodać, że platforma nieintelowska IBM dominuje w zastosowaniach w sklepach wielkopowierzchniowych, natomiast jest praktycznie nieobecna w sieciach mniejszych sklepów.

Jeśli chodzi o systemy baz danych, to w badanej próbie Oracle dominuje zarówno w ujęciu ogólnym, jak i wśród zastosowań krytycznych. Jednocześnie duża popularność SQL Server w sieciach handlowych daje temu systemowi baz danych drugie miejsce zarówno w klasyfikacji zastosowań ogólnych, jak i zastosowań krytycznych – w drugim przypadku przy wyraźnie mniejszym udziale rynkowym. Można natomiast stwierdzić, że popularność baz DB2 wynika praktycznie wyłącznie z zastosowań krytycznych. System SQL Server jest najpopularniejszy w badanej próbce przedsiębiorstw w sieciach sklepów, natomiast system DB2 w ogóle tam nie występuje. Dominuje natomiast, podobnie jak platforma IBM, w sklepach wielkopowierzchniowych. Wśród aplikacji oferowanych dla handlu bardzo dużo jest produktów pracujących w trybie tekstowym. Tym niemniej nawet i tutaj, w tym bardzo oszczędnym sektorze gospodarki, aplikacje pracujące w trybie graficznym (czyli Windows w różnych odmianach) zdecydowanie dominują. Najmniej w implementacjach dla sprzedaży detalicznej.

Wzrastający od kilku lat rynek informatyki stosowanej w handlu daje duże możliwości rozwoju i konsolidacji dużych i średniej wielkości przedsiębiorstw. Informatyka podnosi efektywność, wspiera globalizację zaopatrzenia, przyspiesza procesy optymalizacji zatrudnienia, obniża koszty działalności. Taniejące systemy informatyczne, popularność systemów opartych na Linuxie który nawet w dużych przedsiębiorstwach handlowych pojawia się w zastosowaniach krytycznych, wreszcie powszechność technik mobilnych, pozwala na wyposażanie całkiem małych przedsiębiorstw w techniki do niedawna dostępne tylko największym. Zachodzi tylko pytanie, czy małe przedsiębiorstwa będą umiały skorzystać z tej informatyki, która dodatkowo przyspieszy ich rozwój.

fot. mat. prasowe


oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Coraz więcej DDR2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: