eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca dla specjalistów: CSR i employer branding

Praca dla specjalistów: CSR i employer branding

2012-09-27 10:35

Przeczytaj także: Zrównoważony rozwój przyciąga pracowników


By dobrze wywiązywać się ze swoich obowiązków i być partnerem dla kadry menedżerskiej, taka osoba powinna być decyzyjna. - Takie umocowanie determinuje cechy, jakimi powinna się ona charakteryzować. Przede wszystkim powinna to być osoba asertywna, potrafiąca przekonać zarówno zarząd, jak i pracowników oraz umiejąca zarządzać i koordynować wieloma projektami na raz. CSR strategiczny dotyka każdego z obszarów aktywności firmy, ale niemożliwe jest, aby „csrowiec” doskonale znał się na nich wszystkich, natomiast taki specjalista powinien znać doskonale firmę i branżę, w której działa. – charakteryzuje idealnego kandydata Robert Sroka.

Z kolei Łukasz Makuch dodaje, że na takim stanowisku sprawdza się wykształcenie umożliwiające rozumienie procesów biznesowych w firmie i dające przestrzeń do implementacji w niej założeń CSR. Pomocne jest także doświadczenie jako trener i wykładowca akademicki czy ekspert grup roboczych, gdyż większość pracy polega na wspieraniu innych działów, inspirowaniu, podpowiadaniu, konsultowaniu i nakłanianiu do konkretnych rozwiązań.

Specjalista bez przydziału

W przypadku nowych stanowisk, o których jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał, zarządzającym często trudno jest określić usytuowanie danego specjalisty w strukturze firmy. Na przykład, jak wynika z badania „Wyzwania HR 2013” przeprowadzonego przez Pracuj.pl i IIBR, zdaniem 38% ankietowanych za działania employer brandingowe powinien odpowiadać dział HR, wspierany tylko przez dział PR, ale prawie tyle samo badanych (32%) wskazuje, że rolę wiodącą powinien mieć jednak dział PR. Być może brak jasnego określenia, który departament powinien reprezentować taki specjalista wynika z tego, że aż 83% zapytanych przyznało, że nie zatrudnia i nie planuje na razie zatrudniania pracownika dedykowanego wyłącznie działaniom z zakresu employer branding, w jakimkolwiek dziale.

Ale są firmy, które praktycznie od początku swojej działalności na polskim rynku miały stanowisko dla specjalisty dbającego o wizerunek firmy jako pracodawcy. - Dla naszej organizacji zawsze ważne było pozyskiwanie najlepszych ludzi, stąd zasadność istnienia zespołu ds. employer brandingu. Istotne jest dla nas bowiem budowanie przewagi konkurencyjnej opartej na kapitale ludzkim.– tłumaczy Marek Kozłowski, Attraction&Recruitment Assistant Manager w PwC. Ekspert podkreśla, że w tej pracy przydaje się wykształcenie nie tylko z zarządzania zasobami ludzkimi, ale również z psychologii, a istotne jest także doświadczenie z zakresu doradztwa personalnego i marketingu.

Choć ofert dla „nowych” specjalistów nie ma zbyt dużo, to osoby mające kompetencje „csrowców” lub „employerbrandingowców” mają szansę odnaleźć się na rynku pracy. - Sens działań CSR polega na tym, aby strategie odpowiedzialnego biznesu były spójne ze strategiami biznesowymi. Taka ewolucja z pewnością będzie wymagała zatrudniania w firmach osób posiadających kompetencje specyficzne dla „csrowców”. Więc nawet, gdy przyszłe stanowiska nie będą wprost nosiły nazwy specjalisty CSR, to osoby posiadające kompetencje właściwe dla tego specjalisty będą poszukiwane przez firmy. – mówi ekspert Accreo Taxand.

Marek Kozłowski podkreśla natomiast, że warto szukać przede wszystkim szans na rozwój w obszarze, jakim jest employer branding. - Jest to dziedzina, która wymaga wiedzy z wielu innych obszarów (HR, marketing, planowanie strategiczne, komunikacja, reklama, social media) i na tym moim zdaniem polega jej trudność, ale także urok. Jak żadna inna dziedzina daje możliwość wszechstronnego rozwoju.

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: