eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski handel zagraniczny wzrośnie o 125% do 2025 r.

Polski handel zagraniczny wzrośnie o 125% do 2025 r.

2011-10-13 00:15

Przeczytaj także: Handel międzynarodowy 2010


Polski handel międzynarodowy będzie rósł szybciej niż handel światowy

Publikacja HSBC Trade Connections obejmuje prognozy dla 36 rozwiniętych i rozwijających się gospodarek, w tym dla Polski. Jego autorzy przewidują, że wartość handlu zagranicznego Polski wzrośnie o 125%, aby na koniec 2025 roku osiągnąć poziom prawie 692 mld USD w porównaniu z 283 mld USD na koniec 2010 roku. U podłoża tej optymistycznej prognozy leży fakt, że polski handel zagraniczny skupia się na sektorach takich jak produkcja samochodów, części do aut, przetwarzanie danych oraz sprzęt telewizyjny, które zdaniem autorów raportu będą rozwijały się w ciągu tych kilkunastu lat. W perspektywie 5 lat wartość handlu zagranicznego Polski będzie rosła w tempie 8,3% rocznie, czyli znacznie szybciej niż wartość handlu światowego (2% rocznie).

Raport HSBC Trade Connectsions wskazuje na fakt, że zmianie ulegnie nie tylko wartość polskiego handlu zagranicznego, ale także jego struktura. Jego autorzy sugerują, że do 2025 roku Chiny awansują w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski z piątego na czwarte miejsce, a wartość wymiany z Państwem Środka wzrośnie w tym czasie o 167%, w tempie ponad 7% rocznie. W czołówce tego rankingu pozostaną Niemcy, Rosja, Włochy i Francja. Oprócz Chin swoją pozycję w zestawieniu tym wzocnią również inne rynki azjatyckie (Indie, Korea, Wietnam, Tajlandia, Hongkong), kraje Bliskiego Wschodu (Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Arabia Saudyjska) oraz RPA.

„Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej otwarte na współpracę z partnerami z dynamicznie rozwijających się rynków Azji, Bliskiego Wschodu czy Afryki. Ta rosnąca otwartość sprawia, że w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski w miejsach zajmowanych obecnie przez kraje rozwinięte czy bezpośrednio sąsiadujące z naszym krajem zaczną pojawiać się nowe rynki”- mówi Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska S.A. „O tym, jak szybko te zmiany będą postępowały, zadecyduje kondycja światowej gospodarki w nadchodzących latach, związane z nią nastroje wśród przedsiębiorstw chcących rozwijać biznes międzynarodowy i ich ocena dotycząca perspektyw handlu międzynarodowego”- dodaje

Zgodnie z globalnym trendem nastroje polskich eksporterów i importerów uległy nieznacznemu osłabieniu. Wartość odzwierciedlającego je wskaźnika HSBC Trade Confidence Index spadła z poziomu 108 w pierwszej połowie 2011 roku do 105 w najnowszej edycji badań. Polskie przedsiębiorstwa zaangażowane w międzynarodową wymianę handlową nadal jednak pozostają w lepszych nastrojach niż firmy z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, w przypadku których wskaźnik ten ukształtował się odpowiednio na poziomie 101 (poprzednio 107), 94 (poprzednio 104) i 101 (poprzednio 104). Mimo słabszych nastrojów polscy eksporterzy i importerzy pozostają optymistami, jeżeli chodzi o ocenę perspektyw handlu międzynarodowego w nadchodzących miesiącach. 55% z nich uważa, że poziom ich obrotów handlowych wzrośnie w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a 30% że pozostanie bez zmian. 11% z nich oczekuje, że obroty nieznacznie spadną, a jedynie 2% - że skurczą się w znacznym stopniu.

„Optymizm polskich przedsiębiorców jest uzasadniony ich dotychczasowymi osiągnięciami, które świadczą o ich umiejętności dostosowania się do trudnych warunków rynkowych. Jest to szczególnie ważne wobec faktu, że pomimo zdrowych i silnych fundamentów zarówno polska gospodarka jako taka, jak i polski handel zagraniczny, są zależne od sytuacji na globalnych rynkach, które charakteryzują się obecnie dużą zmiennością”- mówi Paweł Kusiak. „Ryki wschodzące, którymi interesują się polscy przedsiębiorcy, mają dobre prespektywy. Jak np. Chiny, które w swoim najnowszym planie rozwoju gospodarczego stawiają na pobudzanie wzrostu gospodarczego przez rozwój popytu krajowego. Kraj ten jest otwarty na współpracę z zagranicznymi partnerami w zaspokajaniu rosnących apetytów chińskich konsumentów”- dodaje.

Informacje o badaniu:
Prognozy dla handlu światowego zaprezentowane w raporcie powstały na bazie analizy danych o trendach w handlu międzynardowodym, czynnikach makroekonomicznych i rynkowych (np. dane o PKB, poziom cen ropy paftowej, inflacja, przepływy zagranicznych inwestycji bezpośrednich) oraz składowych otoczenia biznesowego (regulacje, trendy demograficzne, dostęp do finansowania) wpływających na poziom obrotów handlowych. Analizy te zostały przeprowadzone przez Delta Economics na zlecenie HSBC.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: