eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"

Mobilne SEO i pozycjonowanie "long tail"

2011-12-09 12:38

Nic na świecie nie jest stałe, wszystko się zmienia. Ta maksyma życiowa dotyczy każdego z obszarów sfery społecznej, jednak najbardziej technologii teleinformatycznych - te zmieniają się w najszybszym tempie. SEO również ulega modyfikacjom i rozwojowi. Wydaje się, że w chwili obecnej SEO w Internecie w większej mierze niż dotychczas dotyczy pozycjonowania "long tail", natomiast przyszłość to SEO mobilne.

Przeczytaj także: Ile kosztuje kampania SEM dla biura rachunkowego?

Kierunek rozwoju SEO - pozycjonowanie „long tail”

Eksperci przyznają, że na skutek dużej konkurencji w pozycjonowaniu na frazy ogólne, coraz więcej firm w przyszłości będzie się pozycjonować na frazy wielowyrazowe – tzw. „long tail”. Pozycjonowanie na frazy ogólne jest coraz droższe i coraz trudniejsze. W obszarze fraz ogólnych jest olbrzymia konkurencja. Specjaliści wskazują, że koszt wprowadzenia strony do TOP10 (tak naprawdę tylko pierwsza dziesiątka się liczy w przypadku fraz ogólnych) na takie ogólne frazy jak „kredyty” czy „ubezpieczenia”, oscyluje w granicach kilku tysięcy i wymaga kilkunastu miesięcy wytężonej pracy. Jednakże wysokie koszty pozycjonowania fraz ogólnych nie są jedynym argumentem za pozycjonowaniem „long tail”. Po prostu w wielu przypadkach pozycjonowanie szerokie przynosi lepsze efekty. Jeśli chodzi o sklepy internetowe i firmy usługowe, rywalizacja w wyścigu do TOP10 na frazy ogólne nie ma sensu. Tego typu firmy w Internecie osiągną lepsze efekty właśnie przy pomocy „long tail”.

Pozycjonowanie „long tail” – sklepy internetowe

Większość sklepów internetowych dostrzegło już zalety tej formy pozycjonowania. Przykładowo, prowadząc sklep internetowy z telewizorami plazmowymi, przy małym asortymencie lepiej jest zastosować pozycjonowanie szerokie. Na podstawie doświadczenia możemy stwierdzić, że pozycjonowanie łączne na dwie frazy „telewizor Panasonic” oraz „telewizor plazmowy Panasonic TX-P46G30E" przyniesie lepsze rezultaty, niż pozycjonowanie na ogólną frazę „telewizor” czy „telewizory”. Taki sposób pozycjonowania wpłynie na ogólny wizerunek sklepu, jednakże nie zwiększy sprzedaży. Obserwując zachowania internautów, można wywnioskować, że użytkownicy wpisujący ogólną frazę kluczową w wyszukiwarce już po chwili doprecyzowują swoje poszukiwania (lub wybierają podpowiedź wyszukiwarki).

Wynika to z faktu, że przy wyszukiwaniu za pomocą fraz ogólnych, internauta otrzymuje zbyt dużo podobnych wyników wyszukiwania – zbyt wiele produktów. Ten chaos i szum informacyjny zmusza go do poszukiwania konkretnego modelu. Często także internauci szukają konkretnych produktów za pomocą „kopiuj – wklej” całej frazy określającej dokładnie model telewizora z jakiejś internetowej recenzji lub artykułu na portalu branżowym. Podobnym sposobem internauci poszukują informacji związanej z ceną danego produktu w porównywarkach cenowych.

Strategia pozycjonowania „long tail” jest szeroko stosowana np. przez sklepy internetowe z zamiennymi częściami samochodowymi. Wpisywanie ogólnych fraz typy: „wahacz” czy „amortyzator”, nie ma najmniejszego sensu.

Pozycjonowanie szerokie nabiera szczególnego znaczenia w przypadku sklepów internetowych z niszowym asortymentem. Pozycjonowanie takiego sklepu poprzez frazy ogólne nigdy nie da takich efektów, jak „long tail”. W przypadku artykułów niszowych czy nawet ekologicznych, mamy do czynienia z klientem świadomym, posługującym się fachowym słownictwem, opisującym dokładnie towar, którego szuka, np. „krem z naturalnym progesteronem”.

Pozycjonowanie „lont tail” – firmy usługowe

Pozycjonowanie szerokie przynosi także dobre efekty nie tylko w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych. Dla firm usługowych to także najlepsze rozwiązanie. Na podstawie ogólnych obserwacji można wskazać, że strona internetowa zakładu mechanicznego (np. z Wrocławia) ma sumarycznie więcej wejść z takich fraz, jak „dobry mechanik we Wrocławiu”, „mechanik we Wrocławiu na Bielanach”, niż z frazy ogólnej „mechanik Wrocław”. Można przypuszczać, że doświadczony internauta z góry przewiduje, że na frazę ogólną otrzyma niesatysfakcjonujące go wyniki. Są one niezbyt dokładne, dlatego od razu stara się zadać bardziej precyzyjne pytanie.

Pozycjonowanie „long tail” to także optymalne rozwiązanie dla firm usługowych, których profesjonalna nazwa usługi jest słabo znana szerszej rzeszy internautów. Rzadko który użytkownik, poszukując firmy zwalczającej insekty i szkodniki za pomocą substancji chemicznych, będzie posługiwał się frazą „fumigacja”. Zapewne wyłącznie wąska grupa specjalistów. Kolejny przykład to „pozycjonowanie”. Większość klientów nie zna tego fachowego terminu określającego działania, które mają na celu podwyższenie pozycji firmowej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Można przypuszczać, że część właścicieli małych i średnich firm będzie poszukiwało agencji reklamowej, posługując się w tym celu takimi zwrotami, jak "umieszczenie strony w wyszukiwarce", „podwyższenie pozycji strony w Google”, itp. Oczywiście wraz z rozwojem popularności danej usługi, będzie rosła liczba „świadomych” klientów. Można jednak założyć, że zawsze znajdzie się grono internautów, którzy do wyznaczonego celu będą podążać okrężną drogą.

Pozycjonowanie „long tail” – wady i zalety

Pozycjonowanie szerokie jest relatywnie tańsze od pozycjonowania na frazy ogólne. Nie znaczy to jednak, że można je prowadzić we własnym zakresie lub przy niewielkim budżecie. Pozycjonowanie „long tail” wymaga perfekcyjnie i wzorowo przeprowadzonej optymalizacji strony internetowej. Najlepiej więc powierzyć je specjalistom z branży.
Przeczytaj także: 10 mitów na temat SEO 10 mitów na temat SEO

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: