Mimo kryzysu na rynkach finansowych, PR-owcy nie mogą narzekać na brak nowych ofert pracy. Wrzesień był pod tym względem jednym z najlepszych miesięcy w ostatnich latach. Jednak zamiast zatrudniać specjalistów, firmy coraz częściej stawiają na stażystów. Zmienia się także geografia rynku pracy w public relations. Jeszcze do niedawna pracę oferowały niemal wyłącznie firmy na terenie Mazowsza. Jak wynika z opracowania PRoto.pl, w ostatnich miesiącach dynamicznie rozwijają się inne lokalne rynki.
Przeczytaj także:
Praca w branży PR 2010
Początek jesieni był dobrym momentem dla PR-owców na zmianę pracodawcy. Wrześniowy raport zawiera analizę aż 184 oferty pracy dla PR-owców. Jeszcze nigdy miesiąc ten nie przyniósł tylu ogłoszeń. Jest to także drugi najlepszy wynik w historii naszych raportów. Tylko raz zdarzyło się, aby w trakcie miesiąca pojawiło się więcej ogłoszeń. W styczniu tego roku było ich 200.
We wrześniu 2011 roku odnotowaliśmy także o 30 ofert więcej, niż we wrześniu zeszłego roku. Najwięcej miejsc pracy czekało na praktykantów i stażystów tak samo jak w lipcu i sierpniu. W porównaniu z tym ostatnim miesiącem pojawiło się jednak więcej ogłoszeń dla konsultantów i asystentów niż dla specjalistów. Wrzesień okazał się także piątym z kolei miesiącem, gdy najmniej ofert (tym razem 30) czekało na managerów i dyrektorów. Podsumowując ten miesiąc na PR-owym rynku pracy : im wyższe stanowisko, tym mniej ofert. Zgodnie z drugą prawidłowością, występującą od początku roku, agencje najczęściej poszukują praktykantów i stażystów a firmy i instytucje specjalistów. Nie inaczej było we wrześniu ogłoszenia dla praktykantów stanowiły 40 proc. wszystkich ofert zamieszczonych przez agencje. Do specjalistów skierowane było 45 proc. ogłoszeń wystawionych przez firmy i instytucje.
Co ciekawe, w porównaniu z sierpniem zmalała liczba ofert pracy w województwie mazowieckim, a przede wszystkim w Warszawie. We wrześniu ogłoszenia z Mazowsza stanowiły jedynie 56 proc. ogółu ofert (odnotowaliśmy 103), wobec 68 proc. w sierpniu (z województwa mazowieckiego było wtedy 118 ofert). Wzrosła za to liczba ofert z pozostałych województw – zwłaszcza z łódzkiego (tylko 5 ofert w sierpniu i 14 we wrześniu). Poza łódzkim, więcej niż 10 ofert pochodziło z województw: małopolskiego (18), dolnośląskiego (17) oraz wielkopolskiego (12). Trzy ogłoszenia, dotyczące pracy w różnych województwach, zostały pominięte w tym punkcie.
Poza lekkością pióra i znajomością poprawnej polszczyzny, PR-owcy powinni znać także języki obce. Najczęściej wymagany był angielski – tendencja ta utrzymuje się od stycznia 2005 roku czyli pierwszego raportu, w którym uwzględniliśmy ten punkt. We wrześniu wspomniano o nim we wszystkich ogłoszeniach, w których pracodawcy umieścili informacje dotyczące znajomości języków obcych (czyli w 134). Daleko w tyle pozostaje drugi pod względem popularności niemiecki (wzmianka w 11 ogłoszeniach). Odnotowaliśmy także 2 ogłoszenia, w których była mowa o francuskim.