Rynek poligraficzny w Polsce
2011-04-14 13:53
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2012
Potencjał branży widoczny jest również w aktualnym stopniu wykorzystania mocy produkcyjnych. Według szacunków KPMG, wykorzystanie mocy produkcyjnych wynosi obecnie 48%. Oznacza to duży zapas, a co jest z tym związane – dalsze możliwości rozwojowe.
Już połowa polskich firm poligraficznych jest obecna za granicą
Z raportu wynika również, że dokładnie połowa przedsiębiorstw poligraficznych sprzedaje swoje produkty lub usługi na rynkach zagranicznych. Najbardziej popularny w eksporcie jest fleksodruk (79% firm stosujących tę metodę sprzedaje swoje produkty za granicą), a najmniejszy udział w eksporcie mają przedsiębiorstwa specjalizujące się w sitodruku (46%). Taki podział wynika ze specyfiki prowadzonej działalności.
„Skala działalności przedsiębiorstwa fleksograficznego wręcz wymusza ekspansję na rynki zagraniczne. Z kolei w przedsiębiorstwach sitodrukowych, w których zasoby ludzkie i materiałowe są mniejsze, firma może być rentowna, oferując swoje produkty i usługi jedynie na rynku lokalnym” – zauważa Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG.
Eksport może być motorem napędowym rynku, podobnie jak fundusze unijne. Jedynie 20% spośród wszystkich ankietowanych firm korzystało w ciągu ostatnich 2-3 lat z funduszy Unii Europejskiej. Najczęściej wybieranym programem była „Innowacyjna Gospodarka”, a środki najczęściej przeznaczano na zakup nowych maszyn i urządzeń.
„W najbliższej przyszłości fundusze unijne powinny cieszyć się w środowisku poligraficznym coraz większą popularnością. Aż 52% ankietowanych podmiotów deklaruje chęć skorzystania z tego typu pomocy w ciągu najbliższych 2 3 lat” – twierdzi Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG. „Ponieważ środki zarezerwowane dla polskich przedsiębiorstw powoli będą się wyczerpywały, w najlepszej sytuacji znajdą się firmy, które najszybciej sięgną po fundusze unijne.”
fot. mat. prasowe
Czy sprzedają Państwo swoje produkty oraz usługi na rynkach zagranicznych?/Wykorzystanie funduszy un
Wzrost efektywności oraz innowacyjność priorytetami
Jak podają autorzy raportu, w ciągu najbliższych 2-3 lat dla znacznej większości podmiotów z sektora poligraficznego (87%) głównym celem będzie zwiększenie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kolejne pozycje zajęły wzbogacenie oferty i poszukiwanie nowych dostawców (po 75%) oraz optymalizacja finansowa (66%). Na końcu znalazł się zakup maszyn i urządzeń (64% wskazań).
fot. mat. prasowe
Plany przedsiębiorstw poligraficznych na najbliższe 2-3 lata
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2016
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2015
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2014
-
Rynek poligraficzny w Polsce 2013
-
Rośnie europejski rynek Web-to-Print
-
Zmierzch wizytówki
-
Firmy poligraficzne nie boją się zagranicznej konkurencji
-
Poligrafia, czyli o długach, które urosły 4-krotnie
-
Druk fluorescencyjny Xerox