eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Kim są internauci z regionu CEE?

Kim są internauci z regionu CEE?

2012-08-28 10:47

Kim są internauci z regionu CEE?

Udział młodych użytkowników internetu (grupa wiekowa 15-34) w internetowej populacji w krajach CEE © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Kraje Europy Środkowo-Wschodniej - mimo podobnego poziomu dojrzałości rynkowej - różnią się pod względem profilu społeczno-demograficznego użytkowników sieci. Przeprowadzona przez Gemius analiza widowni internetowej Turcji, Ukrainy, Białorusi, Chorwacji, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Polski i Czech pozwoliła wskazać szereg cech charakterystycznych dla poszczególnych rynków regionu.

Przeczytaj także: Internet w Polsce IV-VI 2012

Kobiety vs. mężczyźni

W większości krajów CEE widownie internetową tworzy porównywalna liczba kobiet i mężczyzn. Do wyjątków należą Turcja i Słowenia. Ponad połowę internautów na tych rynkach (56% w Turcji i 53% w Słowenii – według danych gemiusAudience za grudzień 2011) stanowią mężczyźni. Co ciekawe, mimo że tureccy użytkownicy płci męskiej najchętniej odwiedzają google.com, to najbardziej angażującym tę część widowni portalem jest goldpara.com (serwis biznesowy). Kobiety z kolei stanowią silniejszą grupę użytkowników sieci na Łotwie (ponad 53% – według danych gemiusAudience za grudzień 2011). Podobnie do męskiej części internetowej populacji w tym kraju, wśród pań niezwykle popularny jest horyzontalny portal inbox.lv. Okazuje się jednak, że kobiety na Łotwie najwięcej czasu spędzają na serwisach społecznościowych – draugiem.lv oraz odnoklassniki.ru.

Młodzi vs. dojrzali internauci

Kraje CEE różnią się również pod względem udziału grup wiekowych w rynku online. Najmłodszą populacją może pochwalić się Turcja – internauci w wieku 15-34 stanowią zdecydowaną grupę widowni internetowej tego kraju (ponad 63%). Na Białorusi oraz na Ukrainie wynik ten jest niewiele niższy i wynosi kolejno 61,3% i 60,9%. Polscy użytkownicy sieci w wieku 15-34 lata stanowią prawie 50% widowni internetowej i spędzają w sieci średnio około 28 godzin w ciągu miesiąca.

Analiza użytkowników sieci wykazuje widoczne różnice w preferencjach i zachowaniu użytkowników w poszczególnych grupach wiekowych. W Turcji ogromną popularnością wśród młodych internautów cieszy się blog blogcu.com, podczas gdy użytkownicy sieci powyżej 35 lat chętniej zaglądają na portal jednego z popularnych tureckich dzienników – Miliyet.

fot. mat. prasowe

Udział młodych użytkowników internetu (grupa wiekowa 15-34) w internetowej populacji w krajach CEE

Analiza użytkowników sieci wykazuje widoczne różnice w preferencjach i zachowaniu użytkowników w poszczególnych grupach wiekowych


Pierwsze oznaki starzenia się widowni internetowej zauważalne były na przestrzeni 2011 roku na Ukrainie, gdzie udział grupy wiekowej 55+ na tle całej populacji internetu wzrósł o 1,5 punktu procentowego do 5,6%. Dla porównania, w Estonii, Czechach oraz w Słowenii ten wynik utrzymuje się na poziomie ok. 15%. Co ciekawe, na tle wszystkich grup wiekowych w Czechach, najstarsza z nich spędza znacznie więcej czasu na stronach oferujących gry online – geewa.com czy hry.cz - oraz na serwisach randkowych takich jak rande.cz niż młodzież.
Przeczytaj także: Internet w Polsce VII-IX 2015 Internet w Polsce VII-IX 2015

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: