eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Upadłości firm w Polsce w 2010 r.

Upadłości firm w Polsce w 2010 r.

2011-01-04 11:10

Przeczytaj także: Upadłości firm na Warmii i Mazurach


Trzeba jednak dodać, że w 2010 roku upadało znacznie więcej małych i średnich przedsiębiorstw (w porównaniu do kryzysowego roku 2009, kiedy to pracę tracili pracownicy wielkich spółek akcyjnych). W badanej połowie firm, które upadły w roku 2010, dwie trzecie stanowiły firmy zatrudniające do 50 osób, a tylko 5 przedsiębiorstw zatrudniało ponad 500 osób.

Poprawa w zakresie ochrony należności i odzyskiwania zaległych płatności przedsiębiorstw

Spadek liczby upadłości w 2010 r. w stosunku do 2009 r. nie spowodował znaczącej zmiany w zakresie wzrostu poziomu odzyskiwania należności – komentuje Joanna Syzdół, dyrektor działu windykacji w Coface Poland. Firmy nadal borykają się z brakiem gotówki. Często przeznaczają na bieżącą działalność pieniądze z wcześniej dokonanych oszczędności. Część przedsiębiorców wprowadziła radykalne zmiany w zakresie kosztów działalności, ograniczając np. wydatki na inwestycje czy szkolenia. Takie działania pozwoliły przedsiębiorcom na przetrwanie najtrudniejszych dni kryzysu.

W zakresie dochodzenia należności widać z pewnością zmiany w sposobie myślenia o zadłużeniu. Coraz więcej przedsiębiorców ocenia swoich potencjalnych kooperantów przez pryzmat przyszłych zobowiązań. Często następuje rezygnacja z potencjalnie dużych, a ryzykownych kontraktów na rzecz mniejszych ale pewniejszych umów. Coraz większa grupa przedsiębiorców stara się wcześniej sprawdzić przyszłego klienta, dostosować do wartości zawieranego kontraktu realne zabezpieczenia prawne, tak aby zniwelować zagrożenia wynikające z ewentualnej niewypłacalności nowego partnera handlowego. Sprawy, które trafiają do wyspecjalizowanych firm windykacyjnych to w dużej mierze przypadki, w których podejmowane już były próby odzyskania należności.

Według Coface, dzięki wprowadzaniu przez przedsiębiorców zaostrzonej polityki w zakresie należności i wdrożeniu w firmach ścisłych wewnętrznych reguł ich odzyskiwania, w 2010 roku zmniejszeniu ulegała liczba nowych zleceń w sektorze spraw B2B. Następstwem tych działań było także skrócenie średniego czasu odzyskiwania należności. Ta tendencja zmniejszonej liczby spraw B2B powinna ulegać zmianie wraz z powrotem polskich firm do polityki większej ekspansji i inwestycji. Obserwowane ożywienie gospodarcze wpływa na wzrost obrotów firm i liczby realizowanych przez nie transakcji handlowych, a to z kolei powinno przekładać się na zwiększoną ilość spraw przekazywanych do windykacji.

poprzednia  

1 ... 3 4

Najtańsze dyskonty I 2011

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: