eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świąteczne przygotowania Polaków

Świąteczne przygotowania Polaków

2011-12-11 00:15

Co drugi Polak nadal odkłada zakup świątecznych prezentów na ostatnią chwilę. Ale coraz częściej, aby uciec przed tłumem, kupujemy je w sklepach internetowych (23,86%). Jednocześnie ponad 70% z nas oczekuje terminowości w procesie ich dostarczania. Takie oblicze polskich konsumentów w sytuacji przedświątecznych przygotowań wyłania się z badań przeprowadzonych przez firmę UPS.

Przeczytaj także: Świąteczne zakupy online aż do stycznia

Firma UPS, lider w dziedzinie logistyki, przygotowujący się specjalnie do świątecznego szczytu paczkowego każdego roku, postanowiła zbadać temat świątecznych prezentów wśród Polaków. Dlaczego? „Diagnoza zmieniających się tendencji, pomaga nam określić kierunki rozwoju, szczególnie w kontekście tegorocznego i przyszłych przedświątecznych szczytów paczkowych. Jest to dla nas czas najbardziej wytężonej pracy. W sezonie bożonarodzeniowym liczba wysyłanych przesyłek rośnie o ok. 60%. Uzyskane rezultaty badań pozwalają nam poznać zwyczaje konsumenckie oraz preferencje i oczekiwania w stosunku do firm kurierskich. Dzięki temu, z każdym kolejnym rokiem możemy odpowiadać na potrzeby konsumentów” – powiedział Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS Polska.

Wyniki badania UPS potwierdzają, że kupno świątecznych prezentów coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego. Obecnie, niemal 25% badanych unika przedświątecznej gorączki i kolejek nabywając prezenty w sieci. Pięć lat temu odsetek deklarujących dokonywanie zakupów w Internecie wynosił zaledwie 3,71%.

Prawie połowa Polaków nadal odkłada zakupy na ostatnią chwilę. Co drugi respondent (50,01%) świąteczne upominki kupuje w okresie dwóch tygodni przed świętami lub zostawia ten obowiązek na kilka dni przed Wigilią. Nieco ponad 23% ankietowanych zamiast wręczyć prezenty osobiście, wysyła je, zwlekając z tym także do ostatniej chwili. Spośród tych respondentów, którzy wysyłają świąteczne upominki, dwie trzecie (niemal 67%) wysyła je w okresie dwóch tygodni przed świętami lub nawet w dzień Wigilii.

Uzyskane wyniki są zgodne z trendami globalnymi. Firma UPS przewiduje, że w roku bieżącym, tylko w ostatnim tygodniu przed świętami, dostarczy ponad 120 milionów przesyłek na całym świecie. Oznacza to wzrost o ponad 6% w porównaniu do ubiegłorocznego szczytu paczkowego, kiedy firma dostarczyła 113 milionów paczek. Wzrost ten odzwierciedla najnowszy trend odkładania zakupów w sieci na ostatnią chwilę przed świętami.

Podczas, gdy zdecydowana większość Polaków nadal dostarcza prezenty osobiście, na przestrzeni ostatnich 5 lat wzrosła liczba osób je wysyłających. Spośród wielu możliwości dostarczenia, największy wzrost zauważalny jest w odniesieniu do opcji wysyłki upominków za pośrednictwem kuriera.

Co jest istotne dla osób wysyłających prezenty? Powołując się na badanie UPS można wywnioskować, że terminowość. Dla 72,8% Polaków to najważniejszy czynnik jeśli chodzi o dostarczanie prezentów. Inne wymienione przez respondentów priorytety to atrakcyjna cena (29,6%) i dostarczenie przesyłki w nienaruszonym stanie (18,9%).

Świąteczny poradnik UPS
  1. Zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwia spokojne oczekiwanie na dostawę oraz daje czas na ewentualną wymianę. Zamówienie złożone 2 tygodnie przed świętami daje dużą szansę na uniknięcie stresujących sytuacji.
  2. Wybór sprawdzonego sprzedawcy, oferującego różne opcje wysyłki, pozwoli na wybór najszybszej i najpewniejszej metody przesłania. Wysyłka kurierska umożliwia monitoring statusu zamówienia, zapewnia łatwe jego zlokalizowanie oraz pozwala przewidzieć termin doręczenia paczki.
  3. Wybór sprawdzonej firmy kurierskiej pozwala mieć pewność, że przesyłki dotrą bezpiecznie i szybko do adresata.
  4. Sposób pakowania ma duże znaczenie dla bezpiecznego transportu – pozwala ograniczyć do minimum możliwość uszkodzenia przesyłki. Specjalnie dla swoich klientów, UPS uruchomił poradnik dostępny na stronie www.ups.com w zakładce Wsparcie. UPS Doradca ds. Pakowania pomaga prawidłowo zapakować różne rodzaje przedmiotów.
  5. Podanie kompletnych danych adresata i prawidłowe wypełnienie listu przewozowego zapewnia sprawną dostawę. Kupujący zawsze powinien podawać pełne dane adresata przesyłki, a sprzedający powinien upewnić się, że właściwie zaadresował paczkę przy nadaniu. Bardzo ważny jest kod pocztowy oraz numer telefonu, który pozwala kurierowi na kontakt z odbiorcą, w razie jego nieobecności, czy problemów z dostawą. Zamówienie kuriera przez stronę internetową daje pewność, że dane przesyłki będą kompletne.
  6. Miejsce odbioru przesyłki należy starannie przemyśleć. Podając adres, na który mamy dostać przesyłkę powinniśmy się zastanowić, czy będziemy mogli ją pod nim odebrać. Firmy kurierskie pracują zazwyczaj w godzinach 9-17. Często podanie adresu do miejsca pracy zamiast do domu pozwala odebrać przesyłkę odpowiednio wcześniej.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Opinii Homo Homini. Metoda badawcza: Standaryzowane wywiady kwestionariuszowe, realizowane technice CATI- wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo. Jednostka badania: populacja dorosłych mieszkańców Polski, którzy w dniu badania ukończyli 18 rok życia. Dobrana próba odzwierciedla cechy socjogeograficzne populacji ogólnej (dane wg. GUS) płeć , wiek, wykształcenie w podziale na regiony zamieszkania jednostek. Próba badawcza: badanie zrealizowane na reprezentatywnej grupie respondentów n=1000. Miejsce i czas badania: Badanie ogólnopolskie; listopad 2011

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: