eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Telepraca: korzyści i problemy

Telepraca: korzyści i problemy

2012-03-21 00:10

Przeczytaj także: Telepraca przyszłością rynku


Problemy związane z wdrażaniem i stosowaniem telepracy

Osiągnięcie wymienionych wyżej korzyści nie zawsze badanym pracodawcom przychodziło łatwo. Największe kłopoty mieli ze znalezieniem pracowników o pożądanych cechach osobowościowych. Korzyści ze stosowania telepracy polegające na zwiększeniu efektywności są dostrzegalne, jeśli osoba pracująca w domu cechuje się samodyscypliną, zaangażowaniem i sumiennością. Pracodawcy biorący udział w badaniu natrafiali na osoby bądź nadużywające danej im swobody (odkładanie pracy na ostatnią chwilę, wykorzystywanie zapewnionych przez pracodawcę narzędzi na potrzeby własne), bądź niepotrafiące jej wykorzystać (nieumiejętność samodzielnego zorganizowania sobie pracy z nastawieniem na cel). W związku z tym pracodawcy wprowadzili szereg form kontroli bieżących postępów pracy uznając, że samo wynagradzanie w systemie zadaniowym jest niewystarczające. Co ciekawe, zdaniem pracodawców stosujących z powodzeniem pełną telepracę, system zadaniowy może być wystarczającą motywacją. To zdanie podzielała większość respondentów ankiety.

Wdrożenie telepracy może się również wiązać z pojawieniem się problemów komunikacyjnych wynikających przede wszystkim z braku możliwości szybkiego kontaktu ze współpracownikiem lub przełożonym oraz z potrzeby szeroko rozumianych kontaktów międzyludzkich. Zgodnie z definicją telepracy osoba pracująca zdalnie wyniki swojej pracy przekazuje drogą elektroniczną. Bywa, że pracownik potrzebuje konsultacji lub nie może podjąć decyzji bez zatwierdzenia jej przez zwierzchnika. Efektywne działanie w takiej sytuacji wymaga zarówno od pracowników jak i pracodawców sprawnego komunikowania się przy wykorzystaniu narzędzi teleinformatycznych, ale też dostępności obu stron. W badaniu ilościowym prawie 1/3 respondentów stwierdziła, że jako telepracownikom doskwierałby im brak możliwości konsultacji wewnątrz firmy oraz brak kontaktów międzyludzkich, które zapewnia im praca stacjonarna. Poniższy wykres przedstawia odpowiedzi respondentów na pytanie, jak widzieliby siebie w roli telepracowników.

fot. mat. prasowe

Sądzę, że jako telepracownik:

23% pracowników twierdzi, że telepraca nie motywuje do natychmiastowego wykonywania obowiązków


Pracodawcy stosujący telepracę zetknęli się też z problemami prawnymi. Wyrażone przez nich obawy pozwalają wywnioskować, że polskie prawo pracy nie dostrzega w należycie szerokim zakresie specyficznych cech telepracy. W kwestiach nieprecyzyjnie uregulowanych przez prawo (jak zagadnienia BHP, gdy stanowisko pracy jest w domu) pracodawcy nie mogą liczyć na jednoznaczne rozwiązania. Mała popularność telepracy powoduje, że osoby zatrudniające, które słabiej orientują się w aspektach prawnych, mogą mieć problemy ze znalezieniem rozwiązania nawet przyziemnych, codziennych problemów.

Bariery rozwoju telepracy

Mimo, że telepraca nie jest w Polsce szeroko stosowanym rodzajem zatrudnienia, chęć telepracowania wyraziło 76% respondentów, w tym 58% zainteresowanych było telepracą częściową. Większość respondentów deklaruje również, że warunki mieszkaniowe umożliwiają im pracę w domu.

fot. mat. prasowe

Czy chciał(a)by Pan(i) pracować w formie telepracy?

17% badanych nie chciałoby wykonywać telepracy


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: