eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek wina w Polsce

Rynek wina w Polsce

2011-09-19 09:22

Rynek wina w Polsce

Spożycie wina spokojnego w Polsce na przestrzeni lat. (w tys. litrów) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Spożycie wina w Polsce systematycznie rośnie. Jednak tempo tego procesu nie jest imponujące i nie przekracza kilku procent rocznie. Znacznie szybciej rosną winne inwestycje Polaków. Do tej pory w ten sposób ulokowaliśmy już ponad 100 mln zł - wynika z raportu przygotowanego przez Wealth Solutions i International Wine & Spirit Research.

Przeczytaj także: Inwestowanie w wino. Gdzie je kupić? Jaki zwrot z inwestycji?

Zakupy konsumpcyjne Polaków

W roku 2010 wielkość rynku wina spokojnego (niemusującego wina gronowego) wzrosła o 4,3%. Jest to wynik nieco poniżej oczekiwań, przyczyny to brak prawdziwej kultury picia wina i jego wysokie ceny, a także niskie ceny wódek. Rosnące bezrobocie, wysoka inflacja i zagrożenie recesją dodatkowo powstrzymują klientów od wydawania większych kwot na napoje alkoholowe – a w szczególności wina.

fot. mat. prasowe

Spożycie wina spokojnego w Polsce na przestrzeni lat. (w tys. litrów)

Spożycie wina spokojnego w Polsce na przestrzeni lat. (w tys. litrów)


Wina z Nowego Świata nadal zwiększają swój udział w rynku kosztem win ze Starego Kontynentu. Liderem w kategorii win z Nowego Świata, dzięki promocjom cenowym i kampaniom telewizyjnym, są trunki ze Stanów Zjednoczonych, szczególnie marka Carlo Rossi. Stany Zjednoczone stały się również głównym eksporterem win do Polski wyprzedając w 2010 r. dotychczasowego lidera Bułgarię.

fot. mat. prasowe

Procentowa roczna zmiana spożycia wina w Polsce w latach

Procentowa roczna zmiana spożycia wina w Polsce w latach

Polski rynek wina jest niezwykle dynamiczny i jednocześnie trudno przewidywalny. Prognoza konsumpcji wina w Polsce może być obarczona dużym błędem. Wynika to stąd, że niektóre supermarkety (np. Biedronka) prowadzą promocje wyprzedażowe. Przez pewien okres wprowadzają wina z określonego kraju po cenach znacznie niższych niż konkurencja, co pozwala im sprzedać jego ogromne ilości. Dobrym przykładem mogą być wina portugalskie, których sprzedaż znacząco wzrosła w ciągu zaledwie jednego roku. Jednym z głównych problemów na rynku są wysokie marże nakładane przez sprzedawców, które zmuszają konsumentów szukania najlepszych ofert. Problemem jest również to, że niektóre supermarkety (takie jak Kaufland czy Tesco) zajmują się bezpośrednim importem win.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze marki w Polsce w roku 2010 (sprzedaż w litrach)

Najpopularniejsze marki w Polsce w roku 2010 (sprzedaż w litrach)

Można również zaobserwować wzrost zainteresowania importowanymi winami – bezpośrednio z Niemiec, gdzie wina sprzedawane w sklepach sieci Lidl czy Aldi i często charakteryzują się dobrą jakością przy atrakcyjnej cenie. Ten fakt także ma wpływ na niższą sprzedaż win w Polsce zachodniej.

Polska ma duży potencjał wzrostowy, ponieważ nadal pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę. Polak wypija przeciętnie 2.7 litra wina rocznie i choć Polska jest już na 14 miejscu na świecie wśród krajów importujących wino, to spożycie na głowę jest nadal jednym z najniższych. Trzy czwarte win importowanych do Polski sprzedawana jest w cenach z przedziału 15-20 złotych.

fot. mat. prasowe

Najpopularniejsze marki z poszczególnych krajów

Najpopularniejsze marki z poszczególnych krajów

Szczególną szansę na wzrost sprzedaży mają wina włoskie i hiszpańskie z uwagi na ich niższe ceny, wynikające z recesji i spadającego spożycia we Włoszech i Hiszpanii.

Zgodnie z naszą prognozą ilość rynku win do roku 2015 będzie rosnąć w tempie ok 5% rocznie. Wzrost może być wyższy pod koniec okresu objętego prognozą. Wzrost ten będzie możliwy dzięki rozwijającej się sieci dystrybucji oraz ciągle zwiększającemu się wyborowi win z różnych krajów. Swój udział będą miały również supermarkety, które stopniowo obniżą swoje marże na wina, by przyciągnąć większą liczbę konsumentów.

Piotr Poznański, The International Wine & Spirit Research

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: