eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"

Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"

2011-12-09 12:38

Przeczytaj także: Ile kosztuje kampania SEM dla biura rachunkowego?


Pozycjonowanie „long tail” wymaga także więcej czasu i cierpliwości. Czasem pierwsze efekty mogą pojawić się dopiero po kilku lub kilkunastu miesiącach. Wydaje się także, że w przypadku pozycjonowania „long tail” jeszcze bardziej liczy się pierwsza strona wyników wyszukiwania, a uwzględniając reklamy AdWords – to już właściwie TOP5 czy nawet w niektórych przypadkach TOP2.

Wymienione trudności związane z pozycjonowaniem „long tail” nie powinny jednak odstraszać zainteresowanych. Pozycjonowanie szerokie w wielu przypadkach znacząco zwiększa konwersję. Wiele sklepów internetowych i firm usługowych dzięki „long tail” nie tylko zwiększyło bazę klientów, ale także poszerzyło jej charakter. Pozycjonowanie wielu fraz szczegółowych daje olbrzymi efekt synergii. Dzieje się tak dlatego, że czym więcej fraz pozycjonujemy, tym więcej fraz dodatkowych niejako pozycjonuje się samoistnie.

Pozycjonowanie na frazy ogólne – duże firmy i korporacje

Pozycjonowanie na ogólne frazy nie zniknie. Wydaje się, że ten rodzaj reklamy w wyszukiwarkach w niedalekiej przyszłości będzie zarezerwowany dla dużych firm, dla których wizerunek i prestiż odgrywają znaczącą rolę. Wynika to z faktu, iż budowanie bazy wartościowych linków związanych z frazami ogólnymi, charakteryzującymi się wysoką konkurencyjnością, będzie bardzo kosztowne.

Jednakże w wielu przypadkach pozycjonowanie na frazy ogólne to nie tylko prestiż i pewien rodzaj internetowego PR. Pozycjonowanie na ogólne frazy ma sens w przypadku firm, kiedy jej znalezienie związane jest tylko z jedną lub dwoma frazami (na przykład producent schodów). Takie firmy będą musiały przystąpić do kosztownego „wyścigu zbrojeń”, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.

SEO mobilne – przyszłość

Zdecydowania większość ekspertów wskazuje, zresztą bardzo słusznie, że pozycjonowanie mobilne to przyszłość SEO. Technologiczny rozwój wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów) wraz z ich szeroką dostępnością (ceny stały się bardziej przyjazne dla szerszej grupy odbiorców) sprawiły, że coraz więcej osób korzysta z Internetu przy ich pomocy. W dodatku Internet powoli detronizuje inne powszechne źródła informacji. Coraz częściej szukamy czegoś nie w prasie czy telewizji, ale właśnie w Internecie.

Wychodząc naprzeciw temu trendowi (w celu przyciągnięcia użytkowników do swoich stron), coraz więcej przedsiębiorstw tworzy swoje strony firmowe w wersji przystosowanej do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Strony te stają się szybsze, bardziej przejrzyste i łatwiejsze w obsłudze. Internet w urządzeniach mobilnych to także wyszukiwarki. Na zachodzie SEO mobilne stanowi już właściwie nową gałąź przemysłu informatycznego. Jeśli nawet ogólne zasady SEO prowadzące do wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania mobilnej wyszukiwarki nie różnią się od tych w klasycznym Internecie, to przecież mobilne SEO jest czymś więcej.

SEO mobilne to także szeroki zakres działań prowadzących do zwiększenia popularności strony w Internecie na przenośnych urządzeń elektronicznych. Dzięki zastosowaniu zasad mobilnego SEO, firmy mają możliwość kontrolowania formatu wyświetlanej strony w urządzeniach mobilnych (głównie chodzi o rozdzielczość i pomijanie fragmentów opartych na kodzie JavaScript). Aspekt ten jest niestety często pomijany przez programistów tworzących strony w wersji mobilnej. Z kolei zainstalowanie kodu Analytics dla wersji mobilnych pozwoli śledzić poczynania użytkowników smartfonów, tabletów itd.

Wydaje się, że optymalnym rozwiązaniem będzie w przyszłości tworzenie firmowych stron internetowych w dwóch wersjach. Obie będą musiały spełniać wytyczne SEO. Jak radzi Matt Cutts, naczelny programista firmy Google, wskazane jest oddzielenie głównej wersji serwisu, przeznaczonej dla „standardowego” internauty, od wersji mobilnej. Przeważnie do tego celu wykorzystuje się subdomenę, której nadaje się skromną nazwę „m”. SEO mobilne wiąże się także z copywritingiem uwzględniającym zarówno wytyczne SEO, jak i oczekiwania mobilnych internautów. A te przecież są zupełnie inne niż internautów korzystających z Internetu na komputerach stacjonarnych. Internauta korzystający z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych oczekuje informacji jeszcze bardziej zwięzłych, konkretnych i przejrzystych, niż internauta tradycyjny.

SEO mobilne to przyszłość. Coraz więcej firm inwestuje w wersję mobilną swojej strony internetowej. Wraz ze wzrostem popularności przenośnych urządzeń elektronicznych, ten rodzaj SEO stanie się już pewnym standardem. Inwestowanie w ową formę reklamy ma sens, ponieważ grono użytkowników urządzeń mobilnych będzie stale się poszerzać.

Przyszłość SEO

Wydaje się, że prawdziwe i uczciwe SEO w najbliższej perspektywie będzie się dalej rozwijać, wspierane przez działania Google, mające na celu poprawę jakości wyników wyszukiwania. Tych bać się powinni wszelkiej maści „amatorzy”, wykorzystujący farmy treści czy systemy wymiany linków. Jedno jest pewne – rzetelne SEO wsparte solidną bazą wartościowych linków oraz „argumentów” z portali społecznościowych będzie istniało, choć stanie się zdecydowanie bardziej kosztowne. Można przypuszczać, że SEO zmierza coraz bardziej w kierunku „performance”. W początkowym etapie będzie to migracja z opłat za pozycje na opłaty za wejścia, a następnie odejście od opłat za wejścia na opłaty za konkretne, zrealizowane już cele marketingowe lub reklamowe. Oczywiście trend ten będzie w głównej mierze dotyczył dużych przedsiębiorstw. W przypadku mniejszych firm usługowych i małych sklepów internetowych nastąpi większe zainteresowanie pozycjonowaniem „long tail”. W niedalekiej przyszłości możemy także oczekiwać większej palety ofert usług związanych z mobilnym SEO.
Przeczytaj także: 10 mitów na temat SEO 10 mitów na temat SEO

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: