eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › E-mail marketing - jak pozyskać adresy?

E-mail marketing - jak pozyskać adresy?

2012-07-10 13:37

Przeczytaj także: Jak przeprowadzić skuteczny e-mailing?


Wykorzystanie social mediów

Dobrym sposobem (choć nie tak efektywnym) jest wykorzystanie social mediów do powiększania bazy adresowej odbiorców. Pierwszym miejscem, gdzie możesz postarać się o pozyskanie swoich fanów do newslettera, jest fan page, a właściwie zakładka, w której możesz prosto i bez specjalnych kosztów stworzyć formularz zapisu do newslettera. Nie jest to może wyrafinowana forma pozyskiwania adresów, jednak ze względu na brak kosztów z pewnością warto ją wykorzystać. Jak to zrobić w praktyce? Cóż, część systemów do e-mail marketingu ma własne aplikacje służące do zbierania danych, inne pozwalają na robienie tego w odmienny sposób, z większą personalizacją formularza.

Dużo ciekawszym i z pewnością bardziej efektywnym sposobem pozyskiwania adresów do newslettera jest wykorzystanie konkursów, które i tak organizujesz w ramach działań w social mediach. Zazwyczaj tworzy się specjalną aplikację do konkursu. Dzięki temu, że platformy do e-mail marketingu, takie jak FreshMail, posiadają rozbudowane API, bez większego problemu można taki konkurs spiąć z systemem do e-mail marketingu.

Oczywiście nie będę tutaj rozpisywał się o tym, jak przygotować konkurs na FB, gdyż nie o tym mowa, ale na wszelki wypadek wspomnę o kilku najważniejszych kwestiach.

Konkurs musi mieć dobrze napisany regulamin. Dotyczy to zarówno wymogów stawianych przez polskie prawno, jak i wewnętrzne regulacje Facebooka. Zwróć szczególną uwagę na to, aby twój konkurs nie okazał się loterią, gdyż wtedy zmuszony będziesz do przejścia przez bardzo rygorystyczne procedury. Dlatego bardzo ważne jest, aby w konkursie o wygranej nie decydował czynnik losowy.

Postaraj się, aby próg wejścia do konkursu był niski. Masz wtedy szansę na pozyskanie dużej liczby graczy, czyli czytelników twojego newslettera. Co więcej, jeżeli jako czynnik decydujący o wygranej ustalisz głosy innych użytkowników, może okazać się, że zadziała mechanizm kuli śnieżnej (głosujący na kogoś sami decydują się na branie udziału w konkursie) i jeszcze bardziej zwiększysz zasięg swojego konkursu i wielkość listy adresowej.

Nie zapomnij umieścić w regulaminie odpowiednich zgód dotyczących przetwarzania danych osobowych do celów marketingowych oraz zgody na przesyłanie informacji handlowych środkami komunikacji elektronicznej. Oczywiście sam jestem przeciwnikiem przyjmowania z automatu takich zgód – jednak Facebook nie pozwala w inny sposób tego zrobić, a do tego, patrząc jak działają duże brandy (posiadające zapewne rozbudowane działy prawne) – w social mediach takie rozwiązanie wydaje się wystarczające.

I jeszcze, co piszę bardzo niechętnie – możesz darować sobie zapis w modelu double opt-in. Wynika to z faktu, iż uzyskany od Facebooka adres e-mail został już wcześniej przez niego zweryfikowany i na pewno istnieje.

Oczywiście, jeżeli nie masz do dyspozycji agencji, która przygotuje dla ciebie dedykowaną aplikację, nie warto załamywać rąk. Istnieje inny, tańszy sposób organizowania tego typu akcji – dzięki aplikacji SocialApps.pl możesz już za kilkaset złotych przygotować i przeprowadzić konkurs na Facebooku. Masz do wyboru kilka predefiniowanych mechanizmów, takich jak konkurs na fotkę, na tekst, quiz i generator memów („uzupełnij dymek”). Dodatkowo SocialApps posiada możliwość zintegrowania się z FreshMailem za pomocą kilku kliknięć (dla klientów tej aplikacji SocialApps oferuje nawet 20 proc. rabat), dzięki czemu dane pozyskane w takiej zabawie od razu trafiają do aplikacji do e-mail marketingu.

Poza tworzeniem konkursów można wyżej wymienione zasady wykorzystać w każdym rozdzaju aplikacji (np. gry), które będziesz umieszczał na swoim fan page’u. De facto wszystko jest uzależnione tylko i wyłącznie od twojej kreatywności i promocji danej aplikacji.

Wszystkie opisane tu metody budowania baz danych to tylko przykłady. Możliwości jest dużo więcej i tak naprawdę zależą od branży, w jakiej pracujesz. Samodzielnie zbudowane bazy danych dają zwykle najlepsze efekty sprzedażowe.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

oprac. : Paweł Sala / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: