eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Wielkanoc 2012: jajka w Internecie

Wielkanoc 2012: jajka w Internecie

2012-03-30 11:31

Przeczytaj także: Internet a rekrutacja do przedszkoli


Ekologiczni jajcarze – klatek nie zmieniają a ceny podnoszą

Internautów oburzają wyłącznie wzrosty cen, warunki życia kur albo nie interesują ich wcale, albo są dla nich tak istotne, że wiążą się z potępieniem chowu klatkowego. Interesująco kontrastuje to z oświadczeniem w sprawie przyczyn wzrostu cen jaj, które wydała Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz. Unijne regulacje w sprawie dobrostanu kur uważa za zbędne, a pretensje sugeruje kierować do ekologów i celebrytów. Informacje na temat oświadczenia pojawiły się w Internecie prawie70 razy. Jednocześnie pojawiło się około 30 publikacji informujących o oznaczeniach jajek i sposobach na rozpoznanie ekologicznych. Internauci często deklarują, że jajek klatkowych używają tylko w ostateczności lub jako składników potraw, nigdy w czystej postaci: jajek sadzonych czy jajecznicy. Doceniają walory smakowe jaj od „szczęśliwych kur”. Wiele osób chwali sobie zakup jajek od rolników, niektórzy narzekają na utrudniony dostęp do takich jajek: „niedługo zapisy na jajka beda jak do fryzjera...”. Od początku roku podrożały także jajka ekologiczne i choć wzrost cen jest relatywnie niższy niż w przypadku klatkowych, wywołało to spore poruszenie w sieci: „Od dawna nie kupowałam jajek z chowu klatkowego, tylko te tzw. ściółkowe. Ich producenci nie musieli ponosić kosztów związanych z wymianą klatek, dlaczego więc także te jajka podrożały?”.

Polszczyzna w jaja bogata

„Ale jaja!” – to jeden z popularniejszych sposobów na wyrażenie zdziwienia. Od 1 stycznia do 28 marca fraza ta pojawiła się prawie 2,3 tys. razy. W ponad tysiącu publikacji pojawiły się słowa „robić sobie jaja”. Trzecie miejsce w rankingu najczęściej używanych powiedzeń z jajem zyskało „robić kogoś w jajo”. Fraza ta pojawiła się ponad 800 razy – trudno zliczyć, ile różnych sytuacji losowych sprawiło, ze internauci poczuli się robieni w jajo. Dostało się i politykom, i programom lojalnościowym supermarketów. Niespełna trzy miesiące wystarczyły, by „kura znosząca złote jajka” pojawiła się w internecie ponad 420 razy, a „niezłe jaja” 340 razy. Rozterki dotyczące pierwszeństwa jajka przed kurą (lub kury przed jajkiem) pojawiły się w wypowiedziach internautów 135 razy. Pozazdrościć może takiego wyniku „jajko mądrzejsze od kury”, o którym wspomniano zaledwie kilkanaście razy.

fot. mat. prasowe

Polszczyzna z jajem

Najczęściej pojawiającym się zwrotem jest powiedzenie "ale jaja!"


Informacje o badaniu
Analizę wykonano na podstawie 36 235 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów. Raport obejmuje okres od 1 stycznia do 28 marca 2012 r.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: