eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy poligraficzne nie boją się zagranicznej konkurencji

Firmy poligraficzne nie boją się zagranicznej konkurencji

2020-10-15 10:47

Firmy poligraficzne nie boją się zagranicznej konkurencji

Drukarnia © ghazii - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Badania zrealizowane przez Siemens Financial Services dowodzą, że wskazywane przez przedsiębiorców sposoby osiągania przewagi konkurencyjnej wyraźnie różnią się w zależności od tego, jaką branżę reprezentują. Firmy poligraficzne na jednym z pierwszych miejsc stawiają nowoczesny i regularnie odnawiany park maszyn. Nakłady na ten cel podskoczyły w 28 proc. przedsiębiorstw. Efektem tego jest wzrost pewności co do swojej pozycji rynkowej - blisko połowa firm jest przekonana, że jest co najmniej tak samo konkurencyjna jak firmy zagraniczne.

Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2012

Jak czytamy w komunikacie z badania zrealizowanego przez Siemens Financial Services, dane dotyczące realizowanych przez firmy poligraficzne inwestycji w sprzęt są optymistyczne. Okazuje się, że w tym roku blisko 3 na 10 badanych przedsiębiorstw zdecydowało się na zwiększenie inwestycji służących odnowieniu parku maszyn i urządzeń. 58 proc. pozostawiło je na poziomie z ubiegłego roku, a jedynie 8 proc. wprowadziło w tym zakresie cięcia.

Względem ubiegłego roku zwiększyła się również częstotliwość samych odnowień parków maszynowych. Zdecydowało się na to 12 proc. ankietowanych przedsiębiorców. 26 proc. firm poligraficznych zwiększyło z kolei poziom automatyzacji procesów produkcji.
Firmy z branży poligraficznej, podobnie jak pozostałe badane przedsiębiorstwa z sektora spożywczego, metalowego i przetwórstwa tworzyw sztucznych, mają świadomość, że rozwój parków maszynowych jest jednym z najważniejszych elementów budowania pozycji rynkowej. Chociaż przedstawiciele sektora poligraficznego wskazują, że koszt zakupu nowoczesnego sprzętu jest dużym wyzwaniem, to starają się podążać za trendami rynkowymi w tym obszarze. Najczęściej pomaga im w tym finansowanie zewnętrzne, a dokładnie leasing, z którego korzysta blisko dwie trzecie firm z tej branży – mówi Tomasz Kukulski, Prezes Zarządu Siemens Financial Services w Polsce. – Dzięki inwestycjom w park maszynowy prawie połowa przedsiębiorstw z branży czuje się tak samo lub lepiej przygotowana do konkurowania w stosunku do zagranicznych podmiotów – dodaje.

fot. mat. prasowe

Jak kształtują się następujące obszary w relacji do minionego roku

28 proc. firm zwiększyło nakłady na odnowienie parku maszyn i urządzeń w porównaniu do 2019 roku.


Jak wygląda park maszynowy firm poligraficznych?


Według danych z badania Siemens Financial Services, w zakładach produkcyjnych MŚP z branży poligraficznej najczęściej znajdują się:
  • maszyny introligatorskie – posiada je aż 83 proc. przedsiębiorstw;
  • maszyny do druku cyfrowego (76 proc.);
  • maszyny drukujące offsetowe (70 proc.);
  • naświetlarki CTP (47 proc.).

Odsetek pozostałych urządzeń nie jest już tak znaczący i stanowi nie więcej niż 10 proc. Wśród firm, które planują inwestycję w sprzęt, 38 proc. deklaruje, że chce nabyć nowe maszyny. Jedna piąta planuje kupić wyłącznie używane, a 17 proc. wybierze zarówno nowe urządzenia, jak i te z drugiej ręki.
Inwestycje w nowy sprzęt są dobrą decyzją z punktu widzenia zwiększania efektywności biznesowej, tym bardziej gdy spełniają najwyższe standardy jakości i są zgodne z aktualnymi osiągnięciami inżynierów. W branży poligraficznej stawia się teraz na ekologiczne maszyny i materiały, innowacyjne metody produkcji, które redukują ilość odpadów, urządzenia niewymagające częstych konserwacji oraz automatyzację produkcji – mówi Anita Grygorowicz, Szef Zespołu Vendorskiego w Siemens Financial Services.

Polskie firmy poligraficzne na tle międzynarodowym


Jak wynika z badania Siemens Financial Services, spośród wszystkich ankietowanych sektorów to właśnie przedstawiciele branży poligraficznej czują się najbardziej konkurencyjni w porównaniu do przedsiębiorstw zagranicznych. 12 proc. firm uważa, że ich możliwości sprzętowe zapewniają im większą konkurencyjność względem podmiotów zagranicznych (w przypadku branży spożywczej to 6 proc., obróbki metali 4 proc., tworzyw sztucznych 7 proc.). Z kolei 36 proc. przedsiębiorstw poligraficznych ocenia swoje przygotowanie do konkurowania na tym samym poziomie (lepiej tylko obróbka metali), a 22 proc. badanych na gorszym.

fot. mat. prasowe

Przygotowanie firm poligraficznych do konkurowania z podmiotami zagranicznymi

Połowa firm poligraficznych uważa, że jest co najmniej tak samo konkurencyjna jak firmy zachodnie.


Poligrafia korzysta z leasingu i środków własnych


Przedsiębiorstwa poligraficzne chętnie wykorzystują leasing do finansowania parku maszyn. Z tej formy korzysta aż dwie trzecie firm - wynika z badania Siemens Financial Services. Co ważne, blisko co czwarty ankietowany finansuje leasingiem cały park maszyn i urządzeń - jest to najwyższy wynik spośród badanych sektorów. Polskie MŚP z branży poligraficznej korzystają często również ze środków własnych. Łącznie, zyskiem finansuje maszyny i urządzenia ponad 70 proc. ankietowanych, z czego połowa nabywa w tej formie cały park MiU.

Warto podkreślić, że przedsiębiorstwa z tej branży sporadycznie wykorzystują kredyty i dotacje - ponad 90 proc. badanych deklaruje, że w ogóle nie korzysta z takich form finansowania inwestując w sprzęt.

fot. mat. prasowe

Struktura finansowania parku maszyn i urządzeń

Przedsiębiorstwa poligraficzne chętnie wykorzystują leasing do finansowania parku maszyn.


Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania wśród firm przemysłowych z sektora MŚP. Widać to zwłaszcza na przykładzie polskiej poligrafii, gdzie ponad 20 proc. podmiotów wyłącznie w ten sposób finansuje inwestycje w nowoczesne parki maszynowe. Popularność leasingu dostrzegamy również w innych branżach, które badaliśmy - spożywczej, przetwórstwa tworzyw sztucznych i obróbki metali. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ dzięki swojej elastyczności, leasing pozwala zrealizować potrzebne inwestycje bez angażowania dużego kapitału własnego. Sama decyzja o przyznaniu finansowania jest wydawana w krótkim czasie, bez zbędnej biurokracji. Jest to bardzo ważne, zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy przedsiębiorcy muszą dostosowywać się do nagłych zmian rynkowych, które z kolei często wymagają pilnych inwestycji – dodaje Tomasz Kukulski z Siemens Financial Services.

W porównaniu do ubiegłego roku, 4 proc. przedsiębiorstwa z sektora poligraficzne zwiększyło także udział finansowania zewnętrznego. U 79 proc. firm pozostał bez zmian, a tylko 3 proc. go zmniejszyła.

Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Keralla Research w marcu 2020 r. na podstawie wywiadów z 400 przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw z branży poligraficznej, metalowej, tworzyw sztucznych i food and beverage z całej Polski oraz posiadających własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CATI).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: